سینماسینما، محمد تقیزاده:
«اینستاگرامر» مستند جالبی از سینا کیانپور است که با تحقیق و گزارشهای میدانی تولید شده است. مستندی بهروز که به اینستاگرام به عنوان یکی از مهمترین پدیدههای روز جهان و البته ایران پرداخته است و همین بهروز بودن سبب همراهی و ایجاد سمپاتی نسبتا زیادی با فیلم و روایتش میشود، چنانکه به نظر میرسد «اینستاگرامر» یکی از فیلمهای پرفروش گروه هنر و تجربه در سال جاری باشد.
فیلمساز در این مستند به سراغ چند نفر از افراد پرطرفدار اینستاگرام رفته است که نامهایی چون شاخهای اینستا، اینستاگرامر و اینفلوئنسر نیز به آنها گفته میشود. ویژگی اصلی این افراد علاوه بر تعداد نسبتا زیاد طرفدارانشان، این است که این افراد از قشر آدمهای بسیار معمولی هستند که به لطف وجود رسانهای به نام اینستاگرام توانستند طرفداران زیادی کسب کنند و از این راه به فرهنگسازی و حتی کسب درآمد نیز بپردازند. افرادی که در این مستند با آنها گفتوگو شده، بههیچوجه سلبریتی یا چهرههای سیاسی یا مشهور نیستند و رسانه اینستاگرام سبب شهرت و شناسایی ایشان و جذب طرفداران فراوان برایشان شده است. همین دلیل مشهور شدن و روش جمع کردن فالوئر یکی از جذابترین مسائلی است که به روند فیلم جهت میدهد و سبب تعلیق و هیجان نسبی در فیلم میشود. اینکه چطور زنی خانهدار و بدون هیچ ابزار و مهارت آنچنانی تنها با آشپزی و پرزنت و ارائه جذاب و نمایشی کارهایش توانسته به شهرت و محبوبیت برسد و کلاس و ورکشاپ برگزار کند، از جمله جذابیتهای اینستاگرام است که فیلمساز سعی کرده از میان انبوه مثالها و نمونههای اینچنینی به سراغش برود و از آنها به عنوان کاراکترهای منحصربهفرد فیلمش استفاده کند.
موضوع انتخاب و سلکت نمونههای اینستاگرامی موفق (اینستاگرامر) یکی از استراتژیها و جهتگیریهای مهم فیلمساز بوده که در جهت دادن به مستند و همراهی مخاطب بسیار موثر بوده است. انتخاب یک خانواده با محوریت روحانی و انتخاب بیشتر نمونههای پسر در مستند «اینستاگرامر» همچون افرا، آرش و سروش ماندنی در مقابل یک دختر و مادر به نامهای مهسا و آذر ماهیصفت از جمله انتخابهای محافظهکارانهای است که به نظر میرسد بیشتر به محدودیتهای مجوز گرفتن فیلم و استفاده نکردن از افراد خاصتر در آن اشاره دارد، چراکه بسیاری از فعالان این رسانه جهانی بهخوبی واقفاند که شاخهای اینستاگرام اینقدرها هم ساده و مثبت نیستند و نحوه فعالیت و لایف استایل آنها مماس بر لایف استایل جریان مورد رضایت حاکمیت نیست. به همین دلیل مستند «اینستاگرامر» به خاطر عدم تطابق با واقعیت و نشان ندادن یک جریان همهگیر و متنوع از غولهای اینستاگرام میتواند عنوان سفارشی یا محافظهکار را یدک بکشد، یا حداقل نتوان آن را اثری جسورانه و واقعگرایانه نامید.
