نمایش فیلم «فراری» به کارگردانی علیرضا داوودنژاد بعد از دو سال از زمان ساخت و قرارگرفتن نامش در فهرست فیلمهای نوروزی از ابتدا کمی عجیب به نظر میرسید؛ فیلمی که در طول این دو سال درباره تعویق در زمان نمایشش پرسشهای بسیاری مطرح شد و هیچگاه پاسخ روشنی مبنیبر زمان تقریبی نمایشش اعلام نشد.
به گزارش سینماسینما، علیرضا داوودنژاد در یادداشتی درباره چگونگی اکران این فیلم نوشت:
نمیدانم برای شیوهای که در اکران فیلم «فراری» به کار گرفته شد، از چه عنوانی باید استفاده کرد؟
حدود پنج ماه قبل در هدایت فیلم با حضور آقای شاهسواری، آقای شایسته، آقای کوثری و بنده جلسهای تشکیل شد و قرار گذاشتیم فیلم «فراری» در نوروز در یکی از دو گروه کوروش یا آزادی اکران شود. ضمنا قرار شد به توصیههای بنده نیز بهعنوان شریک و کارگردان فیلم برای معرفی و تبلیغات فیلم توجه شود.
در عمل اما چه اتفاقی افتاد؟
آقای شایسته از چند هفته قبل از اکران به تماسهای من جواب نداد! و فیلم نه در کوروش و نه در آزادی و نه در هیچیک از گروههای پنجگانه اکران نشد و-علیرغم مخالفت مکرر بنده که آن را به اطلاع آقایان مسئول صنفی و دولتی رساندم و پیامدهای آن را همینگونه که اتفاق افتاد متذکر شدم- «فراری» با ضرب و زور در یکی از سالنهای سینما ماندانا در شرق تهران اکران شد. اساسا برای آقای اشرفی یعنی صاحب سینما ماندانا که معمولا دیواری از دیوار او کوتاهتر پیدا نمیکنند، سرگروهبودن بهصرفه نیست؛ چراکه به صورت آزاد میتواند همه فیلمها را در همه سالنهای خود اکران کند و وابستهکردن یک سالن به یک فیلم را کاری عاقلانه نمیداند.
جز ماندانا ۱۳ سالن دیگر که بنده هنوز نتوانستهام فهرست آنها را از پخش بگیرم، بهاضافه یک سالن در شهرستان، گروه نمایشدهنده «فراری» را تشکیل دادند و درحالیکه فیلمهای گروه پنجگانه مرسوم هر کدام بعد از معرفی و تبلیغ گسترده با دهها سالن در تهران و شهرستانها نمایش خود را آغاز کردند، «فراری» بیسروصدا و با چراغ خاموش با این گروه ۱۵سالنه رقابت خود را با فیلمهای برگزیده نوروز شروع کرد.
از همه جالبتر داستان سانسهاست. بعضی مدیران سالنها بر این باورند که با کثرت کپی فیلمها که رهاورد فناوری دیجیتال است، باید دست آنها باز باشد که هر فیلمی را بر حسب شرایط و مطابق با نرخ روز در هر سانسی که تشخیص بدهند و در هر سالنی که مناسب بدانند به نمایش درآورند. اگر سانسهای صبح و بعدازظهر مشتری چندانی ندارد و درعوض نمایشهای شب پررونق است، باید دست مدیر سالن باز باشد تا با هر فیلمی براساس اهداف ازپیشتعیینشده برخورد مناسب با آن فیلم در پیش گرفته شود.
به روز اول نمایش فیلمهای نوروزی مراجعه کنید و سانسهای فیلم «فراری» را ببینید و حدس بزنید که هدف ازپیشتعیینشده برای اکران این فیلم چه میتوانسته باشد؟
بنده که حدود ۵۰ سال است با موضوع اکران فیلم مستقیما درگیر هستم، میدانم که اساسا نسخه یک فیلم را چگونه باید پیچید. اگر میخواهید فیلمی را زمین بزنید، باید اوضاع را بهگونهای بچینید که شروع نمایش آن ضعیف باشد تا بعدا بتوانید به هرگونه که میخواهید با آن تا کنید و اولین گام برای رسیدن به این مقصود این است که آن را بدون معرفی و تبلیغ اکران کنید. در گام دوم تعداد سالنهای آن فیلم باید کم باشد.
در گام سوم سینماهای نمایشدهنده آن باید ضعیف باشد و در گام چهارم که رهاورد اخیر فناوری برای رقابتهای گلادیاتوری و خانمانسوز اکران فیلم در سینمای ماست سانسهای مرده آن فیلم را زیاد کنید و بعد بنشینید و با خیال آسوده برای آن فیلم فاتحه بخوانید و به حال سازندگانش بخندید و این همان کاری است که اینک دوستان و همکاران مدعی دوستی و احترام بنده به آن مشغول هستند؛ آنها که ورودشان به سینما را در یاد دارم. با آن چهرههای جوان و یقههای بسته و محاسن مرتب و ادبیات انقلابی و متعهد! و در همه این دهها سال شاهد فعالیتهایشان بودهام و سلوک صنفی و حرفهای آنها را برای رسیدن به جایگاهی که اکنون دارند دنبال کردهام.
این آقایان آمده بودند که به ما درس تدین، اخلاق، مرام، مروت و معرفت بدهند. آمده بودند به ما نشان بدهند که چگونه با ایمان به خدا و عشق به اولیای او میتوان برای تحقق عدالت کوشید و تسلیم حرص و طمع و وسوسه مالاندوزی نشد!
چه هزینهها که ملت و مملکت برای به آقاییرسیدن این آقایان نپرداخته است!؟
و چرا باید از زمینزدن «فراری» تعجب کرد؟
مگر«فراری » چیزی جز افسوسی برای این آرمانهای بربادرفته است؟
منبع: شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- فوت «اشرف سادات» فیلمهای داودنژاد/ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم دوبی درگذشت
- «مصائب شیرین ۲»؛ این بهار را خزان نیست
- فیلم اکراننشده رضا داودنژاد به سینما میآید
- چرا پروانه نمایش «لامینور» را تمدید نمیکنید؟/ یادداشت علیرضا داودنژاد
- داودنژاد خطاب به وزیر ارشاد: علاج ابتذال، اعتلای سلیقه است
- سینماسینما/ علیرضا داودنژاد خطاب به وزیر پیشنهادی ارشاد: نگرانم به دنبال تبدیل کردن ارشاد به نسخه المثنای تلویزیون باشید
- سینماسینما / حذف یادداشت علیرضا داودنژاد درباره شهید فخریزاده توسط اینستاگرام
- بهترین فیلمهای تاریخ سینمای ایران از نگاه اعضای تحریریه سینماسینما (۲)
- علیرضا داودنژاد: راهاندازی «وی او دی ملّی» تبدیل تهدیدی بزرگ به فرصتی کارساز است
- انصراف موقت علیرضا داودنژاد از اکران «مصائب شیرین ۲»
- علیرضا داودنژاد: اگر فیلمی بنگاه شادمانی و مملو از ستاره باشد با یک انگشت،کار پخش فیلم انجام میشود
- داودنژاد با «مصائب شیرین ۲» به جشنواره جهانی فجر رسید
- واکنش علیرضا داودنژاد به مناظرهای درباره حذف پروانه ساخت
- شفافسازی در سینما، از محال تا واقعیت / سینماگران از ضرورت اتاق شیشهای میگویند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





