تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۲۰:۱۱ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 114954

روزنامه همشهری نوشت :ماه عسل تمام شد، لبخند و مدارا حالا جایش را به صدور حکم و نافرمانی داده تا معلوم شود سینما هنوز هم ملتهب‌ترین هنر این سرزمین است و کسی که سکاندار هدایت آن می‌شود باید برای مدیریت اوضاع و احوال مجموعه سینمای کشور کارکشته و البته بسیار قاطعانه‌تر برخورد کند. ماجرا از بحران پیش آمده برای یکی از فیلم‌های اکران عید فطر آغاز شد و حالا به‌طور جدی‌تر به دومین فیلم اکران هم سرایت کرده‌است. هفته گذشته بود که خبر ممنوعیت نمایش فیلم «دخترشیطان» در شهر قم در رسانه‌ها منتشر شد؛ فیلمی که فارغ از خوب یا بد بودنش با مجوز رسمی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تولید شد و پروانه نمایش دریافت کرد. مسئولان سازمان سینمایی در واکنش به این اتفاق و اعتراض‌های مکرر کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سکوت اختیار کردند و چند روز بعد از این ماجرا، مدیر اداره سینمایی فرهنگ و ارشاد قم در اظهارنظری عجیب گفت: طبق بخشنامه جدید وزارت ارشاد، بنا شده است تا برای اکران هر فیلمی، پروانه نمایش فیلم برای استان صادر و توسط سازمان سینمایی ارسال شود ولی برای فیلم «دخترشیطان» هنوز این روال طی نشده است و سازمان سینمایی تا این لحظه پروانه نمایش فیلم را برای استان قم ارسال نکرده است و بر همین اساس سینماداران قم نیز درخواستی برای اکران نداشته‌اند. همین ترفند اداری از جانب محمدکاظم رضوانی و این توضیح که این حق برای هر استانی وجود دارد که متناسب با فرهنگ، اقلیم و شرایط، با اکران فیلمی موافقت بکند یا آنکه اجازه اکران آن فیلم را ندهد، سبب شد تا پای دختر شیطان به قم باز نشود و خلاصه موضوع بدون نتیجه خاصی منتفی شود.

دیروز اما شعله کوچک بی‌توجهی مسئولان سازمان سینمایی به نافرمانی‌های واضح از قوانین و عدم‌حمایت از یک فیلم و سکوت در برابر این نقض قانون به آتشی گسترده‌تر بدل شد تا دامن سینمای کشور را بسوزاند. ماجرای اصل خبر این است که روز گذشته دادستان عمومی و انقلاب استان کرمان اعلام کرد: به‌لحاظ تبعات اجتماعی دستور توقیف اکران فیلم سینمایی «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی در سراسر سینماهای استان کرمان صادر شده است.
دادستان کرمان گفته: پس از رصد فضای مجازی توسط معاونت رصد فضای مجازی و معاونت حقوق عامه دادسرای مرکز کرمان و با توجه به واکنش‌های اجتماعی در بین مردم استان درخصوص لهجه کرمانی بازیگری که در نقش فروشنده مواد‌مخدر بازی می‌کرد و موجب اعتراضات شدید مردمی شده دستور توقیف اکران این فیلم در سطح استان کرمان صادر و اقدامات مقتضی درخصوص پیگیری موضوع صادر شده است.

دادخدا سالاری حتی تأکید کرده که در این رابطه پرونده حقوق عمومی در دادسرای عمومی و انقلاب کرمان تشکیل شده و با افرادی که احساسات و عواطف مردم استان کرمان را جریحه‌دار کرده‌اند برخورد قانونی صورت خواهد گرفت!

ظاهرا باید دوباره مسئله را مرور کرد: فیلمی بعد از طی کردن تمام مراحل قانونی برای نمایش در کشور و بعد از ۲هفته‌ای که از اکرانش می‌گذرد به ناگاه تبدیل می‌شود به معضلی برای جریحه‌دار کردن مردم یک استان؟ جالب اما موضع مثل همیشه ضعیف مسئولان سازمان سینمایی است که از زبان ابراهیم داروغه‌زاده، معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی به خبرگزاری ایسنا منتقل شده است. او گفته است: اکران تمام فیلم‌های دارای مجوز در سینماها ادامه خواهد داشت. ۲هفته از اکران فیلم‌های اکران عید فطر گذشته و هیچ بازخورد منفی مردمی از منظر توهین به اقوام نداشته‌ایم. فیلم «ما همه با هم هستیم» دارای یک فضای کاملاً فانتزی است و هیچ‌گونه توهینی به اقوام ایرانی در این فیلم و دیگر فیلم‌هایی که مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت جمهوری اسلامی ایران را دارند، وجود ندارد. مردم نازنین کرمان هم در ۲هفته گذشته از فیلم‌های اکران عید فطر به خوبی استقبال کرده‌اند و سینماگران در ۲ سال گذشته تمام تلاش خود را به کار برده‌اند تا فضایی توأم با امید و نشاط در جامعه ایجاد کنند. امیدوارم با تصمیم‌های شتابزده فضای جامعه را تلخ نکنیم و از مسئولان بزرگوار استان کرمان تقاضا دارم با سعه‌صدر با این مسئله برخورد کنند و با موضوعات فرهنگی از طریق گفت‌وگو و هم‌اندیشی مواجهه داشته باشند.
سینما دوباره قربانی شده‌است و مسئولان آن به‌جای مذاکره با دیگر نهادها و مسئولان برای رفع همیشگی چنین سوءتفاهم‌ها و پیشامدهایی باز هم منتظر می‌نشینند تا اتفاقی بیفتد و بعد یادشان بیاید که در کنار عنوان مدیریتی‌شان یک پیشوند سینما هم وجود دارد و باید به آن فکر کنند.

لینک کوتاه

مطالب مرتبط

نظر شما


آخرین ها