مستند «اینستاگرامر» بیش از آنکه مستندی تحلیلی و عمیق در باب فضای اینستاگرام و آدمهای آن باشد که به چرایی و چگونگی معروف شدن افراد و فعالیت و روزمرگی آنها میپردازد و مسائل بسیار مهم دیگری را مطرح میکند، مستندی سرگرمکننده و فان است که سعی کرده با ساعتها فیلمبرداری با افراد نسبتا یکسان و بسیار معمولی و با تدوینی جذاب تماشاگر را حدود ۸۰ دقیقه با فیلم همراه کند، که این ویژگی به خودی خود اصلا موضوع نامطلوبی به حساب میآید، ولی به نظر میرسد تماشاگر مستند چیزی فراتر از چند مصاحبه معمولی اقناعش میکند و انتظار دارد یک مستند جنبههای پژوهشی و تحقیقی بیشتر و گستردهتری از این مدیوم پرطرفدار و پرحرفوحدیث و آدم معروفهای درون آن داشته باشد. ولی رویکرد فیلمساز در همین حد سرگرمکنندگی نیز خیلی بد از آب درنیامده، ولی انتظار اضافه شدن اطلاعات یا دریافت ایدهها و آگاهیهای خیلی جدید و تازه نیز از «اینستاگرامر» نمیتوان داشت.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
- قدیمیترین تصاویر عزاداریها و مجالس آذری زبانها در مستند «صادق الوعد»
- نه فرشتهام، نه شیطان
- مردی که نمیخندید ولی میخنداند! / «باستر بزرگ»؛ مستندی درباره مرد صورت سنگی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- نگاهی به فیلم «کیک محبوب من»/ عشق را در پستوی خانه نهان باید کرد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
آخرین ها
- «دانه انجیر معابد» در میان نامزدهای جایزه بهترین فیلم اروپا
- نشست خبری اپرای عروسکی مولوی / گزارش تصویری
- جشنواره فرانسوی به «کشیم عاشق» جایزه داد
- رایان رینولدز و هیو جکمن در یک فیلم غیرمارولی همراه میشوند
- درباره نمایش و اجرای متفاوت «قلاده ای برای یک سگ مرده»
- موسیقی نمایش آوای پارسی / گزارش تصویری
- اکران مردمی فیلم شبگرد / گزارش تصویری
- «آنها مرا دوست داشتند»؛ گوشهنشینانِ فراموش شده!
- بدون حضور جانی دپ؛ دو فیلم جدید از «دزدان دریایی کاراییب» سال آینده تولید میشود
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- معرفی داوران و آثار راهیافته بخش «هنرهای نمایشی» جشنواره چندرسانهای میراثفرهنگی/ اعلام برنامه بخش بینالملل
- نمایش «آخرین کوسه نهنگ» در جشنواره اسپانیایی
- جایزه طلای جشنواره ژاپنی به «زمین بازی» رسید
- برگزاری نخستین بوتکمپ مدیریت محصول آکادمی همراه اول
- درباره «بازنده» / لبه تاریکی
- نقدی به مدل فیلمسازی در ایران/ سینما بدون ساختار مشخص و قوانین دقیق
- «قهوه پدری» مهران مدیری از در شبکه نمایش خانگی
- «تَرَک عمیق» دو جایزه جشنواره بارسلون را گرفت
- گزارشی از گیشه سینماها؛ «زودپز» صدرنشین فروش فیلمهای هفته گذشته
- ۲ فیلم جدید در راه اکران سینماها
- پیوستن رضا بابک و شیرین اسماعیلی به «با خشم به گذشته نگاه کن»
- با یک کمپین کوچک برای فیلم ایستوود؛ کمپانی برادران وارنر «هیئت منصفه شماره۲» را وارد اسکار میکند
- پیمان معادی بازیگر فیلم جنایی هالیوودی شد
- «نادره رضایی» معاون هنری وزیر ارشاد شد
- اعضای شورای پروانه فیلمسازی سینمایی معرفی شدند
- از ۱۶ آبان؛ «خورشید آن ماه» ساخته ستاره اسکندری آنلاین اکران میشود
- حضور همراه اول در نمایشگاه کیشاینوکس با هدف گسترش فرصتهای جدید سرمایهگذاری
- ادعای سازندگان پربازدیدترین سریال تاریخ نتفلیکس؛ چالشهای فصل دوم «بازی مرکب» جذابتر است
- تهیهکننده سینما مطرح کرد: کوچ سینماگران حرفهای به پلتفرمها و فیلمهایی که تعطیل میشوند
- «فصل فرار اسبها» آماده نمایش شد