بهمن عبداللهی در اینستاگرام خود نوشت :پس از انقلاب اسلامی و به واسطه فضای ایدیٔولوژیکی که بر کلیه امور جامعه حاکم بود پخش آگهی های تبلیغاتی ممنوع بود. این ممنوعیت شامل کلیه کالاهای خدماتی و مصرفی و البته فیلم های سینمایی می شد. دلیل این امر از سوی مدیران تلویزیون اجتناب از رواج مصرف گرایی عنوان می شد تا اینکه یکی از روزهای مرداد سال ۱۳۶۴ تیزر (نسخه کوتاه شده آنونس سه دقیقه ای تبلیغاتی برای نمایش در سینماها) از شبکه یک تلویزیون فیلم سینمایی «عقابها» پخش شد.
آن روزها دوران جنگ بود و فیلم های ارزشی یا به تعبیر دیگر آثار دفاع مقدس با مایه های قهرمانی در سینماها روی پرده می رفت. اما «عقاب ها» فیلمی حماسی بود که رشادت های خلبانان شجاع ایرانی را به نمایش می گذاشت. این فیلم به واسطه همین تبلیغات تلویزیونی عنوان پرفروش ترین فیلم سال را گرفت و در صدر جدول گیشه ایستاد.
«عقابها» سی و چهارمین اثر سامویٔل خاچیکیان و دومین کار او پس از انقلاب بود. این کارگردان را بیشتر به عنوان پدر دلهره سینمای ایران یا هیچکاک ایرانی می شناسند. اما او در زمان جنگ با هموطنانش همراه شد تا اثری در ستایش دلیرمردان ایرانی بسازد. خاچیکیان یکی از بهترین صحنه های هوایی را در سینمای دفاع مقدس خلق کرده بود و جالب آنکه بیشتر تصاویر این سکانس ها از فیلم های آرشیوی استفاده شده بودند. در«عقابها» دو چهره پولساز سینما یعنی جمشید هاشم پور و سعید راد نقش های اصلی را بازی می کردند. داستان فیلم هم بر اساس یک ماجرای واقعی یعنی نجات یک خلبان ایرانی سقوط کرده در خاک عراق به وسیله تکاورهای ارتش و نیروهای محلی کردستان ساخته شده بود. شهاب عسگری، رضا رویگری و زری برومند دیگر بازیگران فیلم بودند. «عقابها» در اکران های متعددش طی سال های ۶۴ تا ۶۹ مجموعاً به فروشی معادل ۷۳ میلیون و ۸۶۲ هزار تومان (معادل ۱۳۳میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹( از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تماشاگر دست یافت. این فیلم به پرمخاطبترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شده است. بدون شک در زمانه ای که تنها رسانه پرمخاطب جامعه تلویزیون بود، این تیزر در موفقیت تجاری فیلم تاثیر زیادی داشت.
شما از آگهی های سینمایی فیلمی یادتان هست یا خاطره ای دارید؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





