نسخه تصویری مسترکلاس فرهاد ورهرام با موضوع «کلیاتی درباره مستند مردمشناسی» امروز چهارشنبه دوم تیرماه منتشر شد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ارتباطات و اطلاع رسانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، فرهاد ورهرام مستندساز، فیلمبردار، محقق، کارگردان و تهیهکننده نامدار سینمای مستند در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» مسترکلاس آنلاین برگزار کرد. امروز چهارشنبه نسخه تصویری این مستر کلاس برای علاقهمندان و فعالان سینمای مستند منتشر میشود.
فرهاد ورهرام در این مسترکلاس میگوید: یکی از بهترین اشکال سینمای مستند، درباره مردمشناسی و انسان شناسی است. مردمشناسان بعد از اینکه دوربین عکاسی اختراع میشود، با اتفاق ویژهای مواجه شده و ابزاری برای ثبت عکسهایی از آدمها و وقایع پیدا میکنند. این اتفاق با اختراع دوربین فیلمبرداری وضعیت بهتری پیدا میکند و موجب میشود تا آنها به تحلیلهای بیشتری دست پیدا کنند. به صورتی که در سالهای گذشته از عکس و فیلم برای مردم شناسی استفاده شده است.
کارگردان «عروسی مقدس» ادامه میدهد: سینمای مردم شناسی کمی بعد از اختراع سینما به وجود آمد. به صورتی که فیلمهایی که برادران لومیر در روستاها میگرفتند ابتدا به عنوان فیلمهای سیاحتی شناخته میشد اما با گذشت زمان این وضعیت به صورتی پیش رفت که مردمشناسان از آنها استفاده کردند و این ژانر به عنوان ژانر مردم شناسی شناخته شد و وضعیت بهتری پیدا کرد.
این مستندساز در ادامه بیان میکند: چیزی که مردمشناسی و سینمای مربوط به آن را با تغییر مواجه کرد، توسعه ابزار فیلمبرداری، سبک شدن وسایل و به دست آوردن تصاویر بیشتر از مردم مناطق مختلف بود. به این صورت مردم شناسی و سینمای آن گسترش پیدا کرده و ما به انسان شناسی و انسان شناسی بصری دست پیدا کردیم.
دانشجویان، پژوهشگران، مستندسازان و دوستداران سینمای مستند میتوانند مستر کلاس فرهاد ورهرام را در سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی defc.ir و در بخش پژوهش، کارگاههای آموزشی ببینند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «قلعه خاموش»؛ بازنمایی ویرانی، پژواک تاریخ
- «صید کولی کر» در موزه سینما نمایش داده میشود
- فرهاد ورهرام: «عروسی مقدس» یک مستند مردم نگار است/ فیلم مستند به مثابه اشیا تاریخی
- نمایش مستندی از فرهاد ورهرام در موزه سینما
- سیستان به روایت سینمای مستند در خانه هنرمندان ایران
- در «مستندات یکشنبه» خانه هنرمندان ایران مطرح شد: بازسازی، آفت امروزه سینمای مستند ایران است
- مرتضی پایهشناس: با آنچه درباره سینمای داستانی میدانیم از مستند حرف نزنیم
- نقد و بررسی «ایل راه» و «سفر بی پایان» توسط انجمن صنفی کارگردانان مستند
- ۶۵۰ مستند متقاضی حضور در پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت شدند
- نقد و بررسی دو فیلم از فرهاد ورهرام توسط انجمن صنفی کارگردانان مستند
- نقد و بررسی «علف» توسط کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان مستند
- آغاز رسمی طرح «اکران حقیقت»/ برگشت سرمایه در سینمای مستند را جدی بگیریم
- «سیاوش در آتش» در راه جشنواره «سینماحقیقت»
- «سینماحقیقت» در سیما/ تازههای سینمای مستند را در «سینماحقیقت» ببینید
- به شخصیتهای فیلمتان نزدیک شوید/ توصیههای «مهرداد اسکویی» درباره مستندسازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- گیشه سینما در دست کمدیها/ دو فیلم جدید اکران شدند
- اعلام بودجه فرهنگ و هنر در سال ۱۴۰۵
- مصوبهای برای حذف وزارت فرهنگ؛ مصوبه «سیاستهای صوت و تصویر فراگیر»؛ تعارض با جمهوریت
- «بابا پیکاسو»؛ در چنبره عواطف، حرمان و جداافتادگی
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست





