نتپک (شبکه ارتقای سینمای آسیا و پاسیفیک) اولین دوره جایزه بهترین فیلم سال ۲۰۲۴ آسیا و پاسیفیک را به نام خانم آرونا واسودف (۲۰۲۴-۱۹۳۶)، بنیانگذار و مدیر فقید نتپک، در راستای گسترش و تنوع سینمای این منطقه اعلام میکند.
به گزارش سینماسینما، این شبکه جهانی پنج نامزد اولین دوره جایزه آرونا واسودف نتپک را پس از بررسی بیش از ششصد فیلم بلند داستانی تولید و به نمایش درآمده در سال ۲۰۲۴ و در طی چند مرحله انتخاب کرده که برنده نهایی در شب اختتامیه سی و یکمین جشنواره فیلم های آسیایی وزول فرانسه در ۳۰ بهمن/۱۸ فوریه اعلام خواهد شد.
این جایزه، یک اثر هنری، تندیسی ساخته کیوان بیرانوند، هنرمند برجسته ایرانی است که به همراه دیپیلم جایزه به کارگردان فیلم برگزیده اعطا خواهد شد.
نتپک همچنین در نظر دارد تا بهترین کتاب انتشار یافته درباره سینمای آسیا و پاسیفیک در سال ۲۰۲۴ را انتخاب و از نویسنده اثر تقدیر به عمل آورد.
این جوایز سالانه، در تکریم جایگاه و یاد و خاطره خانم آرونا واسودف است که به شکلی خستگی ناپذیر، زندگی خود را در راه اعتلا و گسترش سینمای آسیا با بنیانگذاری نتپک ذر سال ۱۹۸۹، انتشار مجله سینمایا به مدت بیست سال و معرفی فیلمها و فیلمسازان آسیایی در سراسر جهان صرف کرد.
شبکه ارتقای سینمای آسیا و پاسیفیک با بیش از ۲۰۰ عضو، شامل سینماگران، مدیران جشنواره ها، نویسندگان و منتقدان و استادان دانشگاه در بیش از سی جشنواره فیلم معتبر دنیا، مانند ونیز، تورنتو، رتردام، تالین، ورشو، بوسان و… دارای هیات داوری است.
این جایزه در پایان هر سال میلادی در فرآیند انتخابی توسط اعضای نتپک، به کارگردان بهترین فیلم آسیا و پاسیفیک اعطا خواهد شد و مراسم اعطا جایزه نیز در هر سال در جشنواره های مختلف سینمایی خواهد بود.
نامزد های اولین دوره جایزه آرونا واسودف نتپک بهنرین فیلم آسیا و پاسیفیک از میان ششصد فیلم تولید این منطقه عبارتند از:
- به سرزمینی ناشناخته به کارگردانی مهدی فلیفل، فلسطین و دانمارک
- همه آنچه به عنوان تصور می کنیم، به کارگردانی خانم پایال کاپادیا، محصول هند/فرانسه/هلند/لوگزمبورگ/ایتالیا
- آوریل، به کارگردانی خانم دئا کولومبگاشویلی، محصول گرجستان/فرانسه/ایتالیا
- کو لی هرگز گریه نمی کند، به کارگردانی لان فام نگوک، محصول ویتنام/فیلیپین/فرانسه/سنگاپور/نروژ
- کیک محبوب من، به کارگردانی بهتاش صناعی ها و مریم مقدم، محصول ایران/فرانسه/آلمان/سوئد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینما؛ تجلیل از صدرعرفایی، پورشیرازی و طوسی/ «علت مرگ نامعلوم» بهترین فیلم شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- مخالفت صریح کانون کارگردانان با حکمِ محکومیت سازندگان «کیک محبوب من»
- با حکم دادگاه انقلاب تهران؛ سازندگان «کیک محبوب من» به حبس محکوم شدند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- «کیک محبوب من»؛ کیکی که نصیب ما نشد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- ۱۰ فیلم از سینماگران ایرانی در جشنواره آسیایی بارسلون
- «کیک محبوب من»؛ روایت سهل و ممتنع تنهایی
- با ۳ جایزه برای سینماگران ایرانی؛ برندگان جشنواره شیکاگو معرفی شدند
- ساخته مقدم و صناعیها در راه ۳ جشنواره؛ «کیک محبوب من» دو جایزه بینالمللی گرفت
- گفت و گو با لیلی فرهادپور/ من در سینما یک مشاهدهگر هستم
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





