قطب الدین صادقی در اعتماد نوشت :تا امروز کمتر از انگشتان یک دست همراه با دیگر همکارانم در ضیافتهای افطاری نهاد ریاستجمهوری و شخص رییسجمهور شرکت کردهام. یک بار در دولت آیتالله هاشمیرفسنجانی، یک بار در دوره آقای خاتمی و آخرین مورد هم ضیافتی بود که چهارشنبه شب برگزار شد. درحالی که ضیافتهایی از این دست عمر ۴۰ ساله دارند و اتفاقی تازه محسوب نمیشوند.
دلیل پذیرش دعوت هم فضای شکل گرفته بهواسطه بعضی واکنشها در روزهای منتهی به برگزاری مراسم بود. فضایی که موجب شد احساس کنم اگر حواسمان نباشد یأس به وجود میآید و مساله ایجاد میکند. رفتاری که حس کردم بیشتر در جهت تامین منافع جناح مقابل است و اندیشه سازنده ندارد. چطور عدهای به خودشان اجازه میدهند خواستههایی از این دست-تحریم- مطرح کنند؟ مگر محمود دولتآبادی، جمشید مشایخی، علی نصیریان و لوریس چکناواریان متوجه نیستند در کشور چه خبر است؟ مگر اینها کودک هستند؟ چرا در وضعیت فعلی که هر طرف به هر شیوهای دست میزند تا دولت در تنگنا و مضیقه قرار بگیرد ما باید به روحانی ضربه بزنیم؟
من که این حرف را میزنم هیچ پست و مقامی ندارم و هیچوقت هم چشم بسته از جریانی حمایت نکردهام. ما همه شخصیتهای مستقل فرهنگی هستیم و باید متناسب با همین جایگاه اظهارنظر کنیم و دست به اقدام بزنیم.
وقتی مراسمی ترتیب داده میشود و به صورت رسمی از هنرمندان دعوت میکنند به این معنی است که باب گفتوگو باز است و ما باید از این فرصت استفاده کنیم. در چنین جمعی است که میتوانیم صحبتها و گلایههای خود را در یک بستر مناسب فرهنگی مطرح کنیم و قرار هم نیست چشم بسته از کسی به تعریف و تمجید بپردازیم. چنانچه همین هم شد و شاهد بودیم علی نصیریان، فاطمه معتمدآریا و ستاره اسکندری گلایهها و نقطه نظرهای خود را به صراحت بیان کردند و به رییسجمهور رساندند. اگر به محدودیت موجود برای همکاران و فعالان عرصه فرهنگ و هنر انتقاد داریم باید اینجا بیان کنیم که یک جلسه فرهنگی رو در رو با رییسجمهور است.
پرسش من این است که مراسم افطار هنرمندان با رییسجمهور ۴۰ سال است برگزار میشود، چرا قبلا چنین اتفاقهایی نمیافتاد؟ این شیطنت منصفانه نبود. کدام یک از هنرمندان حاضر در مراسم پست و مقام گرفتهاند که عدهای اینطور به آنها بیاحترامی میکنند؟ این مسائل وقتی آزاردهندهتر میشود که میبینم بعضی حاضران در جمع تحریمی، سالها با پروژههای خاص همکاری کردهاند و میلیاردها تومان به جیب زدهاند اما حالا ژست اپوزیسیون میگیرند.
آنچه بیش از هر چیز اذیتم کرد فحاشی بعضی چهرههای وابسته، به هنرمندانی مانند جمشید مشایخی و محمود دولتآبادی بود. آیا این رفتار فاشیستی نیست؟ چطور امکان دارد متوجه نباشیم وقتی مشکلی بهوجود میآید همهچیز دست رییسجمهور نیست. چقدر از این مشکلات دست دولت است و چقدر دست نهادهای دیگر؟ من کسی نیستم که تعیینکننده باشد ولی تاکید دارم ما باید تحلیل داشته باشیم. دلیل ندارد وقتی دیگرانی به روحانی فشار میآورند ما هم با آنها همسو شویم. چرا در بعضی دولتها که اوضاع به مراتب سختتر بود حضور در افطاری رییسجمهور را تحریم نمیکردند؟ این شیطنت نیست؟
در این شرایط بحران اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی آیا ما که به عنوان هنرمند شناخته میشویم باید در جهت ایجاد گسست و بحران حرکت کنیم؟ به هر ترتیب فرصتی مغتنم و کوتاه برای طرح دوباره مطالبات و کمبودها پیش آمد که قطعا باید از آن بهره میبردیم. نفس حضور در چنین مراسمی ابدا به معنای پشت کردن به مردم نیست. این چه تحلیل کودکانه و کژاندیشانهای است که بعضی مطرح میکنند؟ چه چیز این مجوز را دراختیار آنها قرار میدهد که با بیفرهنگی باورنکردنی به علی نصیریان و محمود دولتآبادی توهین کنند؟ مثلا من باید زیر علم این توهینکنندگان سینه بزنم؟ ابدا اینطور نیست چون یک تار موی گندیده محمود دولتآبادی را با جماعتی که فحاشی میکنند، عوض نمیکنم.
ما باید مدارا را یاد بگیریم. حتی اگر با دشمن هم طرف باشیم باید سر میز مذاکره بنشینیم و گفتوگو کنیم. این اصول ساده هر جامعه متمدن و فرهنگی است که از هر راهی برای گفتوگو استفاده کند. این اصل ساده دیپلماسی است. چرا سطحینگری چنین راحت جایگزین تحلیل و تفکر شده است. چطور به چنین ورطهای افتادیم؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت ادنا زینلیان برگزار شد/ رونمایی از کتاب «صحنه عشق من است»
- بزرگداشت قطبالدین صادقی در هجدهمین جشن سالگرد تاسیس کانون ادبی زمستان برگزار شد
- قطبالدین صادقی: تماشاخانه «شانو» باید تخلیه شود/ درخواست ودیعه هفت برابری برای تمدید
- گلایه قطبالدین صادقی از بودجه ناچیز تئاتر/ تماشاخانه «شانو» تعطیل شد
- قطبالدین صادقی مطرح کرد/ اهمیت بازگرداندن اعتماد به مخاطبان تماشاخانههای تئاتری
- قطب الدین صادقی :جایزه اول جشنواره فجر کپی بود
- انتظار قطبالدین صادقی از مدیران برای تولید تئاتر حرفهای
- قطبالدین صادقی: یک عده پولپرست به جان تئاتر افتادهاند
- نویسندهای ترکیهای مشاور فیلمنامه یک فیلم ایرانی
- کاریکاتور جالب صبا در واکنش به اظهارات صادقی /قطب الدین صادقی :بسیاری ازآموزشگاههای بازیگری دکان هستند
- قطب الدین صادقی: با حسن نیت تئاتر ببینیم
- «عادت نمیکنیم» به فاطمه معتمدآریا تقدیم شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





