مجید مظفری با تاکید براینکه گردش مالی سینمای ایران به اندازهای نیست که شرایط پولشویی در آن وجود داشته باشد، از داشتن نگاه صرفا اقتصادی در سینما در سالهای اخیر انتقاد کرد.
به گزارش سینماسینما، مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون در واکنش به مباحث مطرح شده درباره ورود پولهای کثیف به سینما گفت: بهشخصه اطلاعی از پدیدههایی مانند پولشویی و یا ورود پولهای کثیف به سینما ندارم و طبیعتاً مسئولان مربوطه باید درباره آن اظهارنظر و با آن برخورد کنند، اما آنچه به ذهنم میرسد این است که مگر مجموع گردش مالی در سینمای ایران چقدر است که بخواهد محملی برای پولشوییهای کلان باشد؟
مظفری ادامه داد: هزینه تولید یک فیلم معمولی در سینمای ایران بهطور متوسط ۳ میلیارد تومان است و کمی بیش از این مقدار هم در گیشه فروش میکند اما رقم معمول پولشویی در این سالها در کشور، ارقامی بسیار کلانتر از این حرفها بوده است، در حد هزار میلیارد تومان! پس به نظر منطقی نمیرسد کسی برای ۵-۶ میلیارد تومان پولشویی بخواهد روی ظرفیت گردش مالی سینما حساب کند.
این بازیگر با تاکید بر اینکه در یک پروژه سینمایی ریز ارقام و جزییات قراردادها بهصورت کامل مشخص است، گفت: شاید برخی بهجهت فرارهای مالیاتی بخشی از دستمزدها را در قرارداد ثبت نکنند و به تعبیری زیرمیزی محاسبه کنند اما این موارد بسیار اندک است و بهصورت عمومی زمینهای برای تخلفات مالی کلان در سینما وجود ندارد حتی در یک سریال شبکه نمایش خانگی هم تا جایی که بنده اطلاع دارم، تولید با نهایت ۵ میلیارد تومان کلید میخورد و براساس فروش قسمتهای اول و بازگشت سرمایه ادامه آن تولید میشود.
پولشویی جایی قابل تعریف است که شفافیت نباشد
بازیگر فیلم سینمایی «جنگ نفتکشها» افزود: منطقاً پولشویی جایی قابل تعریف است که حسابوکتابها شفاف نباشد، مثلاً برای یک برج ۲۰ طبقه لاکچری در همه اجزا میتوان فاکتورسازی کرد و واقعاً هم محاسبه صحت ارقام کار سادهای نیست پس کسی که بهدنبال پولشویی باشد زمینه های بسیار مناسبتری از سینما میتواند انتخاب کند و بهنظرم در بازار سینما با گردش مالی فعلی، پولشویی اساساً نمی تواند معنا داشته باشد و بیشتر زاییده فکر افرادی است که مخالف سینما هستند.
مظفری باوجود این تحلیل درباره ورود پولهای کثیف به سینما، در پاسخ به ابهامات و انتقادات مطرح شده درباره دستمزدهای کلان بازیگران طی سالهای اخیر صحبتهایش را اینگونه ادامه داد: خاطرم هست زمانی به ارشاد اعلام کردیم که افرادی که میخواهند در سینما فعالیت داشته باشند، مانند همه جای دنیا بهتر است وابسته به صنف و سندیکای مشخصی باشند. معتقد بودیم تهیهکننده در فهرست عوامل فیلمش در کنار نامها باید شماره عضویت فرد موردنظر در صنف را هم درج کند تا سابقه و اعتبار او مشخص باشد. زندهیاد داوود رشیدی در این زمینه پیگیریهای بسیاری انجام داد اما پاسخی که از مسئولان ارشاد گرفتیم این بود که تهیهکننده پول دارد و آزاد است به هر کس که دلش میخواهد پول بدهد و ما نمیتوانیم دخالت کنیم.
