کیهان نوشت :در ادامه تحرکات شبهسیاسی در خانه سینما، این بار دو گروه زیرمجموعه این تشکیلات، خواستار دور زدن دولت در جشن سینما شدند! اتفاقی که بیش از منافع جمعی سینما، برآمده از انتقامگیری و منافع شخصی به نظر میرسد.
معمولا حاشیههای جشنها و محافل مربوط به خانه سینما از متن آنها پررنگتر بوده است. این بار نیز در حالی به برگزاری بیستمین دوره جشن خانه سینما نزدیک میشویم که از هم اکنون حاشیههای این مراسم آغاز شده است. به طوری که دو گروه از اصناف زیرمجموعه خانه سینما با انتشار نامههایی رسما خواستار شرکت دادن آثاری در این رقابت شدهاند که دولت، مخالف نمایش آنهاست!
چند روز قبل، کانون کارگردانان خانه سینما در نامهای به علی نصیریان دبیر بیستمین دوره جشن سینما خواستار این شد تا شرایط برای حضور فیلمهای اکران نشده (توقیفی) در این جشن فراهم شود.
همچنین روز گذشته انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینما هم نامه مشابهی را خطاب به رئیس جشن خانه سینما منتشر کرد.
این درحالی است که طی سالهای اخیر، جشن خانه سینما به تقلید از مراسم اسکار و سایر جشنهای سینمایی مشابه در سطح جهان، تنها فیلمهایی که به اکران عمومی درآمده بودند را پذیرا بود.
اما اینکه چرا دو انجمن زیرمجموعه خانه سینما خواستار دور زدن سازمان سینمایی دولت شدهاند، بیشتر به منافع شخصی مدیران این دو صنف برمیگردد و ربط چندانی به تمامیت سینمای ایران ندارد.
ریاست کانون کارگردانان برعهده محسن امیریوسفی است که خودش صاحب فیلمی است که پشت صف اکران مانده است. همچنین در میان اعضای ارشاد انجمن صنفی فیلمنامهنویسان نیز افرادی حضور دارند که هنوز فیلمهای آنها به نمایش عمومی نرسیده است.
اما باید دید که آیا جشن خانه سینما حاضر است رو در روی دولت و سازمان سینمایی بایستد یا خیر؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
- در شب محمدعلی نجفی مطرح شد؛ روشنفکری که برای نجات سینما تلاش کرد
- یادداشت محسن امیریوسفی در سوگ عباس اسفندیاری، بازیگر «خواب تلخ»/ مرگ یک سلبریتی خصوصی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





