امیر حسین علم الهدی در سایت تابناک نوشت: جشنواره سی و پنجم فیلم فجر با تمام محسنات والبته معایب آن به پایان رسید و فارغ ازضرورت عدم ورود به فضای احساسی و بدون منطق برای آسیب شناسی این جشنواره، بهتر است پس ازپایان این رویداد مهم حوزه فرهنگ و هنر داخلی نسبت به نقد اصولی جشنواره اهتمام بورزیم تا این آسیب شناسی برای آیندگان حداقل دستاوردی داشته باشد تا دیگر شاهد این اتفاقات سلیقه ایی در مهمترین رویداد فرهنگی و هنری و البته سینمایی نباشیم .
مهمترین ایراد وارده به این جشنواره فارغ از ایرادات کیفی و کمی آن بی اعتنایی مفرط جشنواره به اسطوره سینمای ایران عباس کیارستمی است وعدم کوچکترین اشاره ایی به آن زنده یاد در این رویداد ملی نشان از بدسلیقه گی برگزارکنندگان جشنواره داشته است.
منکر جایگاه زنده یاد علی حاتمی نیستم و بدون شک جای او در سینمای ایران بشدت خالی است اما برگزارکنندگان جشنواره می توانستند در سالیان آینده از تصویر آن بزرگوار در پوستر استفاده نمایند و هنوز متوجه نحوه منطق استفاده از تصاویر بزرگان سینمای ایران نشده ام که چگونه بدون نشان دادن آثار سینمایی این عزیزان در جشنواره فقط به استفاده از عکس و طراحی چهره های آن زنده یادان بسنده می گردد و آیا نمی توانستند در کنار رونمایی از پوسترآنان از فیلم های به روز شده (نسخه روز با استفاده از فن اوری های دیجیتالی) این مفاخر سینمایی نیز رونمایی می شد تا مفهوم استفاده از چهره های مطرح سینمایی برای مخاطبان جشنواره بیشتر مشخص می گردید؟
سال ۹۵ با مرگ تراژدی گونه عباس کیارستمی سال تلخ سینمای ایران بود و با توجه به جایگاه ویژه آن زنده یاد در سینمای ایران و جهان قاعدتا برگزارکنندگان جشنواره می بایست از این جایگاه بطور شایسته تجلیل می کردند و عدم تجلیل از این جایگاه نشان از بدسلیقگی مفرط برگزارکنندگان جشنواره و عدم شناخت از مقتضیات سینمای ایران دارد و این بدسلیقگی زمانی بیشتر به چشم می آید که بیش از ۹۰ جشنواره مهم سینمایی دنیا در جشنواره های خود به نحوی از جایگاه آن زنده یاد تجلیل می نمایند و حال درکشورآن زنده یاد و در مهمترین رویداد فرهنگی و هنری و سینمایی هیچ یادی از آن زنده یاد نیست و تنها سینمای هنر و تجربه در بخش غیر رقابتی این جشنواره پوستر اختصاصی خود را به یاد آن دردانه سینمای ایران مزین کرده است.
کپی برداری جشنواره فیلم فجر از جشنواره های خارجی در ۲ سال اخیر در استفاده از چهره بزرگان سینما بر پوسترهای بخش اصلی جشنواره فی نفسه فاقد اشکال است اما ایراد اساسی زمانی خود نمایی می کند که برگزارکنندگان جشنواره بدون درک زمان و جایگاه مفاخر سینمای ایران و با نشاندن فقط طرحی از چهره بزرگان سینما و نه نمایش آثار آنان به نوعی سوابق فرهنگی و هنری این عزیزان را دچار خدشه می نمایند و گویا داریم عادت می کنیم به بسنده کردن تصاویر بزرگان این سرزمین بدون توجه به آثار ماندگار این عزیزان و نشان دادن آثار آنان برای نسل نوجوی علاقمند به سینما که عمدتا آثار بزرگان سینما را برپرده سینما ندیده اند (نسل دهه ۷۰ بعد) یک ضرورت غیر قابل کتمان است!
جشنواره امسال فیلم فجر امسال با بی اعتنایی مفرط به راحتی از نام و یاد عباس کیارستمی بزرگ می گذرد و تنها دلیل این کار را استفاده مفرط جشنواره های داخلی از نام و یاد او ذکر می کنند و همچنین تقسیم کار با جشنواره جهانی فیلم فجر که به تازگی پوستر آن با عکس های برف کیارستمی رونمایی گردیده است!
و اتفاقا مشکل در همین عدم شناخت صحیح و جایگاه ویژه جشنواره فیلم فجر است که آنقدر این جایگاه مهم تقلیل یافته است که خود را با جشنواره هایی مقایسه می کند که در صورت عدم توجه به نام و یاد عباس کیارستمی کسی معترض آنان نمی شود (کارکرد فرامتنی جشنواره ملی فیلم فجر با هیچ جشنواره دیگری در این سرزمین قابل مقایسه نیست) و نبود هیچ نشانه ایی از عباس کیارستمی در مهمترین رویداد سینمای ایران نشان دهنده یک موضوع است و آن چیزی نیست بجز: عدم شناخت برگزارکنندگان (این شناخت اگر به فعلیت نرسد که دیگر شناخت نیست یک رفع تکلیف است!) از جایگاه مهم جشنواره فیلم فجر و به خصوص جایگاه ویژه عباس کیارستمی و آثارش در سینمای نوین ایران و جهان … .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





