کیهان نوشت:
فیلم «زادبوم» أثری با درونمایهای سیاسی است که در سال ۸۷ فقط در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و پس از آن، امکان اکران عمومی نیافت.
ابوالحسن داودی، کارگردان این فیلم، جمعه شب گذشته با حضور در برنامه تلویزیونی «هفت» ضمن اعلام خبر نمایش قریب الوقوع فیلم خود، گفت که توقف نمایش این فیلم، بی دلیل و خنده دار بوده است. درحالی که دو نکته درباره این فیلم قابل طرح است که این کارگردان محترم باید درباره آن ها به بسیاری از مخاطبهای فیلم پاسخ دهد.
سوال اول اینکه چرا در فیلم «زادبوم» یکی از فرماندهان نظامی رژیم پهلوی، شخصیتی مظلوم و مثبت نمایش داده شده است؟ آیا این تصویرسازی از نیروهای رژیم طاغوت، تحریف تاریخ و القای دروغ به ذهن نسل جدید نیست؟
نکته دوم این است که در یکی از سکانس های فیلم «زادبوم» چنین نمایش داده می شود که گروهی از جوانان بسیجی و حزب اللهی، به دفتر یکی از شخصیت های سیاسی هجوم می برند و کارگردان محترم -شاید به طور غیرعمدی- این گونه تصویرسازی کرده که این جوانان، به جای در، از دیوار وارد محل مذکور می شوند و همزمان، شعار «حقیقت برو گمشو» را دائم تکرار می کنند.
سوال قابل طرح از کارگردان محترم فیلم «زادبوم» این است که آیا این تصویرسازی از گروهی از جوانان این سرزمین که اتفاقا بیشترین نقش را در تثبیت امنیت کشور و آبادانی مناطق محروم در قالب جهادگر دارند، نوعی تصویرسازی غیرواقعی به حساب نمی آید؟
احتمالا آقای ابوالحسن داودی می دانند که اگر در یک فیلم هالیوودی، چنین رفتاری به قشر خاصی نسبت داده می شد، کارگردان آن فیلم با موج شدید اعتراض های گروه های عدالتخواه مواجه میگردید. اما در کشور ما یک فیلمساز علاوه بر توهین به گروهی از جوانان این کشور، در مقام طلبکار هم ظاهر میشود!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عمومی کردن گفتگوهای انتقادی در هنر سینما؛ میزبانی خانه هنرمندان از نشستی باحضور همایون اسعدیان و ابوالحسن داودی
- گفت وگو با ابوالحسن داودی درباره انتخابات اخیر خانه سینما
- خط و نشانهای دوستان دوام ندارد/ یادداشت ابوالحسن داودی
- انتقاد تند کیهان از مسعود کیمیایی
- کیهان : ادغام جشنواره جهانی با جشنواره ملی با استقبال قاطبه سینماگران مواجه شده است
- حیازدائی از جامعه به سبک نجلا/انتقاد شدید کیهان از سریال نجلا
- واکنش رضا کیانیان به درخواست کیهان برای ممنوع الکاری سینماگران
- ادامه واکنشها به جلسه شورای صنفی نمایش/ دو هشدار متفاوت درباره جایگاه خانه سینما!
- مراسم مجازی یادبود سیامک شایقی برگزار شد/ حکایت آن لبخندهای آرام
- پول درآوردن از خشم و ناامیدی!/انتقاد کیهان از جوکر
- خانه پدری عیّاری، عیار عدالت و قانون/یادداشتی از ابوالحسن داودی
- انتقاد شدید کیهان از مدیران فارابی به خاطر انتخاب لیلی رشیدی به عنوان داور جشنواره کودک
- روایت کیهان از عزاداری گروهی از بازیگران برای گربه بزرگمهر حسینپور
- آیا ابوالحسن داودی ،هزار پا ۲ را می سازد ؟
- گپی با ابوالحسن داودی درباره توقیف فیلمها /به لحاظ شرعی بعد باید پاسخگو باشند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم





