به گزارش سینماسینما، این سریال که ابتدا با نام «بینمک» در ۱۴ دیماه سال گذشته کلید خورد، یک کمدی اجتماعی سیاسی است. این سریال داستان یکی از معاونان وزرا به همراه محافظ شخصیاش را به شکل طنز و با چاشنی سیاست روایت میکند. نویسنده و کارگردان این مجموعه در گفتوگو با جامجم درباره سریال عنوان کرد: گسل، یک سریال سیاسی ـ اجتماعی است. البته برای پرداخت به اتفاقات سیاسی روز یک وزارتخانه تخیلی ایجاد کردهایم، یعنی ارگانی ساختگی به اسم وزارت منابع را طراحی کردهایم.
اکنون با رسیدن به قسمتهای پایانی این مجموعه میتوان گفت که نویسنده در اجرای مسائل بیان شده در متن و ساخت موفق نبوده است. او نتوانسته چهرهای عزتمند و قابلدفاع از یک مدیر دولتی نشان دهد، در عوض ما با مدیری سفیه اما پاکدست و سالم روبهرو هستیم که از آرمانهای انقلاب جز یکی دو شعار چیزی بیشتر نه در زندگی شخصی و نه در زندگی کاری او مشاهده نمیکنیم. او که از عهده مسئولیت و تعهدش برنمیآید و در یک اقدام انقلابی دست به استعفا میزند، علاوه بر اینکه حس ستایشی در مخاطب نسبت به استعفایش القا نمیکند بلکه بی لیاقتی خود را کاملاً اثبات میکند. روح حاکم بر این سریال کاملاً منطبق با بیاعتمادی مردم نسبت به مسئولان آن هم از نوع پاک و حقوق نجومینگیر است. همچنین در مواجهه با شخصیت محافظ مدیر هم با یک کلاف سردرگم روبهرو هستیم. با دیدن او که عاشق دختر مقام مسئول است، ناخودآگاه تفکر مخاطب درباره محافظان مسئولان دچار دگرگونی میشود و خبری از اهداف مقدس و حفاظت از ذخایر نظام در کار نیست!
شاید سیاستهای بسته و ناکارآمد و تاریخ گذشته صدا و سیما بدنه تلویزیون را مجبور به ساخت این مجموعههای شترگاوپلنگ میکند. مجموعه کمدی- سیاسی- اجتماعی- عشقی که در یک زمان میخواهد تمام مشکلات مردم را از پایین شهر گرفته تا شمال شهر بیان کند، مشکلات جوانان را نشان دهد، درباره فواید ازدواج صحبت کند، مادر مسنی مقتدر و پدری روستایی را که نگران پسر مسئولش هست، نشان بدهد، به فکر ازدواج سالمندان باشد و تازه مسائل سیاسی مملکت را هم به چالش بکشد تا بلکه بتواند از هفتخوان اخذ تصویب برای ساخت با وجود تهیهکننده کارکشتهای در حوزه سریال کمدی، بگذرد.
در مورد فیلم و سریالهای تلویزیون که این روزها نه مورد رضایت عوام است نه خواص، تقریباً میتوان گفت که این محصولات همگی دچار یک معضل هستند و آن این مسئله است که موضوعات خوب، مثبت، انقلابی و مذهبی دستمایه تولید محتوایی برضد خود موضوعات میشود و در مرحله پخش آن موضوعات را کاملاً نسخ میکند. حال این سؤال قابلتوجه است که چه کسانی از این روند رضایت دارند و سود میبرند که تغییر نگرش و اصلاحی اساسی در این پروسه صورت نمیگیرد؟
منبع: روزنامه جوان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- پخش سه سریال جدید از تلویزیون
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
- فصل جدید همکاری سینما و تلویزیون با تشکیل کارگروه مشترک
- اشتباهی که موجب انتقاد از «زوجینو» شد
- پخش منتخب آثار زندهیاد پرویز پورحسینی از شبکه نمایش
- مدیریت جدید صداوسیما چه چالشهایی پیشرو دارد/ در جستوجوی شبکه آرامش
- چرا سریال های تلویزیون، رایگان هم مخاطب ندارد؟
- درهای بسته!
- «ماه ماه»؛ ابتکار ماه رمضانی شبکه سلامت
- «نفس بکش زمین» به آنتن رسید/ عبدالرضا اکبری در نقش محیطبان
- توجه به جوانان و مسائل روز جامعه برگ برنده سریالسازی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد