رییس پیشین سازمان سینمایی با بیان اینکه برای توضیح دلایل جداییاش از این سازمان «هنوز اهلیت گفتن نیست» از ادامه همکاریاش با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد.
با انتصاب سیدرضا صالحی امیری به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شایعههایی درباره تغییر معاونان او از جمله رییس سازمان سینمایی مطرح شد و تاکید ایوبی بر «قرار برای ادامه همکاری با صالحی امیری در سازمان سینمایی» فضا را تاحدودی آرام کرد، اما جو نسبتا آرام سینما که در روزهای پایانی جشنواره سی و پنجم فیلم فجر رنگ و بوی التهاب به خود گرفته بود، با یک حکم ناگهانی به طور کل، تغییر کرد.
استعفا یعنی ناتوانی، پس معنایی ندارد
براین اساس در شرایطی که خبری هم مبنی بر استعفای ایوبی منتشر شده بود، رییس پیشین سازمان سینمایی تاکید کرد: من سرباز فرهنگ و هنر هستم پس استعفا معنایی ندارد؛زیرا استعفا یعنی ناتوانی از ادامه خدمت به فرهنگ و کشور. با این حال این جابهجایی برای من خیلی طبیعی است و اصلا طبیعیتر و راحتتر از این قابل تصور نیست.
او افزود: کار در سینما خیلی سخت است، من با عشق آمدم و با عشق هم کارم را ادامه دادم، اما وقتی میگویند این کار سخت را میتوانی دیگر انجام ندهی، خوب دیگر دلیلی بر تحمل این همه سختی نیست و ظاهرا قضا و قدر به کمک من آمده است. هرچند قرار نیست سینما و اهالی سینما را رها کنم، چون دلیلی برای کار نکردن در عرصه فرهنگی نمیبینم. محبت آقای وزیر هم همچنان باقی است و در نتیجه مقتضی موجود و مانع مفقود است.
روایت رفتن از سازمان در «۱۲۶۲ روز در شماره ۴ کمالالملک»
ایوبی که با حال و احوالی آرام در این گفتوگوی کوتاه شرکت کرده بود، در برابر این پرسش که چه شد اینقدر ناگهانی و تنها دو هفته مانده به پایان سال و چند ماه مانده به پایان دولت یازدهم از سازمان سینمایی رفت؟ با خنده تلاش کرد مثل همیشه جوابهای رندانه و شاعرانهای بدهد.
او یاداور شد: روز اولی که آمدم از من پرسیدند، چه شد که آمدی سینما. از خیام خواندم که: «خوش باش که پختهاند سودای تو دی/ فارغ شدهاند از تمنای تو دی/قصه چه کنم که بی تقاضای تو دی/ دادند قرار کار فردای تو دی». امروز هم همان را تکرار می کنم.
اما ایوبی پس از اصرار بر اینکه باید بالاخره پاسخی درباره تمام آنچه گفته میشود باعث قطع همکاری او در سازمان سینمایی شده بدهد، گفت: وزیر جدید با نگاهی جدید آمده و تغییر طبیعی است، اما آنچه را باعث این اتفاق شد باید بگذارید تا در کتاب «۱۲۶۲ روز در شماره ۴ کمالالملک» روایت کنم. به قول شمس تبریزی، « هنوز اهلیت گفتن نیست….». خلاصه ما آمدیم به قول شمس «آتشی انداختیم و رفتیم، آنکه سوخت، سوخت….». البته این حرف برای بنده زیاد است، ولی چون آمد، گفتم.
با این حال صحبتها و اشارههای ایوبی که تمایلی به اظهار صریح و نیز انتشار آنها ندارد،حاکی از این است که اختلاف نظر او با یکی از معاونان سازمان سینمایی که در برخی رسانهها هم به آن اشاره شده از مهمترین دلایل جدایی او از سازمان سینمایی بوده است.
هر چه کردم در دفاع از سینما بود
البته ایوبی تاکید دارد که تا وقتی در مقام ریاست سازمان سینمایی بوده، هر چه کرده در جهت دفاع از سینما بوده است و اضافه کرد: همکاری من با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همانطور که قبلا هم گفته بودم، ادامه دارد و دکتر صالحی هم همواره اظهار لطف کردهاند.
ریس بنیاد شمس و مولانا همچنین اظهار کرد: در میزگردی که در کنگره مدیران وزارت ارشاد داشتم، گزارشی از اتفاقات این حوزه ارائه کردم و گفتم از سال ۸۰ آنقدر درگیر حوزه فرهنگ و هنر شدهام که اگر بخواهم این حوزه را رها کنم هم فرهنگ و هنر مرا رها نمیکند. من برای اینکه فرهنگ و هنر این مملکت یک قدم به جلو برود، با تمام عشق و همه وجودم از هیچ کاری کوتاهی نمیکنم.
سرانجام هنر و تجربه، مدرسه ملی سینما و جشنواره جهانی فجر چه میشود؟
حجتالله ایوبی درباره نگرانیهایی که از سرانجام اجرای برخی برنامهها که در زمان مدیریت وی عملی شدهاند، مثل گروه هنر و تجربه و مدرسه ملی سینما وجود دارد، با اشاره به جشنواره جهانی فجر که میتواند یکی دیگر از آن نگرانی ها باشد، گفت: با آقای حیدریان جلسه مفصلی داشتم و توضیحات کاملی از اقدامات انجامشده دادم، بویژه درباره جشنواره جهانی فجر، برنامههایی که صورت گرفته تشریح شدند و انشاءالله ایشان هم از آنها حمایت خواهد کرد. آقای حیدریان کارآزموده، منطقی و باتجربه است؛ پس حتما کارهای خوب را تقویت خواهد کرد، ضمن اینکه ارتباط ما با هم بیشتر از پیش ادامه دارد.
رییس پیشین سازمان سینمایی در ادامه درباره اینکه شنیده میشود او عضو هیات امنای گروه سینمایی هنر و تجربه که به موسسه هم تبدیل شده، است و آیا اگر صحت دارد در آن فعالیت خواهد داشت؟ توضیح داد: بنده به عنوان رئیس سازمان سینمایی عضو و رئیس هیات امنای همه موسسات از فارابی تا مدرسه ملی بودم و طبیعتا دیگر نیستم، ولی به عنوان شخصیت حقیقی اگر دعوت بشوم، با کمال میل عضو هیات امنای این گروه خواهم بود.
ناامیدی برای اکران «خانه پدری» و «آشغالهای دوستداشتنی»
ایوبی همچنین در پاسخ به اینکه در زمان مدیریتش حمایتهایی از برخی فیلم های توقیفی از جمله رستاخیز، خانه پدری و آشغالهای دوستداشتنی انجام داده و الان که سمتی ندارد فکر میکند این فیلمها امکان اکران پیدا میکنند و آیا اگر در اختیارش بود به آن ها مجوز میداد؟ گفت: من سعی کردم در غم و شادی اهالی سینما شریک باشم و واقعا غصههایشان دلم را به درد میآورد و خندههایشان مرا شاد میکرد. من هرگز برای عکس گرفتن به بستر هنرمند بیماری نرفتم. تظاهر به ناراحتی در زمان غم نکردم. سخنی از روی بیباوری نگفتم. این را گفتم که بدانید من غصه امیریوسفی را خوردم و میخورم. غصه آقای درویش و عیاری را هم همینطور. ولی گاهی «تدبیر کند بنده و تقدیر نداند / تدبیر به تقدیر الهی به چه ماند».
او اضافه کرد: امیدوارم مشکل همه حل شود و فکر کنم روزهای بهتری در انتظار آقای درویش است اما بقیه را فکر نمیکنم.
گفته شده که حجتالله ایوبی پس از پایان کارش در سازمان سینمایی، در مقام مشاور عالی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت خواهد کرد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چه بودیم و چه شد!
- بزرگداشت یونس شکرخواه برگزار شد؛ کسی که دنبال نام و نان نبود/ نگذارید انسانهای خدوم خانهنشین شوند
- یاد عباس کیارستمی افتادم که میگفت خدا کند میرکریمی، همان سیدرضای کودک و سرباز بماند
- بیستمین جشن سالانه انجمن منتقدان و نویسندگان تئاتر برگزار شد؛ اهدای تقدیرنامه عالی یونسکو به نصیریان
- ایوبی: امیدوارم درس گرفته باشیم که مسائل زیستمحیطی، لوکس و فانتزی نیستند
- معرفی اعضای شورای سیاستگذاری نهمین جشنواره فیلم وارش
- پیام تبریک ایوبی برای انتخاب مجدد روحانی و تشکر از هنرمندان
- ایوبی: مستندهای برخی از نامزدها سراسر سیاه نمایی است
- واکنش رئیس ستاد هنرمندان روحانی به درصدبندیهای قالیباف
- ماجرای اعمال سلیقه شخصی مسئول رده بالای ارشاد از زبان یک تهیه کننده
- حجت الله ایوبی رئیس ستاد انتخاباتی شد
- اظهارات ایوبی درباره جشنواره جهانی فجر و نگارش کتابی از خاطرات دوران مدیریتش
- آنچه بر سینما در سال ۹۵ گذشت
- حجت الله ایوبی درکنار همسرش/ تصاویر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





