مشرق نوشت :تیم ملی فوتبال ایران برابر مراکش، بازی دو وجهی را به نمایش گذاشت. شاگردان کارلوس کیروش، در نیمه نخست به هدف خود که گل نخوردن بود رسیدند اگر چه از نظر مالکیت توپ، هواداران ناراضی بودند؛ اما در نیمه دوم با کم کردن فشار مراکش، به بازی برگشتند و توانستند حریف را متاثر از عملکرد خود کنند و در پایان نیز، گل برتری با اشتباه بازیکن حریف به ثمر رسید تا کشور در شور و شوق وصف ناپذیری غرق شود.
درباره این مسابقه و ابعاد فنی آن، میتوان نکات بسیاری را متذکر شد که در جای خود قابل بررسی است که کارشناسان بدان خواهند پرداخت؛ اما عملکرد عادل فردوسی پور که گزارش این بازی را بر عهده داشت، بسیاری را متعجب کرد. او که همیشه تراز بالایی از تسلط بر گزارشگری را به نمایش میگذاشت، این بار خود نیز در هیجانات دقایق ابتدایی بازی غرق شد و گزارش انتقادبرانگیزی از بازی ارائه کرد.
بی تردید، فردوسی پور اگر بهترین گزارشگر فوتبال در رسانه ملی نباشد، در زمره دو نفر برتر است. تسلط کامل و حرفهای به میدان و گزارش متن به جای فرعهای بیاهمیت، او را در این سالها متمایز کرده و عادل توانسته خود را در این سطح حفظ کند. همین نیز باعث شده تا انتظارات از وی بالا باشد و مردم با میزانهایی دیگر به نقد عملکرد وی بپردازند. این اتفاق، اما در روز بازی برابر مراکش، با تردیدهایی جدی مواجه شد.
وی در جریان بازی و به خصوص نیمه اول، کاملا مرعوب حریف و شرایط زمین بود. تاکید او بر قطع و پایان بازی در دقایق ابتدایی به دلیل حملات حریف و تاکید بر مالکیت توپ پایین ایران، احساس تحقیر و خودکمتربینی را به مخاطب القا میکرد و البته بسیار آزار دهنده بود. او آنقدر در این مسیر افراط کرد که بارها عنوان داشت، صرف حضور ایران در جام جهانی برای ما کافی است. اما گل دقایق پایانی به یک باره نگاه او را تغییر داد و به تمجیدهای شورانگیز از کارلوس کیروش و شاگردانش پرداخت. این عدم تعادل در نگاه، ریشه در چه چیزی داشت؟
این ماجرا وقتی بیشتر تأملبرانگیز میشود که به یاد آوریم که او چهار سال قبل، دیدار برابر آرژانتین را چگونه و با چه نگاه مثبت و امیدواری گزارش کرد. چه میشود که او به یک باره اینقدر از استانداردها و الزامات گزارشگری خود عدول میکند؟ چرا او تا این حد نگاه تدافعی و هراسناکی از حریفی پیدا میکند که قابل مقایسه با آرژانیتن نیست؟ البته باید خوشحال بود که کادر فنی و بازیکنان تیم ملی چنین نگاهی نداشتند و وارد زمین شدند تا نود دقیقه بجنگند که الحق، موفق نیز بودند.
عادل فردوسی پور باید به این نکته توجه داشته باشد که برقراری تعادل میان آرمان گرایی و واقع بینی ضروری است و برای رسیدن به موفقیت در هر شرایطی باید تلاش کرد. او در روز دیدار برابر مراکش، بیشتر شبیه هواداری بود که روی سکو نشسته و به اتفاقات بازی واکنش نشان میدهد. فردوسی پور باید بداند که انتظارات از او بالاست و چنین اشتباهاتی از سوی او، قابل قبول نیست.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- توضیح روابط عمومی ساترا درباره برنامه عادل فردوسیپور در آپارات
- گزارشگری فردوسیپور ممنوع شد؟/ مدیرعامل فیلیمو فایل صوتی منتشر کرد
- وداع رسمی عادل فردوسیپور با صداوسیما با تیتراژی ۹۰ ثانیهای
- چرا تلویزیون از مجریانش مراقبت نمیکند؟/ افول ناگهانی ستارههای تلویزیونی؛ همچنان پرسش برانگیز
- آقای جبلی! صراحت بیشتری داشته باشید /یک بار برای همیشه تکلیف ۹۰ را مشخص کنید
- چرا فردوسی پور کنار گذاشته شد؟ محمد سرافراز: مدیر شبکه ۳ خواست خودی نشان بدهد ۹۰ را تعطیل کرد
- مدیر مخالف عادل فردوسیپور از شبکه ۳ رفتنی شد؟/ شبکه ۲ یا سیما فیلم در انتظار فروغی
- وقتی فردوسیپورها نباشند…
- عادل که نباشد علیفر الگو می شود!
- چرا عادل فردوسیپور، محبوبِ سینماگران است
- معرفی برگزیدگان جشنواره بینالمللی فیلمهای ورزشی ایران/ فوتبال ۱۲۰، بهترین برنامه ورزشی از نگاه مردم
- ساترا اجازه پخش برنامه علی کریمی درباره انتخابات فوتبال را نداد
- فردوسیپور عذرخواهی کرد
- آغاز ماراتن جشنواره سی و نهم فجر / گزارش تصویری
- بغض عادل ما را بس
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند