بهمن عبداللهی در اینستاگرام خود نوشت :پس از انقلاب اسلامی و به واسطه فضای ایدیٔولوژیکی که بر کلیه امور جامعه حاکم بود پخش آگهی های تبلیغاتی ممنوع بود. این ممنوعیت شامل کلیه کالاهای خدماتی و مصرفی و البته فیلم های سینمایی می شد. دلیل این امر از سوی مدیران تلویزیون اجتناب از رواج مصرف گرایی عنوان می شد تا اینکه یکی از روزهای مرداد سال ۱۳۶۴ تیزر (نسخه کوتاه شده آنونس سه دقیقه ای تبلیغاتی برای نمایش در سینماها) از شبکه یک تلویزیون فیلم سینمایی «عقابها» پخش شد.
آن روزها دوران جنگ بود و فیلم های ارزشی یا به تعبیر دیگر آثار دفاع مقدس با مایه های قهرمانی در سینماها روی پرده می رفت. اما «عقاب ها» فیلمی حماسی بود که رشادت های خلبانان شجاع ایرانی را به نمایش می گذاشت. این فیلم به واسطه همین تبلیغات تلویزیونی عنوان پرفروش ترین فیلم سال را گرفت و در صدر جدول گیشه ایستاد.
«عقابها» سی و چهارمین اثر سامویٔل خاچیکیان و دومین کار او پس از انقلاب بود. این کارگردان را بیشتر به عنوان پدر دلهره سینمای ایران یا هیچکاک ایرانی می شناسند. اما او در زمان جنگ با هموطنانش همراه شد تا اثری در ستایش دلیرمردان ایرانی بسازد. خاچیکیان یکی از بهترین صحنه های هوایی را در سینمای دفاع مقدس خلق کرده بود و جالب آنکه بیشتر تصاویر این سکانس ها از فیلم های آرشیوی استفاده شده بودند. در«عقابها» دو چهره پولساز سینما یعنی جمشید هاشم پور و سعید راد نقش های اصلی را بازی می کردند. داستان فیلم هم بر اساس یک ماجرای واقعی یعنی نجات یک خلبان ایرانی سقوط کرده در خاک عراق به وسیله تکاورهای ارتش و نیروهای محلی کردستان ساخته شده بود. شهاب عسگری، رضا رویگری و زری برومند دیگر بازیگران فیلم بودند. «عقابها» در اکران های متعددش طی سال های ۶۴ تا ۶۹ مجموعاً به فروشی معادل ۷۳ میلیون و ۸۶۲ هزار تومان (معادل ۱۳۳میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹( از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تماشاگر دست یافت. این فیلم به پرمخاطبترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شده است. بدون شک در زمانه ای که تنها رسانه پرمخاطب جامعه تلویزیون بود، این تیزر در موفقیت تجاری فیلم تاثیر زیادی داشت.
شما از آگهی های سینمایی فیلمی یادتان هست یا خاطره ای دارید؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





