بهمن عبداللهی در اینستاگرام خود نوشت :پس از انقلاب اسلامی و به واسطه فضای ایدیٔولوژیکی که بر کلیه امور جامعه حاکم بود پخش آگهی های تبلیغاتی ممنوع بود. این ممنوعیت شامل کلیه کالاهای خدماتی و مصرفی و البته فیلم های سینمایی می شد. دلیل این امر از سوی مدیران تلویزیون اجتناب از رواج مصرف گرایی عنوان می شد تا اینکه یکی از روزهای مرداد سال ۱۳۶۴ تیزر (نسخه کوتاه شده آنونس سه دقیقه ای تبلیغاتی برای نمایش در سینماها) از شبکه یک تلویزیون فیلم سینمایی «عقابها» پخش شد.
آن روزها دوران جنگ بود و فیلم های ارزشی یا به تعبیر دیگر آثار دفاع مقدس با مایه های قهرمانی در سینماها روی پرده می رفت. اما «عقاب ها» فیلمی حماسی بود که رشادت های خلبانان شجاع ایرانی را به نمایش می گذاشت. این فیلم به واسطه همین تبلیغات تلویزیونی عنوان پرفروش ترین فیلم سال را گرفت و در صدر جدول گیشه ایستاد.
«عقابها» سی و چهارمین اثر سامویٔل خاچیکیان و دومین کار او پس از انقلاب بود. این کارگردان را بیشتر به عنوان پدر دلهره سینمای ایران یا هیچکاک ایرانی می شناسند. اما او در زمان جنگ با هموطنانش همراه شد تا اثری در ستایش دلیرمردان ایرانی بسازد. خاچیکیان یکی از بهترین صحنه های هوایی را در سینمای دفاع مقدس خلق کرده بود و جالب آنکه بیشتر تصاویر این سکانس ها از فیلم های آرشیوی استفاده شده بودند. در«عقابها» دو چهره پولساز سینما یعنی جمشید هاشم پور و سعید راد نقش های اصلی را بازی می کردند. داستان فیلم هم بر اساس یک ماجرای واقعی یعنی نجات یک خلبان ایرانی سقوط کرده در خاک عراق به وسیله تکاورهای ارتش و نیروهای محلی کردستان ساخته شده بود. شهاب عسگری، رضا رویگری و زری برومند دیگر بازیگران فیلم بودند. «عقابها» در اکران های متعددش طی سال های ۶۴ تا ۶۹ مجموعاً به فروشی معادل ۷۳ میلیون و ۸۶۲ هزار تومان (معادل ۱۳۳میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹( از ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تماشاگر دست یافت. این فیلم به پرمخاطبترین فیلم تاریخ سینمای ایران تبدیل شده است. بدون شک در زمانه ای که تنها رسانه پرمخاطب جامعه تلویزیون بود، این تیزر در موفقیت تجاری فیلم تاثیر زیادی داشت.
شما از آگهی های سینمایی فیلمی یادتان هست یا خاطره ای دارید؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند