نسخه مرمت شده یکی از مهمترین فیلمهای داریوش مهرجویی که خودش هم آن را دوست داشت، در موزه سینما به نمایش درمیآید.
به گزارش سینماسینما، روز پنجشنبه، ۲۷ آذرماه نسخه مرمتشده فیلم «سارا» ساخته داریوش مهرجویی که محصول سال ۱۳۷۱ است، نمایش داده میشود؛ فیلمی که مهرجویی لوح سپاس سفارت نروژ را به دلیل ساخت فیلم «سارا» براساس نمایشنامه «خانه عروسک» هنریک ایبسن – نمایشنانمه نویس نروژی دریافت کرد.
این کارگردان فقید سینما گفته بود: «سارا» یکی از فیلمهای مهم من است که خیلی دوستش دارم و در زمان خود مورد توجه زیادی قرار گرفت. از آنجاییکه این فیلم برگرفته از نمایشنامه «خانه عروسک» ایبسن بود در سوئد و نروژ بسیار از آن استقبال شد و حتی در مورد آن کتاب و مقالاتی نوشته شد.
او ساخت فیلم «سارا» را کاری گستاخانه دانسته و گفته بود: تصویر یک زن طغیانگر در جامعه سنتی و مردسالارانه ما کار بسیار دشواری بود و هنگام ساخت این فیلم تصور میکردم «سارا» هم گرفتار سرنوشت «بانو» شود و مدتها اجازه اکران نداشته باشد. مساله زن و نقش او در ایران به ویژه پس از انقلاب از جمله دغدغههای جدی من بود که نتیجه آن ساخت فیلم «بانو» شد؛ فیلمی که به دلایلی ۹ سال اسیر شد و بعد از این همه مدت اجازه اکران پیدا کرد. بعد از ساخت آن فیلم تصمیم گرفتم روی مسئله زن متمرکز شوم و از آنجا که با نمایشنامههای ایبسن به خوبی آشنایی داشتم، فیلم «سارا» را با برداشتی آزاد از «خانه عروسک» ساختم.
این کارگردان سینما همچنین درباره نگاه سینمایی خود به نمایشنامه «خانه عروسک» معتقد بود: میخواستم «سارا» سینمایی باشد و نه تئاتری چرا که وقتی در سینما کار میکنیم باید از ظرفیتهای این مدیوم بهره ببریم، ضمن اینکه میخواستم موضوع و چگونگی فیلم برای مخاطب ایرانی قابل درک و فهم باشد و تماشاگر آن را از آن خود بداند.
این فیلم که به همت فیلمخانه ملی ایران مرمت شده، ساعت ۱۶ روز ۲۷ آذر در موزه سینما، سالن فردوس روی پرده خواهد رفت.
همچنین پس از نمایش فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس یاری و مهرزاد دانش منتقدان شناخته شده سینما برگزار خواهد شد.
نیکی کریمی، امین تارخ و خسرو شکیبایی در فیلم «سارا» ایفای نقش کردهاند.
تماشا و ورود به جلسه نقد وبررسی این فیلم برای علاقه مندان آزاد و رایگان است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بزرگداشت کیانوش عیاری با نمایش «شبح کژدم»
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- بزرگداشت پدر گریم ایران در موزه سینما
- نکوداشت زندهیاد مهدی مسعودشاهی برگزار شد/ مدیری از جنس مهر
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- «موج و مرجان و خارا» نمایش داده میشود
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
پربازدیدترین ها
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان ۴۷۱۱ و فیلم «مادر» زنده یاد علی حاتمی
آخرین ها
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- مستند «ارس، رود خروشان»؛ ما فاتحان شهرهای رفته بر بادیم
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد
- فوت بازیگر شناختهشده نقشهای منفی در سینمای آمریکا
- «سوت پایان»؛ فیلمی با بار زنانگی و عاطفی قوی
- کامران فانی درگذشت
- داستان عدالتخواهی ساکنان جنگل شروود
- مسعود کیمیایی: حالم خوب است/۲۰ روز دیگر کار جدیدم را شروع می کنم
- در جستوجوی شکوه گذشته؛ ویم وندرس رئیس هیات داوران جشنواره برلین شد
- این بار نامی از فیلم پناهی نیست؛ منتقدان هالیوود ریپورتر ده فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کردند
- تأملی درباره سینمایِ جُستوجوگرِ معاصر/ «یکپارچگی»: آینهای به سوی هزارتوی وجود
- «بالرین»؛ تجلی قدرت و شرارت در کالبدی زنانه
- بررسی توقیف و انتظار ۶ ساله اکران «قاتل و وحشی»
- بانیپال شومون و رویا جاویدنیا به «خاکستر خیال» پیوستند
- هیات داوران مسابقه ملی «سینماحقیقت» ۱۹ معرفی شدند
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- در حسرت آن سینمای شریف
- نگاهی به فیلم سینمایی «شاهنقش»؛ وقتی میز و قدرت، آلودگی میآورد…





