دکتر اسماعیل امینی شاعر و مدرس دانشگاه در همشهری نوشت :
هر وقت رادیو را باز کنید، تقریبا در هر برنامه و میان برنامهای جملاتی از این دست خواهید شنید:
فعل خواستن را صرف کنید تا خوشبختی در خانه دلتان لانه کند.
مهربانیها، تختهپاککن ناکامیهاست.
مشکلاتتان را در پرانتز بگذارید و پرانتز را ببندید، حالا از زندگی بدون مشکلات لذت ببرید.
من امروز خیلی خندان و خوشحالم، چون یاد گرفتهام به مشکلاتم بخندم.
دست در دستخوشبختی، بالاتر از ابرهای احساس و عاطفه پرواز میکنم.
دشمنانت را دوست بدار، تا دوستانت بیشمار شوند.
از این قبیل جملات رنگین و آهنگین، در فضای مجازی نیز از در و دیوار میبارد. حرفهایی بیبنیان و گسسته از واقعیت، برای گریز از عقل و منطق، و دل خوش داشتن به موهومات خوش رنگ و لعابی که با کلمات ساخته میشود.
مهمترین ویژگی اینگونه جملات، دامن زدن به احساسات موهوم و فاصله گرفتن از معنای منطقی و عقلانی است.
این تلقی نابخردانه از زندگی و فراز و فرودهای آن و چگونگی رویارویی با واقعیتهای ناخوشایند زندگی، حاصلی ندارد جز غرقشدن در دنیایی خوشایند اما پر از هیچ و پوچ، درست مثل فشفشههای درخشان جشن تولد و باران پولک رنگی و اکلیل و برف شادی.
در یکی از این افاضات رادیویی، شنیدم که میفرمود: «اگر رویاهای خود را فهرست کنید و این فهرست را مقابل چشمتان بگذارید و هر روز آن را بخوانید، خیلی زود به همه آنها میرسید!»
اینگونه حرفها اگر از زبان آلودگان به انواع افیون و روانگردان، شنیده شود عجیب نیست، اما وقتی بهعنوان حرفهای علمی به مخاطبان عرضه میشود، عجیب و حتی ترسناک است.
شاید برخی گمان کنند که اینگونه جملات، شاعرانه است و از سطرهای شاعرانه نباید توقع داشته باشیم که منطقی و استدلالی باشند؛ چرا که زبان و بیان شعر، پر است از تخیل و عاطفه و احساس. اما باید گفت که شعر، اگر چه بیانگر تخیل و عاطفه است، با واقعیت و منطق نسبتی دارد و سطرها و کلمات شعر، براساس موهومات شکل نمیگیرند.
درنیافتن همین نکته است که بسیاری از سهلانگاران را به توهم شاعری دچار میکند و به آسمان و ریسمان بافتن مشغول میدارد به خیال شعر گفتن.
جالب است که این بافتههای سطحی و بیبنیان نیز، مانند همان جملات هیچ و پوچ، بسیار مورد توجه رادیو و تلویزیون است و ساعتی نمیگذرد که یکی از این شعروارههای بیو سر و ته در رادیو و تلویزیون خوانده نشود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها/ یادداشت کیوان کثیریان
- جزئیاتی از فیلم «کارآموز» علی عباسی/ صعود ترامپ
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
آخرین ها
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جنون شکسپیری در زمانه ما/ نگاهی به فیلم «شاهلیر»
- «کتاب مستطاب سینما» در نمایشگاه کتاب
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- باغ کتاب میزبان جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی شد
- تقدیر ویژه جشنواره اوبرهاوزن از فیلم کوتاه ایرانی
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «عمو ماهیگیر» روی صحنه عمارت نوفللوشاتو
- حضور همراه اول در نمایشگاه بینالمللی اینوتکس ۲۰۲۴
- شکایت آموزش و پرورش از «افعی تهران»
- جزئیاتی تازه از داستان فیلم محمد رسولاف/ زندگی یک قاضی دادگاه انقلاب تهران در «دانه انجیر مقدس»
- دعوت گروه «فقر پشت پردهها» برای اعتصاب/ حقوق و بیمه کارکنان، چالش مدیران جشنواره کن
- در «تحریک کنندگان»؛ مت دیمون و کارگردان «بورن» در یک کمدی دزدی همراه شدند
- مدیرکل هنرهای نمایشی استعفا داد
- راهیابی «آمرغ» به جشنواره آسیای جنوبی مونترال
- حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
- «دیوان تئاترال» روی صحنه میرود/ آغاز اجرای نمایش «مرگ با طعم نسکافه» با حضور مسعود کیمیایی
- صعود مقاومت ناپذیر و حیرت انگیز آقای کارگردان/ نگاهی به فیلم «چهارشنبه سوری» به مناسبت سالروز تولد اصغر فرهادی
- «بیژن و منیژه» میلیاردی شد
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با دبیر بخش ۱۵ روز سینماگران جشنواره کن/ ما کشف میکنیم
- نمایش موزیکال «شازده کوچولو» / گزارش تصویری
- پیکر مسعود اسکویی به خانه ابدی بدرقه شد/ چرا برخی آدمها محبوب میشوند؟
- پایان تصویربرداری فیلم «ویلای موروثی»/ روایتی از زندگی یک باغبان
- رقابت ستارههای یک کمدی و یک درام عاشقانه تاریخی/ میزبانی سینماها از دو فیلم جدید
- پولاد کیمیایی برای «گالیله» میخواند
- فرصت ۳ فیلم کوتاه ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵
- رکوردداران روز اول اکران
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- معرفی برگزیدگان جوایز دیوید دی دوناتلو ۲۰۲۴ ایتالیا/ «من کاپیتان» بهترین فیلم شد