بازیگر فیلم سینمایی «سگکشی» عنوان کرد: در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که یک تهیهکننده بهواسطه پولی که دارد بخواهد هرکسی را بهعنوان عوامل فنی و یا بازیگر به کار بگیرد زیرا سندیکاها اجازه چنین اتفاقی را نمیدهند. در ایران اما اینگونه نیست و یک نفر شب میخوابد و صبح مادرش میگوید چقدر خوشتیپی، پدرش هم پول میدهد، بازیگر میشود!
مظفری با اشاره به شرایط فعالیت بازیگران نسل اول پس از انقلاب، ادامه داد: خاطرم هست از گوهردشت کرج برای تمرین به میدان فردوسی تهران میآمدم و به دلیل ۲ بار تاخیر، آقای نصیریان نه فقط اجازه ادامه تمرین به من نداد که از اداره هنرهای نمایشی هم اخراجم کرد! آن شرایط با آنچه امروز در عرصه بازیگری حاکم است، متفاوت بود.
نگاه صرف اقتصادی مانع تنوع تولیدات سینمایی شده است
بازیگر فیلم «وقتی همه خوابیم» با اشاره به اینکه پیششرط ساماندهی مسایلی همچون دستمزد بازیگران سینما شکلگیری صحیح اصناف است، گفت: خانه سینما در تمام این سالها تلاشهایی در این زمینه داشته است اما ارشاد بیشتر برپایه همین استدلال عمل میکرد که تهیهکننده و سرمایهگذار آزادند به هرکه میخواهند و هر چقدر میخواهند پرداخت داشته باشند. همین شرایط هم باعث شکلگیری روندی در سینمای ایران شده که ملاک فروش در آن فقط «بازیگر» است.
وی تاکید کرد: البته هستند هنرمندانی که تلاش میکنند و موفقیتهای خوبی هم به دست آوردهاند اما این نگاه صرف اقتصادی که یک تهیهکننده روی یک بازیگر و تیپ پرفروش برای تولید اثر مشابه سرمایهگذاری میکند، جلوی نگاههای تازه و تنوع تولیدات را میگیرد.
مظفری در پایان ضمن انتقاد از فراگیر شدن فیلمهای کمدی مشابه در اکران سینماها گفت: تماشاگر ایرانی بسیار هوشمند است اما متاسفانه در سالهای اخیر امکانی برای انتخاب آثار متفاوت نداشته است. در همان سالی که فیلم «سگکشی» اثر بهرام بیضایی در اکران پرفروش شد، فیلمهای کمدی هم روی پرده بود اما امکان انتخاب متفاوت، مخاطبان را به سمت این فیلم سوق داد. اگر مخاطبان سینما حق انتخاب داشته باشند و تولیدات متفاوت سانسور نشود، طبیعتاً اقتصاد سینما هم شرایط سالمتری پیدا میکند.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه خانه سینما درباره حاشیههای حکم دیوان عدالت برای اصناف
- آیا رای دیوان عدالت اداری اصناف عضو خانه سینما را در برمیگیرد؟
- «کوچه ژاپنیها» به نیمه رسید
- راما قویدل: با اعتراض غیرمنطقی مانع ساخت سریال درباره اقوام نشویم
- صریح با مجید مظفری درباره پولهای کثیف و باندبازی در سینما
- سریال «ایلدا» به زودی روی آنتن میرود
- گفتوگو با مجید مظفری/ امروزه ویلا جای کاباره را در فیلمها گرفته است
- اختصاصی/ کامبیز نوروزی: کسانی که نمیتوانند قدشان را بلند کنند، پای دیگران را کوتاه میکنند!
- سالار عقیلی و مجید مظفری در جمع سرخپوشان / گزارش تصویری
- دومین دوره جایزه آکادمی سینما سینما ۱ / گزارش تصویری
- همایون اسعدیان: پولشویی در سینمای ایران شوخی است
- ساداتیان: من اگر با وام فیلمبسازم، دستمزد میلیاردی به بازیگر نمیدهم
- دهنمکی: دستمزد بازیگران آنقدر بالا رفته که بدون پول کثیف نمیشود فیلم ساخت
- حضور دیکاپریو در دادگاه برای رسیدگی به پرونده اختلاس جنجالی
- معتمدآریا: کسی حق ندارد سینمای ایران را تسلیم پولهای کلان بیشناسنامه کند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری