رجا نیوز نوشت :برای توضیح به اصطلاح فیلم «دختر شیطان»، بهترین واژه «تهی» است. فیلمی که نقد سینمایی آن توهین به نقد و سینماست. قربان محمدپور پس از فروش فیلم محصول مشترک قبلیاش یعنی «سلام بمبئی»، یک بار دیگر و در آرزوی گیشه، شبه فیلمی با حضور عوامل و بازیگران هندی ساخته است؛ اما این بار ساختهی جدید او آنقدر تهی از هرگونه محتوا، تکنیک و روایت سینمایی است که حتی در سینمای ایران هم کمتر موردی را میتوان به ضعیفی آن پیدا کرد.
داستان از این قرار است که دختر ابلیس پس از پشیمانی و بازگشت از راه پدرش، تصمیم میگیرد توبه کند و شرط پذیرفته شدن توبهاش، سجده به یک انسان بیگناه و رستگار است. آن انسان رستگار هم کسی نیست جز حمید فرخنژاد؛ کسی که سابقا انسان پاکی بوده اما بنا به دلایلی غرق در گناه است و نهایتا در پایان فیلم متحول شده و با تبدیل شدن به آدم درستکار قبلی، آمادهی سجده دختر شیطان میشود!
ایدهی «دختر شیطان» از یک خطیهای مبتذل شبکههای اجتماعی گرفته شده است، اما آنقدر تهی از همه چیز است که حتی به آن جملات یک خطیِ به اصطلاح قصار هم بدهکار است. نکتهای که باید منتقد در نظر بگیرد این است که اصلا به مضمون و حرفهای صد من یک غاز فیلم نزدیک هم نشود؛ نگاه عقبماندهی “فیلمساز” به مسائل عمیقی مثل گناه، دین، توبه، شیطان و خدا وقتی قابل نقد میبودند که ما یک فیلم به معنای واقعی میدیدیم و پس از درگیر شدن با قصه و شخصیتها، حالا به بحث دربارهی محتوای آن میرسیدیم. آنوقت بود که میشد پرسید که چرا برای فیبمساز دو نوع مسلمان وجود دارد؟ یک نوع مسلمانی که غرق در انواع فسق و فجور است اما دل پاکی دارد؛ و نوع دیگر مسلمانی که داعشی است!
این به اصطلاح فیلم، حتی در حد کلیپهای بد ویدویی نیست. ایدهی آن شاید در راه سفر به هند برای ساختن فیلمی جدید و فتح گیشه به ذهن فیلمساز رسیده باشد و عوامل فیلم آنقدر ذوقزده و مطمئن از فروش بالای فیلم بودهاند که کمترین وقتی برای سر و شکل دادن حداقلی به فیلمشان نگذاشتهاند. در عین ناباوری و خوش خیالی سازندگان، «دختر شیطان» در اکران حتی نتوانسته است به نزدیکی دیگر فیلمهای مبتذل روی پرده برسد؛ فیلمهایی مثل «تگزاس»، «سامورایی در برلین» و «ما همه با هم هستیم» که هنگام تماشای آنها فکر میکنید که دیگر مبتذلتر از این ممکن نیست، اما در سینمای ایران گویا انتهایی برای ابتذال نباید متصور شد.
یکی از حواشی اصلی فیلم که انتقادات زیادی را در پی داشته است، حضور بازیگر زنی است که به عنوان مدل شناخته میشود، مدلی که از فرط بدنامی حتی در فرهنگ غالب مردم هند هم مورد تایید نیست. در سالهای اخیر، یکی از تمهیدات به اصطلاح فیلمسازانی که جز کاسبی هدف دیگری از ساخت فیلم ندارند، همین بوده است؛ استفاده از زنان بازیگر خارجی. مسئلهای که به نوعی دور زدن حجاب در سینمای ایران است و از طرفی توهین بزرگی است به شعور مخاطب ایرانی. آیا اینکه فیلمی در کشورهای خارجی و با حضور عوامل ایرانی و خارجی ساخته شود، توجیه مناسبی است برای آنکه در این فیلمها شاهد همان استفادهی ابزاری و جنسیتی از زن باشیم که در غرب مرسوم است؟ در حالی که این فیلمها در ایران اکران میگیرند و معمولا از بهترین شرایط توزیع هم بهرهمند میشوند.
سوال اینجاست که آیا نباید فیلمسازی در خارج از کشور توجیه درون متنی داشته باشد؟ اغلب ایدهها و احیانا مفاهیم اینگونه فیلمها، در داخل کشور هم امکان تولید دارند و هیچ توجیه روایتیای برای حضور شخصیتها در کشوری خارجی وجود ندارد. برای مثال آیا نمیشد ایدهی همین چیزی را که نامش «دختر شیطان» است، در ایران کار کرد؟ به نظر میرسد هدف از ساختن این فیلم ها در خارج از کشور، تنها نشان دادن زنان بیحجاب، رقصهای گروهی و قمارخانهها و مشروبفروشیهایی است که به وفور در «دختر شیطان» هم به چشم میآید و بسیار مبتذل و آزار دهنده است. جلوههای ویژهی فاجعه و خندهدار فیلم که حتی کودکان را میخنداند، توجیه استفاده از امکانات سینمایی خارج از کشور را هم منتفی میکند؛ این سطح نازل از جلوههای ویژه حتی در سینمای پنجاه سال پیش هند هم در دسترس بود.
