سینماسینما، معین صمدی*
حمید محمدی، کارگردان انیمیشن کوتاه «گذشته» را سالهای زیادی است که میشناسم. او تجربه زیادی در دنیای استاپ موشن دارد و فعالیتهایش در بخشهای مختلف این تکنیک از تصویربرداری تا انیمیت باعث شده است تا اشراف خوبی به همهی جنبههای تولید پیدا کند. او بیش از ۱۸ سال در این زمینه تجربه اندوخته است و این نکته بارزی است که میتوان تاثیر آن را در «گذشته» به خوبی دید. از دکور گرفته تا فضاسازی، کادربندی و استفاده از قابلیتهای عروسک برای روایت داستان. به نظرم این انیمیشن در کارنامه کارگردانش یک شروع خوب و موفق است.
ریتم خوب روایت داستان و استفاده درست و کافی از فضاسازی باعث شده تا فیلم «گذشته» حتی با اینکه اولین کار حمید محمدی است، توجه مخاطب را، به خصوص مخاطب آشنا با استاپموشن را به خود جلب کند.
از طرف دیگر، اتمسفر زمانی قصه هم برایم جذاب بود. تم آن یادآور فضای روشنفکری دهه ۳۰ و ۴۰ ایران بود. «گذشته» به خوبی توانسته بخشی از حس و حال فکری آن دوران را به تصویر بکشد. علاوه بر این رفت و برگشت زمانی داستان هم به جذابیت روایت فیلم بسیار کمک کرده است.
تنها موردی که موقع تماشای فیلم به ذهنم رسید که میتوانست بهتر باشد، جلوههای بصری کامپیوتری «گذشته» بود.
فضاسازی فیلم یکی از نقاط قوت و پررنگ آن است و دکورهای خوش ساخت که معلوم است کارگردان وقت زیادی را صرف ساخت آنها کرده است، بخش مهمی از بار روایت را به دوش میکشند.
*کارگردان انیمیشن
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه