وی افزود: برای این الگوسازی نیز حتماً لازم نیست که به طور مستقیم موضوع مورد نظر تبلیغ شود، بلکه برخوردهایی که بین مجری و میهمانان برنامه روی میدهد هم میتواند مبلغ سبک زندگی غربی باشد؛ برای مثال خطاب کردن اسم کوچک بین مجری و میهمانان یا نحوه تشویق کردن و همخوانی از جمله اشکالی است که در سبک زندگی غربی میتوان بهوفور آنها را مشاهده کرد. در مثال دیگر نحوه گفتوگوی مجری برنامه با میهمانان زن به گونهای نیست که بتوان آن را مطابق الگوی اسلامی دانست.
ضعف دیگر برنامههایی چون «خندوانه» یا «دورهمی» این است که شرم حیا اخلاقی را از بین میبرد؛ برای مثال از میهمانان سوال میشود که چگونه عاشق شدهاند و حتی اصرار میکنند حرفهایی که یک فرد در خلوت با همسرش میزند را در جلوی دوربین بیان کند! این اتفاق به نظرم به هیچوجه شایسته نیست و بهنوعی ترویج سبک زندگی غربی است. نکته تأسفآورتر اینکه آنها برای چنین برنامههای ضعیفی حتی شکلی نو و جدید ندارد، بلکه کپیبرداری از کارهای دستهچندم غربی میکنند.
کارگردان مستند «راز آرماگدون» تاکید کرد: مطلب دیگر که سبب رنجش من شده این است که چنین رویکردی به سریالهای نمایشی ما نیز تعمیم پیدا کرده است. برای همین هم میبینیم روابط بین شخصیتها بسیار نادرست و غیرمعقول است، به نحوی که اصول حاکم بین محرم و نامحرم نادیده گرفته میشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اینگونه غفلتها را نشئتگرفته از سیاستگذاری غلط سیما توصیف کرد و گفت: من این خطاهای موجود را امری مغرضانه نمیدانم، چون هنرمند و مسئول نیز میخواهد کاری تولید کند که درخور توجه باشد، اما سیاستهایی که بر سیما حاکم شده این اجازه را از ما گرفته است. سیاستی که تنها خامدستی ما را نشان میدهد و هیچ نشانی از تفکر و اندیشه در آن نیست.
وی تصریح کرد: در چنین سیاستی، هدف وسیله را توجیه میکند، چون مدیران سیما تنها برای اینکه بتوانند با برنامههای ماهواره رقابت کنند و جلوی جذب مخاطب آنها را بگیرند، مسیری را در پیش گرفتهاند که بهنوعی آن را میتوان در امتداد و همسو با برنامههای ماهواره دانست. همچنین مسئولان سیما از یک نکته بسیار مهم غافل هستند به این معنا که با چنین برنامههایی علاوه بر اینکه نمیتوانند تماشاگران ماهواره را به سمت خود جذب کنند، بلکه مخاطبان خود را هم از دست میدهند.
این کارشناس رسانه در جواب به سوال پایانی مبنی بر اینکه چرا با وجود ضعفهای موجود تا به این حد مخاطبان «خندوانه» زیاد است؟ گفت: اولاً اینکه آمارهایی که درباره میزان تماشاگران یک برنامه داده میشود در بسیاری از مواقع مستند نیست، هرچند اگر هم درست باشد برای آن افتخاری وجود ندارد، چون اگر قرار بود با بیاخلاقی و بددهنی جذب مخاطب کرد دیگر نمیشد ادعا کرد که برنامههای تولیدی برای پخش در جمهوری اسلامی تولید شده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرنوشت «کلاه قرمزی» در انتظار «جناب خان»؟
- مهران مدیری، دُبی، علی کریمی و باقی ماجرا
- شبکه نسیم فعلا کنداکتورش را بدون «دورهمی» بست
- آینده مبهم «خندوانه» از نگاه رامبد جوان
- رامبد جوان و پله فوتبالیست افسانهای
- بازگشت «خندوانه» به تلویزیون از عید فطر
- فینالیستهای خندانندهشو۳ مشخص شدند
- بازگشت جنابخان از پنجشنبه به «خندوانه»
- یک استاد دانشگاه : خنداندن درخندوانه بسیار تصنعی است/خندوانه در این سالیان رقیب خوب نداشته
- فصل هشتم «خندوانه» در راه است + تیزر
- نسیم سرد تابستانی/ درباره برنامههای شبکه «نسیم»
- برشهای کوتاه/ ترانهای که برادران هاشمی به یاد مادر خود خواندند
- برشهای کوتاه/ شوخی جناب خان با شبنم مقدمی در برنامه خندوانه/ بازیگری که فوتبالیست میشود
- از لوگو تا تیتراژ/ نکاتی درباره مسابقه «دورهمی»
- روایتهایی از استودیو «خندوانه» در «حالا برعکس»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





