دور و تسلسل و کلافگی همچنان گریبانگیر فیلمسازی است که مجوز ساخت فیلمش را از سازمان وقت سینمایی گرفت، ولی بهمدت شش سال باید برای نمایش عمومی آن بدود. بههرحال قصه ساخت فیلمهای محسن امیریوسفی، پدیدهای است که در تاریخ سینمای ایران ثبت شده. امیریوسفی این روزها دلودماغ ساخت فیلم جدید را ندارد و هنوز هم امید دارد به اکران فیلم «آشغالهای دوستداشتنی».
اخیرا از منتفیبودن ساخت فیلم «مداح» گفتند. چرا؟
خب درحالحاضر تمام دغدغهام اکران فیلم «آشغالهای دوستداشتنی» است. درست است که فیلمنامه «مداح» را سالها پیش نوشتم، ولی با توجه به گذشت زمان طولانی و شرایط روحی خودم، فعلا قصد ساخت آن را ندارم. چون تمام دغدغهام حل مشکل اکران «آشغالهای دوستداشتنی» است و نمیخواهم بیش از این وارد حاشیههای ناخواسته شوم.
آیا علاقهنداشتنتان به ساخت فیلم جدید، باعث نمیشود که از سینما فاصله بگیرید؟
من سالهاست از سینما دور نگه داشته شدهام، اگر خودتان را جای من بگذارید، متوجه عمق مسئله خواهید شد. «آشغالهای دوستداشتنی» در بهار سال ۹۱ بعد از یکسالونیم بازنویسیهای متعدد فیلمنامه، پروانه ساخت گرفت و در آن زمان با مشارکت و نظارت بنیاد سینمایی فارابی فیلمبرداری و تدوین شد، ولی تقاضا برای حضور در جشنواره فجر سال ۹۲ آغاز سوءتفاهمها و بیمهریها به این فیلم وحدتبخش سینمای ایران بود تا جایی که فیلم حتی به هیأت انتخاب نشان داده نشد. بعد از آن برای پیگیری احقاق حق فیلم، سهم بنیاد فارابی را هم خریداری کردم، در این سالها همواره تلاش داشتم اولین نمایش این فیلم در ایران باشد و بههمیندلیل آن را به جشنوارههای خارجی هم نفرستادم. «آشغالهای دوستداشتنی» از زمان تقاضای پروانه ساخت تا حالا، شش سال از عمر مرا گرفته و در این مدت کار دیگری انجام نداده و همواره در سکوت خبری پیگیر دریافت پروانه نمایش آن بودهام، ولی بعد از اینهمه سال بهجای دیدن حاصل زحمات عوامل صبور این فیلم بر پرده سینماها، فقط دلمردگی و خانهنشینی نصیبم شده است. امیدوارم بعد از سالها انتظار هرچهزودتر مشکل اکران این فیلم حل شده و تکلیف آن مشخص شود تا مثل دیگر فیلمهای سینمای ایران مورد قضاوت مردم قرار بگیرد.
دستکم با ساخت فیلم جدید کمی از فشارهای روحی دور میشوید. نظرتان چیست؟
تصورم این است که در فیلم جدیدم قرار است چه اتفاقی برایم بیفتد که در فیلمهای قبلیام نیفتاده است؟! باز هم با مشقت زیاد مجوز ساخت میگیرم و فیلم را میسازم و باز هم مشکلات ناخواستهای پیش میآید و چند سال باید درگیر پروانه نمایش شوم! در ۱۳ سال گذشته فقط فرصت ساخت سه فیلم را پیدا کردم که البته از ساخت آنها راضی هستم، چون فیلمهایی را ساختم که به آنها اعتقاد داشتم و همه این سختیها ارزش آن را داشت که «خواب تلخ»، «آتشکار» و «آشغالهای دوستداشتنی» ساخته شوند.
