کیهان نوشت :فیلم «ماجرای نیمروز» که به روایت حوادث سال ۱۳۶۰ شمسی و ترورهای منافقین میپردازد، پس از دریافت جایزه بهترین فیلم از سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر، در اکران عمومی نیز به موفقیت نسبی رسید. این فیلم به کارگردانی محمدحسین مهدویان، تاکنون به فروش بیش از ۳ میلیارد تومان دست یافته است.
اما برخلاف استقبال مردم، یکی از چهرههای سیاسی جریان اصلاحات، انتقادات تندی را علیه فیلم «ماجرای نیمروز» مطرح کرد.
صادق زیباکلام در یادداشتی در سایت خبرآنلاین، نوشت: بنده فیلم را دیدم و به نظرم یک کار کاملاً دولتی آمد.
وی همچنین در عبارات متناقضی، ضمن اشاره به اینکه اهلیتی برای نقد هنری و سینمایی یک فیلم ندارد نوشت: به نظرم فیلم بدون سوژه و بدون داستانی منسجم بود که صرفاً توسط یکسری سکانسهای بیارتباط با یکدیگر سرهم شده بود؛ و البته سرشار از اکشنهایی که برای پسربچههای۱۳-۱۰ میتوانست هیجانانگیز باشد.
قطعاً «ماجرای نیمروز» واجد ارزشهای هنری برجستهای بوده که بهترین فیلم جشنواره فجر شناخته شد و کلی سیمرغ بلورین به آن تعلق گرفت. اینکه بنده آن ارزشها را ندیدم قطعاً بازمیگردد به کمعمق بودن دانش سینماییام.
زیباکلام همچنین در این متن آورده است: «باز جای شکرش باقی است که حسب معمول که هر امر ناخوشایندی که از فردای انقلاب در ایران اتفاق افتاده به آمریکا، صهیونیستها و سفارت انگلستان نسبت داده میشود، در این فیلم حداقل پای استکبار جهانی به میان نیامده است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اختصاصی/ راهکار صادق زیبا کلام برای فسادستیزی؛ نجات سینما با عدم دخالت حکومت
- صادق زیباکلام: با حاتمیکیا اختلاف دیدگاه دارم اما خیلی از کارهایش را میپسندم
- زیبا کلام :باید اعتراف کنم اصلا تلویزیون نمیبینم؛ چه برنامههای صداوسیما و چه شبکههای فارسیزبان ماهواره
- تعجب صادق زیبا کلام از دیدن تصویر ناصر ملک مطیعی برروی صفحه تبلت نوه ده ساله اش
- مهدی پاکدل در پاسخ به سینماسینما/ «ماجرای نیمروز» برای جوانان هیجان انگیز است
- محمد حسین مهدویان در پاسخ به سینماسینما/ بیش از حد احساساتی شده بودم
- رسایی: جای دادگاه ویژه روحانیت بودم احمد منتظری را مجبور به دیدن «ماجرای نیمروز» می کردم
- صادق زیبا کلام :مهران مدیری فرصت طلب است
- باید به سینمای «گیشه پرست» ایران از صمیم قلب تسلیت گفت
- زیباکلام: حاتمیکیا و دهنمکی سمبل سینمای حکومتی
- واکنش یک تحلیلگر سیاسی درباره جایزه کن و برجام
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





