دبیر جشنواره فیلم کوتاه یوآلیتی، گفت: یک برنامه خاص برای سینمای ایران داریم که آن هم جایزهای با نام عباس کیارستمی است که به طور ثابت در همه ادوار به فیلمهای برتر در حوزه فیلمشعر اهدا خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، کامران رسولزاده درباره اهداف اولین جشنواره یوآلیتی Youality بیان کرد: هدف این جشنواره گردهم آوردن فیلمسازان مستعد و علاقمند در فضایی است که بتوانند تعاملات مشترک در فیلمسازی داشته و حتی به پروژههای مشترک برسند. معمولا جشنوارههای بینالمللی فقط با رصد کردن فیلمسازان و معرفی آنان برگزار میشود اما رویکرد جشنواره یوآلیتی این است که با کشف توانمندیهای فیلمسازان، برای آنها امکان همکاری با پلتفرمهای جدی بینالمللی را نیز فراهم کند.
وی افزود: یکی از اهداف دیگر این جشنواره، پرداختن به موضوعات انسانی و اجتماعی در بُعد جهانی است که در هر دوره بخشی به این مهم اختصاص دارد. در اولین دوره این جشنواره، “صلح” را به عنوان یک مفهوم جهانی انتخاب کردهایم و آثار سینمایی کوتاه با این موضوع در یک بخش و جایزه ویژه بررسی خواهند شد.
دبیر ایرانی این جشنواره فرانسوی درباره بخش فیلمشعر عنوان کرد: موضوع «فیلمشعر» بخش مشترک تمام ادوار جشنواره است که خاستگاه آن خاور دور و خاورمیانه است. ایران نیز یکی از کشورهایی است که فیلمسازان جاودان و آثار ماندگاری را در این حوزه به جهان معرفی کرده به همین دلیل در این جشنواره توجه ویژهای به شرکت فیلمسازان ایرانی داریم تا شاهد حضور هر چه بیشتر فیلمشعرهای ایرانی در عرصههای بینالمللی باشیم.
وی ادامه داد: فراخوان این جشنواره در پلتفرمهای بینالمللی منتشر شده و جشنواره، در حال حاضر مشغول پذیرش آثار فیلمسازان از سراسر دنیا است. اما روند دسترسپذیرتری برای فیلمسازان ایرانی نیز برنامهریزی شده که میتوانند از طریق تماس با شماره ۰۹۰۲۵۱۱۳۵۲۰ با نماینده جشنواره در ایران در ارتباط باشند تا روند ثبت نام آنها تسهیل شود.
رسولزاده درباره بخش فیلمشعر گفت: فیلمسازان باید مد نظر داشته باشند که فیلمی با عنوان فیلمشعر وارد بخش پایانی و رقابتی میشود که با تکیه بر یک دراماتورژی شاعرانه و در خلال پلانها و سکانسهای شاعرانه و با یک تدوین شاعرانه توانسته باشد فرایند وقوع شعر را به تصویر بکشد. آثاری که با نگاه داستان پردازانه و صرفا با اتکا به مضامین یک شعر ساخته شدهاند لزوما در دسته فیلمشعر قرار نمیگیرند.
کامران رسولزاده گفت: در بخش دانشجویی، فیلمسازان باید مدارک دانشجویی خود را برای جشنواره ارسال کنند که ما در این بخش تسهیلات ویژهای همچون ثبت نام رایگان جشنواره را در نظر گرفتهایم.
وی اظهار کرد: ادبیات میراثدار جانمایه تمام هنرها است. هر چند که تمام هنرها در تلاش باشند که به موسیقی برسند. اما ادبیات جایگاهی بسیار ظریف و شرافتمند در عرصه هنر جهان دارد. با اینکه سینما، سینماست ولی این قدرت را دارد که به زبان شعر برسد.
دبیر جشنواره youality عنوان کرد: یک برنامه خاص برای سینمای ایران داریم که آن هم جایزهای با نام عباس کیارستمی است که به طور ثابت در همه ادوار به فیلمهای برتر در حوزه فیلمشعر اهدا خواهد شد. در اولین دوره نیز مراسم یادبودی برای عباس کیارستمی و مرور آثار او برگزار خواهد شد. همچنین فیلمسازان برگزیده ایرانی، پس از جشنواره، امکان شرکت در مسترکلاسها و کارگاههای مجازی تخصصی سینما را به دست خواهند آورد.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- حضور پنج فیلم کوتاه ایرانی برگزیده یوالیتی در فستیوال فتوفیلم
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ از دست دادن رضا بابک با مرضیه برومند تا سوءاستفاده از صدا و تصویر شکیبایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
آخرین ها
- هفتمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه: در سن بالا دست دادن با نامحرم مشکلی ندارد
- آسیبهای اجتماعی و خنثیبودگی انسانی
- من را خسرو پدر زیبا صدایم کنید…
- «زیبا صدایم کن»؛ یک رابطه پدر و دختری لطیف و انسانی
- سه فیلم از یک نگاه/ ملودرام اشکانگیز، آدمهای حاشیهای جامعه و آتشی که فصل مشترک است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ نامزدهای بخش مستند اعلام شد
- زمان نمایش «رکسانا»، «پیر پسر» و «قاتل و وحشی» مشخص شد
- یادداشتی بر «آبستن»؛ تعلیق نصفه نیمهای که ناکارآمد میشود
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- ششمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- بخش زیادی از انتقاداتی که در برنامه هفت مطرح می شود به خود افخمی بر می گردد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- چهارگانه صدرعاملی کامل شد/ عاشقانه آرام میان دو غریبه آشنا
- «توقیف»؛ روایتی صریح از ممیزی در آثار هنری
- پنجمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- افتتاح دومین دوره بورسیه نخبگان علمی توسط همراه اول
- «یوزفکا» روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو میرود
- رونمایی از پوستر «ژن زامبی» همزمان با معرفی بازیگران و عوامل
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