کیهان نوشت :در ادامه تحرکات شبهسیاسی در خانه سینما، این بار دو گروه زیرمجموعه این تشکیلات، خواستار دور زدن دولت در جشن سینما شدند! اتفاقی که بیش از منافع جمعی سینما، برآمده از انتقامگیری و منافع شخصی به نظر میرسد.
معمولا حاشیههای جشنها و محافل مربوط به خانه سینما از متن آنها پررنگتر بوده است. این بار نیز در حالی به برگزاری بیستمین دوره جشن خانه سینما نزدیک میشویم که از هم اکنون حاشیههای این مراسم آغاز شده است. به طوری که دو گروه از اصناف زیرمجموعه خانه سینما با انتشار نامههایی رسما خواستار شرکت دادن آثاری در این رقابت شدهاند که دولت، مخالف نمایش آنهاست!
چند روز قبل، کانون کارگردانان خانه سینما در نامهای به علی نصیریان دبیر بیستمین دوره جشن سینما خواستار این شد تا شرایط برای حضور فیلمهای اکران نشده (توقیفی) در این جشن فراهم شود.
همچنین روز گذشته انجمن صنفی فیلمنامهنویسان سینما هم نامه مشابهی را خطاب به رئیس جشن خانه سینما منتشر کرد.
این درحالی است که طی سالهای اخیر، جشن خانه سینما به تقلید از مراسم اسکار و سایر جشنهای سینمایی مشابه در سطح جهان، تنها فیلمهایی که به اکران عمومی درآمده بودند را پذیرا بود.
اما اینکه چرا دو انجمن زیرمجموعه خانه سینما خواستار دور زدن سازمان سینمایی دولت شدهاند، بیشتر به منافع شخصی مدیران این دو صنف برمیگردد و ربط چندانی به تمامیت سینمای ایران ندارد.
ریاست کانون کارگردانان برعهده محسن امیریوسفی است که خودش صاحب فیلمی است که پشت صف اکران مانده است. همچنین در میان اعضای ارشاد انجمن صنفی فیلمنامهنویسان نیز افرادی حضور دارند که هنوز فیلمهای آنها به نمایش عمومی نرسیده است.
اما باید دید که آیا جشن خانه سینما حاضر است رو در روی دولت و سازمان سینمایی بایستد یا خیر؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- محسن امیریوسفی، مجددا رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- پروانه ساخت یک فیلم سینمایی صادر شد
- در شب محمدعلی نجفی مطرح شد؛ روشنفکری که برای نجات سینما تلاش کرد
- یادداشت محسن امیریوسفی در سوگ عباس اسفندیاری، بازیگر «خواب تلخ»/ مرگ یک سلبریتی خصوصی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





