تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۷/۱۷ - ۱۴:۰۵ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 97817

کتاب «مرشد و پهلوان» فیلمنامه‌ای درباره آخرین فیلم مرحوم علی حاتمی با عنوان «جهان پهلوان تختی» است که به صورت نیمه‌تمام باقی ماند و به پایان نرسید.

به گزارش سینماسینما، فیلمنامه‌ «مرشد و پهلوان» به قلم حامد قربانی در ۱۲۴ صفحه و با قیمت ۱۶۰۰۰ تومان از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

در معرفی ناشر از این کتاب آمده است: مرحوم علی حاتمی در سال ۱۳۷۳ با جلب رضایت خانواده مرحوم غلامرضا تختی دست به ساخت و تهیه فیلمی با موضوع زندگی وی می‌زند. گفته شده که او پس از ناکامی در ساخت دو پروژه سینمایی که نخستین آن‌ها با موضوع زندگی همسران محمد رضا پهلوی تدارک دیده شده بود و دومی با موضوع پیامبر اکرم (ص)، به ساخت این اثر سینمایی اقدام کرده است که به دلیل بیماری و فوت موفق به اتمام آن نشد.

حامد قربانی در فیلمنامه مستند خود در این کتاب سعی کرده به روایتی از چرایی شکل‌گیری این ایده در ذهن علی حاتمی بپردازد و از این منظر این فیلمنامه از چند منظر قابل توجه است.

با وجود این‌که شخصیت اول این فیلمنامه؛ «علی حاتمی» در زمان نگارش این اثر دار فانی را وداع گفته است اما نویسنده این فیلمنامه با بهره‌گیری از صدای وی در ساخت این سناریو، به آن استناد بیشتری داده است و مخاطب را در این موضوع قرار می‌دهد که گویی حاتمی برای ساخت چنین اثری خود به سخن نشسته است.

قربانی در مقام نویسنده این فیلمنامه همچنین به سراغ بازنمایی لوکیشن‌هایی رفته است که علی حاتمی در آن به دنیا آمده و بسیاری از آثار خود را در سودای چنین جغرافیایی ثبت و ضبط کرده است. او در لابه‌لای تصاویری که سودای ضبط آن را در سناریو خود مطرح کرده است توجه ویژه‌ای به بازنمایی مناطقی داشته که حاتمی در آن‌ها رشد و نمو پیدا کرده و اسلوب و چهارچوب اندیشه خود را در آن‌ها شکل بخشیده است.

جهان پهلوان تختی و زندگی او با وجود سال‌ها پس از درگذشت عجیب این ورزشکار و ارائه حجم زیادی از داستان و گزارش و تحلیل درباره او، همواره یکی از داستان‌های جنجالی در تاریخ اجتماعی ایران معاصر بوده و معمای درگذشت او همانند درگذشت چهره‌ای چون جلال آل احمد لاینحل باقی مانده است. حامد قربانی در این فیلمنامه مستند تلاش کرده است که به سهم خود و به شیوه روایی یک اثر سینمایی مستند به ماجرای ساخته شدن این اثر و رمزگشایی از ناتمام ماندنش بپردازد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها