محسن امیریوسفی بار دیگر با «آشغالهای دوستداشتنی» آماده حضور در جشنواره فیلم فجر بود، فیلمی که به نظر میرسد به مرور نمایش عمومیاش سختتر میشود و به گرهای کور تبدیل شده است.
به گزارش سینماسینما، با محسن امیریوسفی درباره جشنواره سیوپنجم و حواشی اخیرش و البته آخرین وضعیت «آشغالهای دوستداشتنی» گفتگویی انجام شده است.
بسیاری از اهالی رسانه و منتقدان در جشنواره، تقاضای نمایش «آشغالهای دوستداشتنی» را داشتند که متأسفانه اتفاق نیفتاد و ظاهرا مشکل نمایش این فیلم همچنان ادامه دارد، در این مدت واکنشی از جانب مدیران دولتی نسبت به فیلم داشتید.
هیچ جوابی نگرفتم! ولی از همه صد منتقد و خبرنگار تشکر میکنم و بهخاطر اینکه هیچ جوابی از دبیر جشنواره نگرفتند، از همه آنها عذرخواهی میکنم، بالاخره روزی «آشغالهای دوستداشتنی» به نمایش درمیآید.
این چهارمینباری بود که فیلمتان را در جشنواره ثبتنام کردید. چرا آن را رسانهای نکردید و تابهحال درباره اتفاقاتی که در این چند سال افتاده حرفی نزدهاید؟
در این سالها میخواستم در سکوت و باآرامش در پی احقاق حق فیلمم باشم، ولی به قول یکی از مدیران قبلی جشنواره، امسال هیئت محترم انتخاب بالاخره ننگ نپذیرفتن «آشغالهای دوستداشتنی» را پذیرفت و آن را به نام خودش ثبت کرد! این فیلم کاملا قانونی ساخته شده و نزدیک چهارسال است که امید به اندکی تدبیر و اعتدال دارم. تابهحال در دولت اعتدال، درِ سینما بر همان پاشنه دولت قبلی چرخیده است!
چهارسال است که میگویم «آشغالهای دوستداشتنی» فیلمی در جهت گفتوگو، وحدت ملی و پرهیز از فضای دوقطبی در جامعه است؛ چیزی که نیاز امروز جامعه ماست، ولی تنها پاسخی که از مدیران گرفتم، خانهنشینکردنم بود! آنهم در بهترین سالهای زندگی کاریام. شاید همان سال ۹۲ وقتی اجازه ندادند هیئت انتخاب جشنواره، این فیلم را ببیند، باید آن را به جشنوارههای خارجی میدادم تا حداقل زحمات گروهی از بهترین عوامل سینمای ایران دیده میشد، هنوز نمیخواهم قبول کنم که اشتباه کردهام!
امسال فیلماولیها حضور پررنگی در جشنواره داشتند و آثارشان در کنار سایر بخشها دیده شد، آثار فیلماولیها را چطور دیدید؟
در این شرایط تنها امید سینمای ایران فیلماولیها هستند که باوجود همه مشکلات، فیلمهای بسیار خوبی ساختند، فیلمهای اول چون عمدتا ریشه در جریان فیلم کوتاه دارند، از پشتوانه غنی تکنیکی و محتوایی برخوردارند که امید به احیای سینمای ایران را بالا میبرد.
انتقاداتی نسبت به انتخاب فیلمها، سطح کیفی آثار و درنهایت داوریها شد که بسیاری از این حواشی همچنان ادامه دارد، امسال نام بسیاری از دیگر فیلمسازان جریانساز سینمای ایران هم از حضور در جشنواره حذف شد، به نظر شما تا چه حد برخی از این انتقادها به عملکرد هیئت انتخاب و داوری وارد است؟
همه داوران از چهرههای شناختهشده و معتبر سینمای ایران بودند و چون همه فیلمها را ندیدم، ترجیح میدهم نظری ندهم، ولی حجم اعتراضاتی که امسال به مدیریت و داوری جشنواره شد، نام جشنواره سیوپنجم را ماندگار کرد. ولی درباره هیئت انتخاب، نپذیرفتن فیلم «کاناپه» آقای عیاری که غیر از داستان ساده و انسانیاش، منحصربهفردترین تجربه سینمای ایران در چهرهپردازی بازیگران زن را نشان میداد، اوج محافظهکاری و بیمهری بود. «کاناپه» باعث تحول سینمای ایران در ارتباط هرچهبهتر و واقعیتر با فیلمهای ایرانی میشود. من دو فیلم «لِرد» آقای رسول اف و «هجوم» آقای مکری و چند فیلم دیگر را هم ندیدهام، ولی مطمئنم کیفیت این فیلمها کمتر از اکثر فیلمهای جشنواره امسال نبود و حضورشان جشنواره را گرمتر و جذابتر میکرد.
بسیاری معتقدند ضعیفترین جشنواره سالهای اخیر را پشتسر گذاشتیم، نظر شما چیست؟
از نظر مدیریتی تا حدی موافقم، هرچند امسال تعدادی فیلم خوب هم در جشنواره بود.
بهزعم برخی، محتوای بسیاری از فیلمهای امسال جشنواره تلخ بود، نظر شما هم همین است؟
این تلخی در جامعه امروز ایران و نهایتا در سینمای ما هم هست. این تلخی حاصل روحیه مردم و سینمایی است که خیلی وقتها پاسخ امیدواریاش را نمیگیرد.
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گروتسک و مشکل کتاب «هیولا»/در واکنش به ممنوع شدن پخش مجموعه داستان محسن امیریوسفی
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- بازخوانی اظهارات امیر یوسفی : چه شد که در برابرفاجعه توقیف سنتوری همه سکوت کردیم و چیزی نگفتیم؟
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- گزارش مراسم بزرگداشت ابراهیم وحیدزاده/ کارگردانی وفادار به سینمای کمدی
- در لایو «هنرمندان و مسئولیت اجتماعی» مطرح شد/ امیریوسفی: فضای مجازی تنها مامن این روزهایمان برای تمرین دموکراسی است
- رییس کانون کارگردانان: آقای علیعسگری مسئولیت سریالها را قبول کنید/ تنها راه تعطیلی موقت پروژههاست
- ادامه واکنشها به جلسه شورای صنفی نمایش
- توضیحات معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره انتخابات شورای صنفی نمایش
- هشت کارگردان ایرانی خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند
- هشدار رئیس کانون کارگردانان/ باید با تعطیلی پروژههای تلویزیونی جلوی یک فاجعه انسانی گرفته شود
- پیام تبریک متفاوت محسن امیریوسفی به بهروز وثوقی به مناسبت زادروزش
- اختصاصی سینماسینما/ محسن امیریوسفی: احضار محمد رسول اف شوکه کننده است
- نوروز چه فیلمهایی روی پرده میروند؟
- محسن امیریوسفی متقاضی اکران نوروزی «آشغالهای دوستداشتنی اصل»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین