روزنامه جوان در مطلبی نوشت: پخش سریالهای ساخت ترکیه با دوبله فارسی از چند شبکه ماهوارهای باعثشده تا بازیگران این کشور بار دیگر به چهرهای آشنا در ایران تبدیل شوند؛ شهرتی که پای این بازیگران را به سینمای ایران باز کردهاست و میتواند به ضرر بازیگران ایرانی تمام شود.
مجلات عامهپسند ایرانی در سال ۵۶ به طور گسترده خبر حضور «امیل ساین» خواننده و بازیگر اهل ترکیه را در ایران پوشش دادند؛ خوانندهای که پیش از حضور در ایران و اجرای ترانههای فارسی، در رادیو استانبول به شهرت رسیده بود و در ترکیه چهرهای محبوب بود، ولی با حضور در ایران در چند فیلم سینمایی نیز ایفای نقش کرد. در آن سالها امیل ساین تنها هنرمند ترک نبود که سر از ایران درآورد، چند هنرمند دیگر از جمله «جونیت آرکین» که در ایران با نام «فخرالدین» شناخته میشد به ایران آمدند و در سینمای فیلمفارسی مشغول شدند.
آن روزها حضور بازیگران ترک در سینمای ایران یکی از راههای کشاندن مردم به سینماها بود.
تهیهکنندههای فیلمفارسی به خوبی میدانستند که آهنگهای خوانندههای ترک در نوار فروشیهای خیابان «لالهزار» تهران طرفداران زیادی دارد و در روزهایی که سینما اصلیترین تفریح مردم به شمار میرفت، چه بهانهای بهتر از دیدن خوانندهای محبوب برای پرشدن سینما!
چهار دهه بعد، زمانی که کم و بیش خبرهای حضور خوانندهها و بازیگران ترک در ایران منتشر میشد، حضور بازیگر چند سریال مشهور ساخت ترکیه در یک فیلم ایرانی، خبرساز شد. این بار نیز فیلمساز ایرانی سراغ همان روش فیلمفارسیسازها رفته است، با این تفاوت که «نورگل یشیلچای» فقط بازیگر است و مانند «امیل ساین» از صدایش برای مشهورشدن استفاده نکردهاست، بلکه در عوض این بار«GEM» است که «نورگل یشیلچای» را برای ایرانیها به شهرت رساندهاست.
«نورگل یشیلچای» تا چند سال پیش نامی ناشناخته برای مردم ایران بود، اما دوبله و پخش سریالهایی که این بازیگر در آن ایفای نقش داشته، از شبکه «GEM» باعث شد تا این بازیگر هم مانند سایر بازیگران اهل ترکیه برای مردم ایران چهرهای آشنا باشد. همانطور که پیش از این نیز بعد از پخش سریال ترکیهای «کوزی گونی» تهیهکنندگان ایرانی سراغ «کیوانچ تاتلیتو» بازیگر این سریال رفتند و تلاش کردند وی را برای بازی در فیلم به ایران بکشانند. پخش سریال «عمر گل لاله» هم باعث شد تا آمدن و ایفای نقش «تولگاهان سایشمان» بازیگر این سریال در یک فیلم ایرانی خبرساز شود.
این اتفاقات صرفاً ترفندی برای خبرسازشدن و بر سرزبان افتادن نام یک فیلم سینمایی است که میتواند در زمان اکران نیز فضا را برای دیدهشدن فیلم مهیا کند.
اگر به لیست بلند بازیگران زن در سینمای ایران نگاه کنیم، به خوبی مشخص میشود که حضور«نورگل یشیلچای» برای ایفای نقش در فیلمی ایرانی به دلیل نبود چهره در میان بازیگران زن ایرانی نیست. در سالهایی که «امیل ساین» در فیلمفارسیها بازی میکرد، بسیاری از خانوادههای ایرانی حتی به سینما هم نمیرفتند و بازیگران زن سینما، در میان مردم نام نیکی نداشتند، به همین دلیل میشد با ورود چهرههای جدید از جمله خوانندهها، از تکرار چهرههای بازیگران زن در فیلمهای مختلف جلوگیری کرد، اما در سالهای اخیر یکی از گلایههای جدی بازیگران سینما این است که فرصت ایفای نقش به بسیاری از بازیگران نمیرسد! محبوبیت کاذب بازیگران ترک که مدیون پخش سریالهای دوبلهشده آنها در ماهوارههای فارسیزبان است، باعث میشود تمایل به حضور این چهرهها در سینمای ایران بیشتر شود. «GEM» که زمانی برخی از اهالی سینما معتقد بودند میتواند با پخش ارزانقیمت تیزرهای فیلمهای سینمایی ایرانی، به بالابردن میزان فروش فیلمها کمک کند، این بار با مطرح کردن نام بازیگران سینمای ترکیه، فرصتهای حضور بازیگران ایرانی در سینمای کشور خودشان را تهدید میکند!
موجی که «GEM» برای بازاریابی بازیگران اهل ترکیه به راه انداختهاست تا این جای کار موفقتر از موج بالیوودی که فیلم «سلام بمبئی» به دنبال آن بود، عمل کردهاست و چهرههای ترک بیشتر از هندیها در دایره توجه قرار گرفتهاند.
برچسبها: بازیگران ترکیه, شبکه جم
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بازیگری که از حضور در شبکه «جم» پیشمان شد
- سخنان محمود گبرلو درباره برنامههای تلویزیون/ صداوسیما مانند شبکه «جم» شده است
- ادامه حواشی حضور کارمند شبکه جم در «پایتخت»/ حذف نام بازیگر از تیتراژ + عکس
- بازی همکارِ زنِ شبکه جِم در «پایتخت ۵»
- عزتالله ضرغامی: رابعه اسکویی دچار سوءتفاهم شده بود
- مهدی مظلومی از جم جدا شد/ به ایران برمیگردم، حتی اگر اجازه کار نداشته باشم
- شیوه جدید شبکه «جم» برای تبلیغ فیلمهای ایرانی/«جم» با تاکتیک جدید آمد
- واکنش عوامل فیلم مهران مدیری به پخش تیزرهای این فیلم از شبکه GEM
- اختصاصی سینماسینما/ GEM که سرابی بود و بس!/ هنرمندانی که بازگشت به ایران را ترجیح دادند
- سخنگوی وزارت خارجه: از دولت ترکیه پیگیر موضوع کشتهشدن رییس شبکه جم هستیم
- نوشته بهنوش بختیاری درباره مدیر شبکه «جم»/ پشت رفته از دنیا حرف نزنید
- تازهترین جزئیات از قتل مدیر شبکه جم + عکس
- افخمی: قبلا سریال های آبرومندی مثل «برگ ریزان» از جم پخش می شد
- درخواست روزنامه کیهان برای برخورد با سینماگران
- واکنش تهیه کننده کلاه قرمزی به خبر پخش کلاه قرمزی از شبکه جم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





