کیهان نوشت :فیلم «ماجرای نیمروز» که به روایت حوادث سال ۱۳۶۰ شمسی و ترورهای منافقین میپردازد، پس از دریافت جایزه بهترین فیلم از سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر، در اکران عمومی نیز به موفقیت نسبی رسید. این فیلم به کارگردانی محمدحسین مهدویان، تاکنون به فروش بیش از ۳ میلیارد تومان دست یافته است.
اما برخلاف استقبال مردم، یکی از چهرههای سیاسی جریان اصلاحات، انتقادات تندی را علیه فیلم «ماجرای نیمروز» مطرح کرد.
صادق زیباکلام در یادداشتی در سایت خبرآنلاین، نوشت: بنده فیلم را دیدم و به نظرم یک کار کاملاً دولتی آمد.
وی همچنین در عبارات متناقضی، ضمن اشاره به اینکه اهلیتی برای نقد هنری و سینمایی یک فیلم ندارد نوشت: به نظرم فیلم بدون سوژه و بدون داستانی منسجم بود که صرفاً توسط یکسری سکانسهای بیارتباط با یکدیگر سرهم شده بود؛ و البته سرشار از اکشنهایی که برای پسربچههای۱۳-۱۰ میتوانست هیجانانگیز باشد.
قطعاً «ماجرای نیمروز» واجد ارزشهای هنری برجستهای بوده که بهترین فیلم جشنواره فجر شناخته شد و کلی سیمرغ بلورین به آن تعلق گرفت. اینکه بنده آن ارزشها را ندیدم قطعاً بازمیگردد به کمعمق بودن دانش سینماییام.
زیباکلام همچنین در این متن آورده است: «باز جای شکرش باقی است که حسب معمول که هر امر ناخوشایندی که از فردای انقلاب در ایران اتفاق افتاده به آمریکا، صهیونیستها و سفارت انگلستان نسبت داده میشود، در این فیلم حداقل پای استکبار جهانی به میان نیامده است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی/ راهکار صادق زیبا کلام برای فسادستیزی؛ نجات سینما با عدم دخالت حکومت
- صادق زیباکلام: با حاتمیکیا اختلاف دیدگاه دارم اما خیلی از کارهایش را میپسندم
- زیبا کلام :باید اعتراف کنم اصلا تلویزیون نمیبینم؛ چه برنامههای صداوسیما و چه شبکههای فارسیزبان ماهواره
- تعجب صادق زیبا کلام از دیدن تصویر ناصر ملک مطیعی برروی صفحه تبلت نوه ده ساله اش
- مهدی پاکدل در پاسخ به سینماسینما/ «ماجرای نیمروز» برای جوانان هیجان انگیز است
- محمد حسین مهدویان در پاسخ به سینماسینما/ بیش از حد احساساتی شده بودم
- رسایی: جای دادگاه ویژه روحانیت بودم احمد منتظری را مجبور به دیدن «ماجرای نیمروز» می کردم
- صادق زیبا کلام :مهران مدیری فرصت طلب است
- باید به سینمای «گیشه پرست» ایران از صمیم قلب تسلیت گفت
- زیباکلام: حاتمیکیا و دهنمکی سمبل سینمای حکومتی
- واکنش یک تحلیلگر سیاسی درباره جایزه کن و برجام
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