با توجه به حضور وزیر ارشاد جدید، تمایل ندارید با ایشان در جلسهای درباره «آشغالهای دوستداشتنی» گفتوگو کنید؟
اگر لازم باشد آمادگی دارم. هرچند هنوز امیدوارم آقای دکتر ایوبی خودشان این مشکل را که از جشنواره فجر سال ۹۲ آغاز شد حل کنند و میدانم باوجود مشغله زیاد، پیگیر این مسئله هستند. من در مراسم یادبود زندهیاد محمدرضا رستمی گفتم که خصوصیت درخور توجه وزیر جدید این است که به گفته خودشان به امنیت فرهنگی اعتقاد دارند و این نکته مهمی است، در شرایط فعلی هم به نظر من جامعه فرهنگی و هنری به امنیت فرهنگی نیاز دارد نه فرهنگ امنیتی. من برای گرفتن مجوز ساخت این فیلم یکسالونیم تلاش کردم تا آن را گرفتم و برای تولید هم نزدیک به دوسال جنگیدم، مطمئنا برای اکران هم همانطور که تا حالا پیوسته و بیسروصدا پیگیر بودم، آمادگی هر گفتوگویی درباره آن را دارم. «آشغالهای دوستداشتنی» فیلمی درباره وحدت ملی و لزوم گفتوگو بین همه جناحهای فکری است.
در نهایت اگر مشکل «آشغالهای دوستداشتنی» همچنان حل نشود، چه میکنید؟ شما هم به عملیات انتحاری همچون آپلود فیلم در فضای مجازی دست میزنید؟
فقط امیدوارم بعد از سالها انتظار، هرچهزودتر مشکل اکران این فیلم حل و تکلیف آن مشخص شود تا مثل دیگر فیلمهای سینمای ایران مورد قضاوت مردم قرار بگیرد. این مسئله پخش فیلم در اینترنت، نتیجه دلآزردگی تعدادی از فیلمسازان جوان و مستعد است که به نظر من باید به حرفها و درددلهای آنها زودتر توجه کرد که کار به اینجا نکشد، ولی درباره خودم؛ عملیات انتحاری من! همان سه سال پیش میتوانست اتفاق بیفتد که در مقابل بیمهری مدیران فیلم را به جشنوارههای خارجی بدهم که این کار را نکردم. چون همواره گفتم اولین نمایش «آشغالهای دوستداشتنی» باید در ایران باشد.
شرق- فرانک آرتا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- گروتسک و مشکل کتاب «هیولا»/در واکنش به ممنوع شدن پخش مجموعه داستان محسن امیریوسفی
- سینماگران هشدار دادند: بیکاری؛ بحران سینما در سال ۱۴۰۱/ آیا مدیران جدید میخواهند سینما را از ابتدا اختراع کنند؟!
- بازخوانی اظهارات امیر یوسفی : چه شد که در برابرفاجعه توقیف سنتوری همه سکوت کردیم و چیزی نگفتیم؟
- اولین گردهمایی جوانان کانون کارگردانان سینما برگزار شد/ سینما به سمت حذف کارگردانان صاحب فکر و اندیشه میرود
- گزارش مراسم بزرگداشت ابراهیم وحیدزاده/ کارگردانی وفادار به سینمای کمدی
- در لایو «هنرمندان و مسئولیت اجتماعی» مطرح شد/ امیریوسفی: فضای مجازی تنها مامن این روزهایمان برای تمرین دموکراسی است
- رییس کانون کارگردانان: آقای علیعسگری مسئولیت سریالها را قبول کنید/ تنها راه تعطیلی موقت پروژههاست
- ادامه واکنشها به جلسه شورای صنفی نمایش
- توضیحات معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی درباره انتخابات شورای صنفی نمایش
- هشت کارگردان ایرانی خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند
- هشدار رئیس کانون کارگردانان/ باید با تعطیلی پروژههای تلویزیونی جلوی یک فاجعه انسانی گرفته شود
- پیام تبریک متفاوت محسن امیریوسفی به بهروز وثوقی به مناسبت زادروزش
- اختصاصی سینماسینما/ محسن امیریوسفی: احضار محمد رسول اف شوکه کننده است
- نوروز چه فیلمهایی روی پرده میروند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





