
هجدهمین دوره اهدای جوایز مطبوعاتی انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر عصر روز پنجشنبه ۲۴ مرداد در سالن عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد و در حضور چهرههای شناخته هنری برگزیدگان این رویداد معرفی شدند.
به گزارش سینماسینما ،اجرای مراسم برعهده فرزاد حسنی بود. گروه «وینه» اجرای زنده موسیقی در بخشهای مختلف را بر عهده داشت.
در ادامه نشان مسئولیت اجتماعی کشور به نمایشهای «الیور توئیست» اسماعیل فیروزی و «رستم و سهراب» میرکمال میرنصیری اهدا شد.
سپس کلیپ بزرگداشت سعید پورصمیمی پخش شد که هنرمندانی همچون مرضیه برومند، منوچهر شاهسواری، محمد رحمانیان، حمید لبخنده، پرویز پورحسینی، علی دهکردی، پریزاد سیف و رضا حامدیخواه در آن درباره شخصیت هنری پورصمیمی صحبت کردند.
با حضور ایرج راد و گوهر خیراندیش قدردانی از پورصمیمی انجام شد. خیراندیش در این بخش گفت: پورصمیمی نمونه و الگوی بازیگری برای همه ما است.
راد نیز در ادامه بیان کرد: هیچوقت از سعید پورصمیمی بازی تکراری ندیدم و بازیهای او همیشه در خاطر و یاد میماند. سعید پورصمیمی پیش همه محترم است. در تاریخ هنر این مملکت از او به عنوان یک هنرمند بزرگ یاد میشود.
سپس پورصمیمی در میان تشویق حاضران در مراسم گفت: همبستگی و احترام به هم و کار به نسل ما برمیگردد. ما زمانی تئاتر را شروع کردیم که سالهای بیرونقی تئاتر بود.
وی تصریح کرد: رونق امروز تئاتر آسیبهایی را هم به همراه دارد که نسل جوان باید متوجه آن باشند. بابد از این فرهنگ حمایت کرد.
در ادامه این مراسم جایزه بخش پژوهش، پژوهشگر و ناشر برگزیده سال معرفی شد. با حضور فاطمه معتمدآریا و امین عظیمی جایزه بهترین پژوهشگر و پژوهش به حسین پاینده نویسنده «نظریه و نقد ادبی» اهدا شد. همچنین جایزه ناشر برگزیده به منصور براهیمی دبیر بخش هنر انتشارات «سمت» اهدا شد.
سپس بخش تقدیر ویژه سال جشن هجدهم انجمن منتقدان تئاتر برگزار و از اشکان خطیبی برای آموزش به نوجوانان در بخش خصوصی که منجر به اجرای نمایش «پزشک نازنین» شد، قدردانی به عمل آمد.
یونس مظلومی مدیرعامل بیمه تعاون نیز که برای اهدای جایزه به اشکان خطیبی روی صحنه حضور داشت و حامی برگزاری جشن منتقدان نیز بود، درباره مسئولیت اجتماعی در کشور سخنان کوتاهی را ایراد کرد.
در ادامه بخش اعلام نتایج برگزیدگان مسابقه مطبوعاتی انجمن با حضور هیأت داوران این بخش انجام شد.
در بخش گزارش هدیه سادات میرمرتضوی، در بخش یادداشت امید بینیاز، در بخش ترجمه سارا منصوری، در بخش گفتگو نظر احمدی تنگانی، در بخش نقد محسن خیمهدوز و در بخش عکس پریناز آلآقا برگزیده شدند.
سپس با حضور امیر اثباتی دفترهای انتشارات نیلا به عنوان نشریات برگزیده سال انجمن معرفی شدند.
در این جشن آروین مؤذنزاده خبرنگار خبرگزاری مهر با حضور یونس شکرخواه به عنوان خبرنگار فعال سال مورد قدردانی قرار گرفت.
در ادامه کلیپ بزرگداشت سیدوحید عقیلی پخش شد و با حضور لوریس چکناواریان و مسعود رایگان از این مدرس دانشگاه و استاد حوزه مطبوعات قدردانی شد.
عقیلی در این بخش تأکید کرد: برتری اخلاق بر علم بسیار مهم است و اخلاقمداری کار سختی است. ما برای تربیت نسل آینده در زمینه اخلاقمداری بسیار مسئولیم.
سپس بخش معرفی برترینهای تئاتر در سال ۹۷ از نگاه اعضای انجمن منتقدان خانه تئاتر معرفی شدند.
با حضور شهرام گیلآبادی مدیرعامل خانه تئاتر نمایشهای «خنکای ختم خاطره» حمیدرضا آذرنگ و «بیتابستان» امیررضا کوهستانی به عنوان رتبه سوم، اپرای عروسکی «عشق» بهروز غریبپور به عنوان رتبه دوم و نمایش «برناردا آلبا» علی رفیعی به عنوان رتبه اول معرفی شدند.
علی رفیعی در این بخش تأکید کرد: برای من این اجرا به معنای شکلگیری یک گروه حرفهای به معنای تمام بود. تئاتر هیچوقت کار یک نفر نیست و کار گروه است و بهترین خاطره و فراموشنشدنی برای من رقم خورد. اگر کار جدیدی داشته باشم آرزویم این است که با این گروه کار کنم.
در بخش دیگر این مراسم نشان کمیسیون فرهنگی یونسکو به بهرام بیضایی اهدا شد و حمید امجد به نمایندگی از او این نشان را دریافت کرد. همچنین پیام تصویری بیضایی برای حاضران پخش کرد که پایان بخش آن این جمله بود که «این جهان را چارهای جز فرهنگ نیست.»
در بخش پایانی این مراسم با حضور مسعود فروتن، برنامه «اتاق تئاتر» به تهیهکنندگی مهدی میرمحمدی از خبرگزاری ایرنا به عنوان برنامه تلویزیونی مرتبط با تئاتر و برنامه «نقطه سر شب» از رادیو تهران به تهیهکنندگی میثم عبدی به عنوان برنامه رادیویی مرتبط با تئاتر قدردانی شد.
همچنین گروه تئاتر «مستقل» به سرپرستی مریم کاظمی به عنوان گروه برتر سال شناخته شد.
منبع :مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا نمایشنامه های بیضایی کمتر اجرا می شود ؟
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- باشو، غریبهای که «شازده کوچولو»ی سینمای ایران است
- یادداشتی به مناسبت روز ملی سینما/ سینما با طعم مارتادلا
- برای اولینبار در ایران؛ نسخه ترمیم شده «باشو غریبه کوچک» در شبکه نمایش خانگی منتشر شد
- «باشو غریبه کوچک» به جشنواره تورنتو میرود
- جشنواره ونیز ۸۲ در ایستگاه پایانی؛ شیر طلایی ونیز به جیم جارموش رسید/ دو جایزه برای سینماگران ایرانی
- در هشتاد و دومین دوره جشنواره؛ «باشو غریبه کوچک» از ونیز جایزه گرفت
- نسلی که بهرام بیضایی را نمی شناسد و کتابهایی که مرجوع می شود
- اختصاصی سینماسینما؛ نسخه مرمت شدهی «باشو غریبه کوچک» در جشنواره ونیز
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- تبری بهرام بیضایی از شبکه من و تو
- شبی که بهزاد فراهانی وصیت کرد؛ نکوداشت خسرو حکیم رابط برگزار شد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





