حبیب اسماعیلی درباره اکران فیلم خارجی در سینماها گفت: اگر قرار باشد برای اکران یک فیلم خارجی آن را قلع و قمع کرد تا امکان نمایش آن فراهم شود، مخاطبان زیادی را در سینما به خود جلب نمیکند.
به گزارش سینماسینما، با توجه به انتشار اخیر نظامنامه اکران سراسری سینمای ایران در قسمتی از این نظامنامه به اکران فیلمهای خارجی اشاره شده است. درباره جزئیات این بخش از نظامنامه اکران اینگونه آمده است که نمایش فیلم خارجی پس از اخذ پروانه نمایش و حواله اکران بر اساس شرایطی مانند اکران در سانسهای فوق العاده، در پردیسهای سینمایی مجاز است و تامین و توزیع فیلم خارجی در اختیار موسسه رسانههای تصویری است و سهم این موسسه از فروش جهت کمک به هزینههای درمانی و نیازهای ضروری دستاندرکاران سینما به حساب ویژهای که به همین منظور توسط خانه سینما افتتاح میگردد، واریز میشود اما وضعیت اکران فیلم خارجی و موافقان،مخالفان همیشه جای بحث داشته است.

محمدقاصد اشرفی رئیس انجمن سینماداران با اشاره به نظامنامه جدید اکران و پخش فیلمهای خارجی در سینماها بیان کرد: سینماهایی که تعداد سالنهای زیادی دارند مانند پردیسهای سینمای، این امکان برای آنها ایجاد شده است که بتوانند در سانس فوقالعاده فیلم خارجی نمایش بدهند اما چون این فیلمها در سانسهای فوقالعاده اکران میشود فکر نمیکنم مخاطب زیادی را به خود جلب کنند، اما میشود با تبلیغات آن را جا بیاندازند.
او در ادامه افزود: باز هم جای شکر دارد که این امکانسنجی را ایجاد کردهاند تا فیلم خارجی در سینماها اکران شود. خواسته ما این بود که سانسهای بیشتری به فیلم خارجی اختصاص داده شود ولی این به آن معنا نیست که جای تولیدات ایرانی را بگیرد بلکه از این طریق مشتریان جدید به سینما آورده میشوند و این شیوه به تولیدات داخلی ضرر نمیرساند بلکه باعث رونق آنها نیز خواهد شد. این مثل زمانی است که برای اجرای تئاتر در سینماها هم مخالفت میشد اما در نهایت هم باعث رونق سینما و هم تئاتر شد.
اشرفی در پایان درباره سهمبندیای که از فروش فیلمهای خارجی عاید سینمادار و موسسه رسانههای تصویری میشود، بیان کرد: قطعا این سهمبندی به نفع سینما نیست اما نکته اینجاست که این مقدار سهم از فروش فیلم خارجی قرار است به اهالی خانه سینما اختصاص داده شود و برای کارهای درمانی و نیازهای ضروری آنها در نظر گرفته شده است بنابراین در نهایت مشکلی ایجاد نمیشود و به خود سینمای ایران برمیگردد.
در ادامه حبیب اسماعیلی تهیهکننده و پخشکننده سینمایی درباره اکران فیلمهای خارجی در سینما اظهار کرد: ما چون تولیدکننده سینمای ایران هستیم قطعا اولویتمان بر روی فیلمهایی است که ساخت کشور خودمان باشد اما مشکلی که با آن مواجه هستیم مخصوصا در شش ماهه دوم سال کمبود سالنها، تک سالن بودن سینماها، چرخشی شدن زمان اکران فیلمها و فیلمسوزیهایی است که صورت میگیرد. این نشان میدهد که عرضه و تقاضا در سینمای ایران تناسب ندارد و با این وجود اکران فیلمهای خارجی چگونه خواهد بود؟
او ادامه داد: پیشبینی شده که فیلمهای خارجی در سانسهای محدود و یا فوقالعاده اکران شوند. ما به عنوان سینماگر دلمان میخواهد همیشه چراغ سینما روشن باشد و شرایطی بوجود نیاید که با حضور فیلمهای خارجی احاطه بر سینمای ایران ایجاد شود. در نهایت این کمبود سالنهاست که باعث دلواپسی ما شده است.
این پخش کننده با تأکید بر اینکه “قرار است چگونه فیلمهای خارجی را با توجه به معیارهای سینمای ایران به نمایش دربیاورند”، گفت: اکنون فیلمهای داخلی به عناوین مختلف دچار تغییر میشوند، با توجه به اینکه مردم امکان دسترسی به انواع فیلمهای خارجی را دارند، آیا اصلا از اکران این فیلمهای خارجی در سینما استقبال میشود؟ در ظرف یکی دو سال گذشته هم این روش چند بار تکرار شده ولی من ندیدم که از این فیلمها استقبال شود.
اسماعیلی در پایان گفت: اگر قرار باشد برای اکران یک فیلم خارجی آن را قلع و قم کرد تا امکان نمایش آن فراهم شود، قطعا مخاطبان زیادی را به خود جلب نمیکند و این را هم باید ذکر کنیم که ما تهیهکنندهها با سینماداران رابطه نزدیکی داریم و اگر سینما تماشاگر کمی داشته باشد قطعا دغدغه ما هم هست. این سهمی هم که از فروش این فیلمها به موسسه رسانههای تصویری تعلق پیدا میکند، راهکار مثبتی است که در نهایت قرار است به وضعیت اهالی خانه سینما کمک کند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گیشه سینماها در اردیبهشت؛ فیلمهای رضا عطاران، امین حیایی و پیمان معادی اکران میشوند
- چند فیلم مجوزدار در صف اکران سینما هستند؟
- ناامنی ۱۰۰ دستگاه در چرخه اکران/ هشدار امنیتی برای سینماها
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ صداوسیما و شهرداری قدمی برای توسعهی سینما برنمیدارند
- کسادی بازار اکران و تمهید تازه برای جلب مخاطب/ خزاعی اکران فیلم خارجی را آزاد کرد
- یک تهیهکننده و پخشکننده فیلم: فیلمهای مهم در حسرت گیشه/ صنوف کم کاری میکنند
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- گفتوگوی سینماسینما با حبیب اسماعیلی درباره اکران نوروزی
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ به سینمای ایران امیدوارم
- گفت وگوی سینماسینما با حبیب اسماعیلی درباره وضعیت این روزهای سینماها
- حبیب اسماعیلی: کار هنری نیازمند تحقیق و پژوهش است
- ویدئویی از مصاحبه با حبیب اسماعیلی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- چرا سینمای ایران به فیلم های پلیسی بی اعتناست ؟
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با حبیب اسماعیلی/ سینما از مراکز تفریحی و تجاری امنتر است
- دستاورد ردهبندی سنی فیلمها به روایت یک تهیهکننده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





