آیت الله یثربی در نشست خبری با خبرنگاران، هزینه کردن بودجه های فرهنگی کشور توسط «بخشی از روحانیت» را در راستای رسالتی متفاوت از رسالت اصلی این نهاد دینی دانست و گفت: اینها که بودجه های فرهنگی را می گیرند، یک بخشی از روحانیتند که رسالت خاصی برای خود قائلند؛ رسالتی که ما به آن قائل نیستیم.
به گزارش سینماسینما، مسئول حوزه علمیه آیت الله یثربی کاشان، هر سال با برپایی ضیافت افطار برای خبرنگاران این شهر به سوالهای آنان پاسخ می دهد. وی در نشست شب یازدهم ماه مبارک رمضان، در پاسخ به این سوال که « چرا با اینکه بخش قابل توجهی از بودجه های فرهنگی به نهادهای حوزوی اختصاص می یابد ولی همچنان شاهد رشد فسادهای اجتماعی هستیم» گفت: این سوال را از آقایانی بپرسید که این بودجه ها را مصرف می کنند. رشد فساد مطلب درستی است و جای گریه هم دارد. ما از این شرایط اجتماعی متاسفیم. وضعیت اخلاقی جامعه ما قبل از انقلاب، به مراتب از نظر عمل به واجبات اخلاقی و دوری از محرمات اخلاقی بهتر بود؛ولی متاسفانه مردم وقتی در تامین مخارج زندگی شان دچار مضیقه می شوند، برخی از ضوابط را کنار می گذارند. فقر بسیاری را از عمل به فرائض باز داشته است.
وی ادامه داد: اینها که بودجه های فرهنگی را می گیرند، یک بخشی از روحانیتند که رسالت خاصی برای خود قائلند؛ رسالتی که ما به آن قائل نیستیم. آنچه ما تشخیص می دهیم تقویت طلاب و مساجد و تحکیم پیوند ارتباط بندگان خدا با خدا و ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام است و رسالتی غیر از آن هم ،برای خود قائل نیستیم.
استاد سطح خارج حوزه علمیه قم «آشتی دادن بندگان خدا با خدا» را مهمترین وظیفه روحانیت دانست و تاکید کرد: اگر ما رسالتی غیر از این برای خود قائل باشیم خروج از وظیفه روحانیت است که بر اساس شغل و وابستگی های پست و منصب، بروز و ظهور دارد. هزینه هایی را هم که به آن اشاره کردید در همین مسیر صرف می شود.
آیت الله یثربی در پاسخ به این سوال که بزرگترین مشکل فرهنگی کشور را چه می دانید گفت: مشکل فرهنگی امروز در جامعه پرداخته شدن به شعارها و دور شدن از واقعیتهای اجتماعی است. امیر المومنین علیه السلام می گویند «الله الله فی القرآن»؛ مراقب باشید که به قرآن عمل کنید و دیگران در عمل به قرآن از شما پیشی نگیرید. امروز شما در جوامع دیگر می بینید که دروغگویی نیست و از طرفی حوصله و حلم و مدارا با دیگران به وفور یافت می شود؛اما امروز در جامعه ما بدزبانی و خشونت به وفور دیده می شود. مشکل ما دور شدن از اخلاق فطری انسانی است.
استاد سطوح خارج حوزه علمیه در پاسخ به این سوال که وظیفه روحانیت در قبال مشکلات فرهنگی جامعه چیست، توضیح داد: حوزه علمیه وظیفه دارد که معارف ناب دین را برای مردم بازگو کند. ما بازگو کننده ایم؛ اما خودمان هم عمل می کنیم؟ حق مردم است که به ما اشکال کنند که اگر می گویید دروغ حرام است و تهمت حرام است خودتان چرا این کار را می کنید؟
وی عامل بودن دعوت کنندگان به دین را یکی از راهکارهای بهبودبخشیدن به شرایط فرهنگی کشور دانست و افزود: کسی که دروغ می گوید می داند کار بدی می کند اما نیاز، او را به اینجا کشانده؛ لذا باید تلاش کنیم که مردم به این باور برسند با گناه نمی شود مشکلات را حل کرد. مشکل بزرگ ما این است که دعوت کنندگان ما عامل به آنچه می گویند نیستند.
واکنش آیت الله یثربی به برخورد با فاطمه معتمدآریا
حادثه ایجاد شده برای «فاطمه معتمدآریا» بازیگر نامی سینمای ایران در کاشان بخشی از پرسشهای خبرنگاران کاشانی از آیت الله یثربی را به خود اختصاص داد. آیت الله یثربی با ابراز تاسف از حادثه به وجود آمده گفت: شما مطمئن باشید که ما با هر نوع تندروی در مسائل اجتماعی به جد مخالفیم. در زمان مرحوم ابوی (آیت الله سید مهدی یثربی) هم حرکتهای افراطی، در این بیت امضاء نمی شد. پارسال که درباره حجاب سخن گفتم خیلی ها هیاهو کردند اما ما از موضع خود دست برنداشتیم، چرا که موضع ما برآمده از دین بود.
استاد دروس خارج فقه حوزه علمیه قم نوع برخورد با فاطمه معتمدآریا را در شان «مردم مسلمان» ندانست. او خاطرنشان کرد: این اتفاقات در شان مردم مسلمانِ خردمندی، مانند مردم کاشان نیست.این رفتارها، دور از خرد است. اگر ما با ورود مهمانی موافق نباشیم می توانیم از حضورش جلوگیری کنیم، نه اینکه او بیاید و بعد این برخورد را داشته باشیم.
وی خطاب به خبرنگاران گفت: راه حل این قضیه هم جنجال آفرینی در مقابل آن جنجال نیست؛ بلکه باید فعالیت پخته فرهنگی و سیاسی انجام بپذیرد.
منبع : شفقنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- اظهارات معتمدآریا درباره اهانتهای بیسابقه به سینماگران و مشکل مالیاتی
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- فاطمه معتمدآریا با «بچه» روی صحنه میرود
- با انتخاب کامل بازیگران و عوامل، فیلمبرداری «شوماه» در شهرک دفاع مقدس آغاز شد
- اجرای «بانوی محبوب من» گلاب آدینه با حضور فاطمه معتمدآریا آغاز شد
- چهار جایزه اصلی جشنواره سانفرانسیسکو برای «بنفشه آفریقایی»
- پروانه نمایش «روزی روزگاری آبادان» صادر شد
- «مجبوریم» در جشنواره «مونز» بلژیک
- «انبار» در ترکیه به رقابت میپردازد
- «بنفشه آفریقایی» به جشنواره آتلانتا رسید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





