سینماسینما، محمد تقیزاده:
«اینستاگرامر» مستند جالبی از سینا کیانپور است که با تحقیق و گزارشهای میدانی تولید شده است. مستندی بهروز که به اینستاگرام به عنوان یکی از مهمترین پدیدههای روز جهان و البته ایران پرداخته است و همین بهروز بودن سبب همراهی و ایجاد سمپاتی نسبتا زیادی با فیلم و روایتش میشود، چنانکه به نظر میرسد «اینستاگرامر» یکی از فیلمهای پرفروش گروه هنر و تجربه در سال جاری باشد.
فیلمساز در این مستند به سراغ چند نفر از افراد پرطرفدار اینستاگرام رفته است که نامهایی چون شاخهای اینستا، اینستاگرامر و اینفلوئنسر نیز به آنها گفته میشود. ویژگی اصلی این افراد علاوه بر تعداد نسبتا زیاد طرفدارانشان، این است که این افراد از قشر آدمهای بسیار معمولی هستند که به لطف وجود رسانهای به نام اینستاگرام توانستند طرفداران زیادی کسب کنند و از این راه به فرهنگسازی و حتی کسب درآمد نیز بپردازند. افرادی که در این مستند با آنها گفتوگو شده، بههیچوجه سلبریتی یا چهرههای سیاسی یا مشهور نیستند و رسانه اینستاگرام سبب شهرت و شناسایی ایشان و جذب طرفداران فراوان برایشان شده است. همین دلیل مشهور شدن و روش جمع کردن فالوئر یکی از جذابترین مسائلی است که به روند فیلم جهت میدهد و سبب تعلیق و هیجان نسبی در فیلم میشود. اینکه چطور زنی خانهدار و بدون هیچ ابزار و مهارت آنچنانی تنها با آشپزی و پرزنت و ارائه جذاب و نمایشی کارهایش توانسته به شهرت و محبوبیت برسد و کلاس و ورکشاپ برگزار کند، از جمله جذابیتهای اینستاگرام است که فیلمساز سعی کرده از میان انبوه مثالها و نمونههای اینچنینی به سراغش برود و از آنها به عنوان کاراکترهای منحصربهفرد فیلمش استفاده کند.
موضوع انتخاب و سلکت نمونههای اینستاگرامی موفق (اینستاگرامر) یکی از استراتژیها و جهتگیریهای مهم فیلمساز بوده که در جهت دادن به مستند و همراهی مخاطب بسیار موثر بوده است. انتخاب یک خانواده با محوریت روحانی و انتخاب بیشتر نمونههای پسر در مستند «اینستاگرامر» همچون افرا، آرش و سروش ماندنی در مقابل یک دختر و مادر به نامهای مهسا و آذر ماهیصفت از جمله انتخابهای محافظهکارانهای است که به نظر میرسد بیشتر به محدودیتهای مجوز گرفتن فیلم و استفاده نکردن از افراد خاصتر در آن اشاره دارد، چراکه بسیاری از فعالان این رسانه جهانی بهخوبی واقفاند که شاخهای اینستاگرام اینقدرها هم ساده و مثبت نیستند و نحوه فعالیت و لایف استایل آنها مماس بر لایف استایل جریان مورد رضایت حاکمیت نیست. به همین دلیل مستند «اینستاگرامر» به خاطر عدم تطابق با واقعیت و نشان ندادن یک جریان همهگیر و متنوع از غولهای اینستاگرام میتواند عنوان سفارشی یا محافظهکار را یدک بکشد، یا حداقل نتوان آن را اثری جسورانه و واقعگرایانه نامید.
مستند «اینستاگرامر» بیش از آنکه مستندی تحلیلی و عمیق در باب فضای اینستاگرام و آدمهای آن باشد که به چرایی و چگونگی معروف شدن افراد و فعالیت و روزمرگی آنها میپردازد و مسائل بسیار مهم دیگری را مطرح میکند، مستندی سرگرمکننده و فان است که سعی کرده با ساعتها فیلمبرداری با افراد نسبتا یکسان و بسیار معمولی و با تدوینی جذاب تماشاگر را حدود ۸۰ دقیقه با فیلم همراه کند، که این ویژگی به خودی خود اصلا موضوع نامطلوبی به حساب میآید، ولی به نظر میرسد تماشاگر مستند چیزی فراتر از چند مصاحبه معمولی اقناعش میکند و انتظار دارد یک مستند جنبههای پژوهشی و تحقیقی بیشتر و گستردهتری از این مدیوم پرطرفدار و پرحرفوحدیث و آدم معروفهای درون آن داشته باشد. ولی رویکرد فیلمساز در همین حد سرگرمکنندگی نیز خیلی بد از آب درنیامده، ولی انتظار اضافه شدن اطلاعات یا دریافت ایدهها و آگاهیهای خیلی جدید و تازه نیز از «اینستاگرامر» نمیتوان داشت.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه