هیات مدیره انجمن مستندسازان خواستار پاسخگوی مدیران جشنوارهی فیلم فجر به بیتوجهی آشکار به شان مستندسازان کشور شد.
به گزارش سینماسینما، متن بیانیه هیات مدیره انجمن مستندسازان سینمای ایران آمده است: «سینمای مستند این سرزمین، یقینا طریق نجیبانهای را که سالهاست از میان هزارتوی پیش رویش، به تدبیر پیرانش برگزیده و با منشی صبورانه طی کرده، با گزند هر خطای زودگذری ترک نخواهد کرد.
اما آنچه طی این سالها در برخی از تصمیمات مدیران سینمای کشور مشاهده میشود، سلسلهای از خطاهاست که بیم آن می رود که به عادتی ماندگار بدل شود.
مستندسازان این کشور که سالهاست مرزهای سینمای ایران را تا فرسنگ ها دورتر از مرزهای کشور پیش برده اند و مدت هاست به اشتیاق و انتظار فراوان تماشاچیان، داوران، مدیران و دست اندرکاران جشنوارههای معتبر جهانی برای نمایش و تحسین هنر سینمای مستند این سرزمین عادت کردهاند، حال باید در میان انبوه تصمیمات خلق الساعه مدیران جشنواره های داخلی به دنبال جایگاه گم شده خویش باشند.
هرچند در این سال ها مدیریت و تصمیمات سلیقه ای و پر اشکال در جشنوارههای داخلی خصوصا مهمترین آنها یعنی جشنواره فیلم فجر به امری پیش بینی پذیر بدل شده که سینمای مستند کشور هیچ گاه از گزند این اشکالات بیبهره نمانده، اما برخورد یک بام و دو هوای صورت گرفته در جشنواره امسال فیلم فجر با فیلمهای مستند، بدعتی تامل برانگیز در شیوه برخورد با هنرمندان مستندساز کشور بود.
پس از آنکه در تصمیمی بحث برانگیز سهمیه حضور تنها دو فیلم مستند در جشنواره فیلم فجر به اطلاع عموم رسید، مستندسازان کشور فارغ از تمامی مباحث اساسی تر، مقصود مسئولین جشنواره برای هم سنگ دانستن تمامی فیلمها در زمان اکران و داوری آثار را به فال نیک گرفتند و چشم به تکامل و اصلاح این روند دوختند.
اما آنچه متاسفانه داوران پس از پایان جشنواره اعلام کردند، خبر رفتاری توهین آمیز با جامعه مستندسازی کشور بود.
پس از حذف سیمرغ فیلم مستند از جشنواره و قرار گرفتن تنها دو فیلم مستند در کنار فیلمهای داستانی، اینکه داوران جشنواره اعلام کنند فیلمهای مستند حتی داوری نیز نشدهاند، خبر از سیاست گذاری بلاتکلیف و توهین آمیز مسئولین جشنواره در قبال فیلمهای مستند میدهد.
بدیهی است مدیران جشنواره باید پاسخگوی این بی توجهی آشکار به شان مستندسازان کشور باشند.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پایهشناس رئیس هیات مدیره انجمن مستندسازان شد
- رونمایی از نسخه ترمیمشدهی «تپههای قیطریه» اثر پرویز کیمیاوی
- یادی از داریوش مهرجویی در بیستوپنجمین نشست ماهانهی «مستندهای ایرانشناسی»
- بیانیه انجمن مستندسازان و پاسخ وکیل فرهادی/ حاشیههای «قهرمان»
- حضور ۸۴ مستندساز زن در سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- مجمع عمومی سالیانه انجمن مستندسازان برگزار شد
- روایتی از زندگیِ علی اکبر دهخدا در شبکه مستندِ سیما + تیزر
- رونمایی از سایت جدید انجمن مستندسازان سینمای ایران
- فروش مستند جنجالی «مایکل جکسون» به ۱۳۰ کشور
- دیدار جمعی از مستندسازان با حیدریان با چاشنی انتقاد از مرکز گسترش سینمای مستند
- تهیهکننده بهترین فیلم هنر و تجربه در جشنواره فیلم فجر/ سیمرغی که به «مغزهای کوچک زنگ زده» دادند تشریفاتی بود!
- توضیحات صلواتیفرد درباره اهداف و رویکردهای جشنواره جهانی فیلم فجر
- واکنش توییتری صالحی به اعلام هزینههای جشنواره فجر و لیست حمایتی فارابی
- رقم هزینههای جشنواره ۳۶ اعلام شد
- گفتوگو با ابراهیم حاتمیکیا به بهانه اکران نوروزی فیلمش/ پلاک یعنی خودم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