نکتهی جالب دیگر “فیلم”، حضور حمید فرخنژاد در آن است؛ سابقا لبازیگری که در این سال ها با اختلاف بسیار از نفر دوم، در صدر بازیگرانی است که با بازی در ژانر کمدی مبتذل این سال های سینمای ایران، چوب حراج به اندک اعتبار بازیگری و کارنامهی هنری خود زدهاند. فرخنژاد که با هر اتفاق کوچک و بزرگی نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی واکنش نشان میدهد، باید بداند که پیش از هر چیزموظف است به جای وقت صرف کردن در فضای مجازی، روی کارش تمرکز کند و در زمینهی احیانا تخصصی خودش برای بهبود وضعیت مردم ایران گام بردارد؛ آیا بازی در چیزی به نام «دختر شیطان»، هیچ ارتباطی به ژست های مردمی فرخنژاد دارد؟ مردمی که خوراک فرهنگیشان امثال «دختر شیطان» است، چطور میتوانند از پس وظایف اجتماعیشان بربیایند و در جامعه تاثیرگذار باشند؟ آیا توجیه این است که هر بازیگری حق دارد به فکر بازی در پروژههای با دستمزد بالا باشد؟ بعید نیست؛ فرخنژاد در مصاحبه ای گفته بود ماهی ۱۰هزار دلار (مبلغی بیش از درآمد بسیاری از اقشار پر درآمد آمریکایی) برای خانواده اش در آمریکا میفرستد و جان همهی ۸۰ میلیون هموطنش را فدای پسرش میکند؛ اما آیا این درآمد باید به هر قیمتی باشد؟ فرخنژاد تا چه زمانی میتواند خود را به پول بفروشد؟ البته زنگ خطر از «دختر شیطان» برای فرخنژاد به صدا درآمده است؛ این “فیلم”، با وجود داشتن اکران عید فطر و همینطور جنجالهای فراوانش، در قعر جدول فروش سینمای ایران قرار گرفته است.
البته قربان محمدپور، تهیهکننده و کارگردان «دختر شیطان» در مصاحبهای عدم موفقیت فیلمش در گیشه را شرایط اکران نامناسب عنوان کرده است؛ اتفاقا بحث ما هم سر اکران است؛ اصلا چرا باید فیلمی در این سطح نازل که اکرانش توهین به شعور مخاطب ایرانی است اجازهی اکران بگیرد؟ چرا هیچ متر و معیاری برای استاندارد سنجی فیلمهای ایرانی وجود ندارد؟ توقع زیادی نداریم؛ کافی است «فیلم» ساخته شود، فیلمنامه داشته باشد، کارگردانش حداقل به اندازهی یک دانشجوی سینما کارگردانی بداند، بازیگرانش به چیزی غیر از پول فکر کرده باشند و …؛ حالا این فیلم میتواند ضعیف و یا حتی خیلی ضعیف باشد. ولی حداقل فیلم باشد!
برچسبها: دختر شیطان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک فیلم جدید وارد شبکه نمایش خانگی شد
- نگاه کیهان به فیلم «دختر شیطان»/ با شیطان باش تا رستگار شوی!
- شش ونیم میلیارد تومان هزینه فیلم دختر شیطان شد
- قربان محمد پور :اصلاحیه های حوزه هنری را قبول نکردم /فیلمم توسط حوزه بایکوت شده
- برخوردهای استانی با سینمای ملی/انتقاد روزنامه همشهری از توقیف دو فیلم در کرمان و قم
- در گفت وگو با سینماسینما عنوان شد :اظهار نگرانی سرتیپی درباره وضعیت سینماها در شش ماه دوم سال ۹۸
- گفت وگوی سینماسینما با محمد نیکبین درباره توقیف دوفیلم در کرمان و قم
- برنده و بازنده اکران عید فطر/ از صدرنشینی فیلم تبریزی تا شکست «دختر شیطان»
- «کار کثیف» پس از «دختر شیطان» روی پرده میرود
- شکست «دختر شیطان» در گیشه، «ما همه باهم هستیم» در اوج/ گزارش فروش هفتگی سینما
- واکنش کارگردان فیلم دختر شیطان به کیهان: شاید میخواهند فیلم را پایین بکشند
- واکنش فرخ نژاد به گزارش کیهان : برای اینکه آخرتتان به باد نرود دختر شیطان را نبینید
- اکران «دختر شیطان» در شهر قم ممنوع شد
- ویدئوی اختصاصی سینماسینما/ فیلمهای اکران عید فطر در یک نگاه
- از الناز شاکردوست تا نوید محمدزاده و رضا گلزار/ رقابت جذاب فیلمهای اکران عید فطر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه