کارگردان فیلم سینمایی «پشت دیوار سکوت»، پس لرزههای جشنواره فیلم فجر را مسالهای طبیعی دانست که همه ساله وجود دارد و در عین حال خواستار برگزاری جشنوارهای یکدست و نه در دو بخش ملی و بینالمللی شد.
به گزارش سینماسینما، مسعود جعفری جوزانی گفت: از ابتدای جشنواره های فیلم فجر حضور داشته ایم و مشکلات نیز همیشه وجود داشته و معتقدم هر جشنواره ای که برگزار می شود، غیر از یک پس لرزه و پیش لرزه، همواره یک پس لرزه داشته است.
او افزود: چه اهمیتی دارد که در جشنواره فیلم فجر به یک نفر جایزه بدهند و به یک نفر ندهند و این موضوعی طبیعی است و اگر من هم داور باشم طبیعی است که به چند نفر جایزه بدهم و به اکثریت جایزه ای ندهم و در نتیجه آن اکثریتی که جایزه نگرفته اند از من ناراحت شوند.
کارگردان مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» همچنین گفت: البته اتفاق هایی که امسال در سی وپنجمین جشنواره فیلم فجر افتاد، به نظرم کار را پیچیده کرد اما نه مطالعه ای در این زمینه دارم و نه اهمیتی برای من داشته است.
جشنواره ای یکدست برگزار کنیم
جعفری جوزانی با انتقاد از برگزاری جشنواره فیلم فجر در دو بخش داخلی و بین المللی گفت: یک بار این جشنواره را به دو بخش ملی و بین المللی تقسیم کردند و نمی دانم چرا چنین کاری را انجام دادند اما معتقدم وقتی چنین اتفاقی در کشور ریشه می گیرد، نباید به ترکیب آن دست بزنیم.
او افزود: وقتی جشنواره فیلم فجر به عنوان یک سنت در کشور مطرح است و به خوبی پیش می رود، می توان با تغییراتی جزئی به برپایی بهتر آن کمک کرد اما وقتی به ساختار آن دست می زنیم، مشکلات بیشتری بوجود می آید.
کارگردان فیلم سینمایی «ایران برگر» همچنین گفت: اگر درباره نحوه برگزاری جشنواره فجر رای گیری می شد، ترجیح می دادم که یک جشنواره داشته باشیم چون جشنواره بین المللی به معنای واقعی آن در شرایط کنونی در ایران ممکن نیست زیرا برگزاری جشنواره های بین المللی دارای قوانین و قواعد خاصی است.
جشنواره فجر به خوبی جا افتاده است
جعفری جوزانی، برگزاری جشنواره های دبی یا قاهره را نوعی نمایش و شلوغ بازی دانست و گفت: جشنواره فیلم فجر در ایران به خوبی جا افتاده و مورد تایید بسیاری از سینماگران است.
او افزود: کسانی که در این جشنواره جایزه می گیرند در سطح بین المللی به عنوان فرهیختگان پذیرفته می شوند و حتی این جایزه به اندازه ای اهمیت داشته که برخی از کسانی که جایزه گرفته اند از این طریق گرین کارت برای آمریکا گرفتند.
کارگردان فیلم سینمایی «شیر سنگی» گفت: وقتی چنین جشنواره ای به دو قسمت تقسیم می شود، ضعف های ما بیشتر دیده می شود. چون معیارهایی از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته می شود که در جشنواره های بین المللی وجود ندارد. مثلا حق نداریم بخش هایی از فیلم را حذف کنیم.
جشنواره فیلم فجر از سال ۹۳ تا کنون در دو بخش ملی و بین المللی برگزار می شود که بخش ملی آن در دهه فجر (نهم تا ۲۱ بهمن ماه) و همزمان با جشن های پیروزی انقلاب اسلامی برپا می شود و بخش بین الملل در اردیبهشت سال بعد با حضور فیلم های خارجی شکل می گیرد.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برزخ بیپایان/ نگاهی به فیلم «بهشت تبهکاران»
- مسعود جعفریجوزانی: سینما بیش از هر هنر دیگری نیاز به بسترسازی دارد/ هر کدام از ما مانند اثر انگشت متفاوت هستیم
- هیات داوران چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شد
- «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفریجوزانی در مرحله پیشتولید
- یک سانس به نمایش نسخه مرمتشده فیلم «جادههای سرد» اضافه شد
- برپایی شب «مسعود جعفری جوزانی»
- موضوعی مهم در قالبی کسلکننده/ نگاهی به «پشت دیوار سکوت»
- معرفی داوران بخش فیلم جشنواره منطقهای «آگر»
- مسعود جعفریجوزانی تصادف کرد
- برگزاری مراسم تقدیر از مجید انتظامی/ آقازادههای هنر به هنر تجلی میبخشند
- پست اینستاگرام سحر جعفری جوزانی به مناسبت روز پدر
- مهتاب کرامتی، تارخ، جمشید مشایخی، رضا کیانیان، نیوشا ضیغمی و … در یک مراسم/ تصاویر
- حسین پاکدل در گفت و گو با سینماسینما / جوزانی، حکیم سینمای ایران است
- ماجرای پیامهای تهدیدآمیز به کارگردان ایرانی چه بود؟
- گزارش تصویری روز ششم جشنواره/ نشست خبری «ماجرای نیم روز» و «پشت دیوار سکوت»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





