امیر نادری کارگردان ایرانی در گفتگو با ورایتی از ترمیم فیلم «دونده» محصول سال ۱۹۸۵ میلادی خبر داد.
به گزارش سینماسینما، امیر نادری که روز دوشنبه جایزه دستاورد سینمایی «Jaeger-LeCoultre» را از جشنواره فیلم ونیز دریافت کرد؛ از طرحهایی برای ترمیم فیلم «دونده» خبر داد که یکی از اولین فیلمهای ایرانی است که پس از انقلاب توجه جهانی را به خود جلب کرد اما از جزئیات پروژه ترمیم این فیلم چیزی نگفت.
وی همچنین درباره فیلم «کوهستان» جدیدترین ساختهاش که در رشته کوههای آلپ در کشور ایتالیا ساخت شده نیز گفت: این فیلم تا حد زیادی درباره تلاش سخت و بیحد و اندازه من و همچنین عوامل فیلم است. در ابتدا به آنها گفتم که این شبیه رفتن به جهنم است اما اگر با من بمانید به شما قول میدهم که بهشت را خواهید دید و آن بهشت سینماست.
فیلم «کوهستان» که داستان آن در روستایی کوهستانی نیمه متروک در دامنه کوه آلپ میگذرد، اولین نمایش جهانی خود را در بخش غیررقابتی جشنواره فیلم ونیز تجربه کرد و درباره مردی است که تلاش میکند نور خورشید را به روستایش ببرد، جایی که خانواده اش بدلیل تاریکی موجود زندگی سختی دارند.
در این فیلم «آندرا سارتورتی» بازیگر ایتالیایی که سابقه بازی در سریال تلویزیونی «رمان جنایی» و قسمت سوم فیلم «ماموریت غیرممکن» را دارد به همراه «کلودیا پوتنزا» نقش آفرینی کردهاند.
نادری درباره ساخت فیلم «کوهستان» میگوید که عواملش مجبور بودند شرایط سخت آب و هوایی، غذای بد و دیگر دشواریها از جمله موانع ارتباطی را تحمل کنند؛ “در روز اول فیلمبرداری عوامل از من پرسیدند آیا زبان ایتالیایی بلدم و من پاسخ دادم که به زبان سینما صحبت میکنم” که این به معنای این است که نادری با حرکات ایما و اشاره و چند کلمه انگلیسی فیلم را کارگردانی کرده است.
نادری اضافه کرد: عوامل فیلم دشواریهای زیادی را تحمل کردند اما در نهایت زمانی که فیلمبرداری تمام شد، گفتند که ارزش آن را داشت.
امیر نادری یکی از تاثیرگذاترین چهرههای سینمای نوی ایران از سال ۱۹۷۰ است که با دو فیلم «تنگسیر» (۱۹۷۴) و «انتظار» (۱۹۷۴) توجه جهانی را به خود جلب کرد و جایزه جشنواره هیئت داوران جشنواره فیلم کودکان کن را از آن خود کرد. فیلم «دونده» (۱۹۸۵) و «آب، باد، خاک» (۱۹۸۹) نیز هر دو موفق به کسب جایزه «بالن طلایی» از جشنواره فیلم سه قاره شد.
نادری در اواسط ۱۹۸۰ میلادی به خارج از ایران رفت و از مهمترین فیلمهایی که در آمریکا ساخت میتوان به «دیوار صوتی» (۲۰۰۵) برنده جایزه «روبرتو روسلینی» منتقدین جشنواره فیلم رم و همچنین فیلم «وگاس: بر اساس یک داستان واقعی» نامزد شیر طلای ونیز در سال ۲۰۰۸ اشاره کرد.
همچنین فیلم «کات» از امیر نادری که در ژاپن ساخته شد، در سال ۲۰۰۱ میلادی به عنوان فیلم افتتاحیه بخش افقهای جشنواره ونیز به روی پرده رفت.
وی در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز با فیلم «وگاس: بر اساس یک داستان واقعی» نیز در بخش اصلی جشنواره فیلم ونیز حضور داشت.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- یادداشت امیر نادری درباره «سامی»/ روح جنوب در فیلم موج میزند
- جشنواره فیلم ارمنستان به پایان رسید؛ اهدای زردآلوی طلایی و نقرهای به دو سینماگر ایرانی/ تقدیر از امیر نادری
- اعطای جایزه به «تهران، یک تاریخ ناتمام» در جشنواره زردآلوی طلایی
- امیر نادری رئیس هیئت داوران جشنواره ارمنستان شد
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- پیام تصویری امیرنادری برای مراسم هفتمین شب قتل مهرجویی و محمدیفر
- «ساز دهنی» در بخش «ونیز کلاسیک» جشنواره ونیز به نمایش در میآید
- نمایش ویژه «دونده» در یک جشنواره فرانسوی
- اکران «دونده» در جشنواره فیلم ویسکانسین آمریکا
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- شش فیلم ایرانی در جشنواره موزه هنر هیوستون
- بالن نقرهای جشنواره سه قاره برای «درب»
- سینما در ذات خود معترض است/ بررسی تاریخچه «سینمای اعتراضی» در ایران در گفتوگو با احمد طالبینژاد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت





