بابک نبی زاده، برنده جایزه اصلی یونیسف در سی و دومین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان، درباره اهمیت فیلمنامه و چرایی حذف بخش مجزای مربوط به فیلمنامه از جشنواره فیلم کودک و نوجوان گفت: میتوان امیدوار بود که با بازگشت این بخش به جشنواره، سینمای کودک در سالهای آینده و در زمان اکران، از آثاری که ضمن سرگرمکنندگی و تجاری بودن، از رویکردهای انسانی و معنایی برخوردار باشند نیز بینیاز شود.
به گزارش سینماسینما، نویسنده و کارگردان فیلم «اقیانوس پشت پنجره» در منطقه اصفهان اظهار کرد: مهمترین و اساسیترین رکن شکلگیری و پرداخت نهایی یک فیلم، نوشته یا فیلمنامه آن اثر است. در مراحل اولیه (ایده و طرح داستانی) فیلمنامه، حتی برای کارگردان اثر، مثل یک موجود پیچیده و چندلایه و ناشناخته است و تا پیش از شروع مرحله تولید و ساخت فیلم این پیچیدگیها و تمام موارد مبهم و نامفهوم، باید برای تمام عوامل فیلم، تحلیل و بررسی و تفهیم شود.
بابک نبی زاده ادامه داد: تمام عوامل، باید در درک فیلم به یک نظر واحد و مشترک برسند و تمام زوایای دید باید یکی باشند. آن یک نظر واحد هم الزاماً نظر کارگردان آن اثر نیست، بلکه نظر واحدی است که مختص خود اثر است و این فیلمنامه است که به ما میگوید چگونه نگاهش کنیم، از کجا آغاز و چطور روایتش کنیم.
این فیلمنامهنویس تصریح کرد: گویی کارگردان، فیلمبردار، صدابردار، تدوینگر و سایر عوامل یک فیلم همه در یک کشتی هستند و این کشتی، آنها را با خود در پهنه اقیانوسی شگرف و بیانتها پیش میبرد و سکاندار یا به عبارتی ناخدای این کشتی بزرگ، همان «ناخدا فیلمنامه» است. ازاینرو اهمیت فیلمنامه باید برای تمام فیلمسازان، تهیهکنندگان و عناصر سازنده یک فیلم روشن باشد.
نبی زاده با انتقاد از توجه ناکافی فیلمسازان جوان به اهمیت فیلمنامه گفت: متأسفانه این روزها بسیاری از فیلمسازان جوان این سرزمین، بدون اینکه فیلمنامه مناسب و کاملی داشته باشند، ماهها و حتی سالها به دنبال پیدا کردن تهیهکننده، تهیه پول و گرفتن پروانه ساخت هستند و نمیدانند که چهبسا نداشتن یا نبودن همان ناخدا فیلمنامه است که همین موارد را هم برایشان حاصل نمیکند. بنابراین، مهمتر از تهیهکننده، پول و پروانه ساخت، داشتن یک فیلمنامه مناسب و قوی است.
وی با اشاره به حذف بخش فیلمنامه از جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان اظهار کرد: دراینباره هم خشنودم و هم ناخشنود. خشنود از آنجهت که در سالیان گذشته که این بخش در جشنواره فیلم کودک وجود داشت، از میان صدها فیلمنامه، یک جایزه پروانه زرین میگرفت و مسئولان یا مدیران همان دوره، قول بستن قرارداد، خرید فیلمنامه و یا حمایت برای تولید همان فیلمنامه را برای سال یا سالهای بعد به فیلمنامهنویس آن میدادند اما در طول سی یا سیویک دوره گذشته، هیچگاه این قول عملی یا اجرایی نشد که چند علت دارد.
این کارگردان، علل اجرایی نشدن این وعدهها را چنین برشمرد: از یکسو بسیاری از جایزهبگیران، فقط فیلمنامهنویس بودند ولی اصرار داشتند خودشان، فیلمنامه خودشان را بسازند و چون تجربه لازم برای ساخت فیلم را نداشتند، طبیعی بود که سرمایهگذاری روی این افراد ریسک بالایی داشته باشد. مورد دیگر هم اینکه وقتی آنها میخواستند فیلمنامه را به یک سرمایهگذار یا تهیهکننده بفروشند، معمولاً آن تفاهم اولیه صورت نمیگرفت، چراکه انرژی، زمان و زحمتی که برای این نوع فیلمنامهها صرف میشود یک زحمت چندساله است ولی متأسفانه بسیاری از تهیهکنندگان محترم، بدشان نمیآید همهچیز را مجانی به نفع خود کنند، ازاینرو این تلاش هم با شکست مواجه میشد.
وی افزود: معمولاً داوران فیلمنامه در بخش مسابقه فیلمنامه، رویکردهای محتوایی، اخلاقی و معنایی را بیشتر مدنظر قرار میدادند و در نتیجه از زاویهای به فیلمنامهها جایزه میدادند که آن منظر، مطلوب سیاستگذاران ارگانهای حمایتکنندهای مثل بنیاد فارابی نبود و این یک امر طبیعی و البته متناقض است. یعنی بنیاد سینمایی فارابی یا هر ارگان دیگری باید از فیلمنامهای حمایت میکرد که از ابتدا میدانست این فیلمنامه شاخصههای فروش را ندارد و آن پولی که داده هیچگاه باز نخواهد گشت. ازاینرو آن بیانیه پرطمطراق هیئت محترم داوران بخش فیلمنامه، همیشه یک بیانیه به ثمر نرسیده بود.
نبی زاده ایراد را در تضاد بین دیدگاه هیئتداوران بخش فیلمنامه و حمایتکنندگان مالی جشنواره دانست و گفت: اگر روزی این تضاد از میان برود و از همان ابتدا تکلیف برای همه روشن بشود، از نظر من واجب و لازم است که این بخش به جشنواره بازگردد. به این شکل که سیاستگذاران از همان ابتدا، یعنی در مرحله فراخوان، مشخص کنند که مثلاً قرار است فیلمنامههایی از برگزیده یا برگزیدگان بخش مسابقه انتخاب شود که ضمن رعایت اصول ساختاری و دراماتیک و توجه به ارزشهای اخلاقی و معنایی برای کودکان، توجه به رویکردهای بازگشت سرمایه را نیز مدنظر داشته باشد، والسلام.
این کارگردان خاطرنشان کرد: تنها با این رویکرد است که میتوان به بازگشت یکی از مهمترین بخشها یعنی بخش فیلمنامه که امسال نیز جایش در جشنواره سی و دوم بسیار خالی بود، امیدوار بود و دید که سینمای کودک، در سالهای آینده و در زمان اکران، از آثاری که ضمن سرگرمکنندگی و تجاری بودن، از رویکردهای انسانی و معنایی برخوردار باشند نیز بینیاز شده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی نامزدهای بخشهای مختلف سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- فراخوان فیلمهای کوتاه داستانی کودک و نوجوان منتشر شد
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- افشین هاشمی در نشست خبری «پسران دریا»: عمیق بودن منافاتی با ساده بودن ندارد
- داوران ایرانی بخش بینالملل جشنواره کودک معرفی شدند
- درباره جشنوارهای که مقهور کرونا نشد
- گفتگو با ابوالفضل جلیلی/ به باور عصر دیجیتال نرسیدهام/ به نامهنوشتن روی کاغذ فکر میکنم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- رونمایی از کتاب بیتا / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود