ماجرای جایزه اصغر فرهادی و همکارانش از جشنواره فیلم کن، این روزها مرزهای واقعیت را درنوردیده و به «پارودی» نزدیک شده.
اصل واقعیت، خوشی و عزتمندی سینما بود که از دریافت این جایزه حاصل شد و مردم هم در این مسیر کم از خود مایه نگذاشتند و کلی همه سینما دوستان را دلشاد کردند. اما آنها که سینما را «هنر» نمیدانند و فقط به آن بهمثابه «شیء» برای پیشبرد اهداف کوتاهمدت خود مینگرند، همچنان قافیه را باختهاند؛ و همچون «یتشبث بالحشیش» با آوردن استدلالهای فرا واقعی، دستاورد مسافران کن را ناچیز میپندارند. روز گذشته واکنشهای دلواپسانه و به عبارت دقیقتر اظهارات «سینمانشناسان» به موفقیت سینمای ایران تا این حد تقلیل پیدا کرد که اظهارات حسین نوشآبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، درباره فیلم «فروشنده» موجبات قهر اصغر فرهادی و حجتالله ایوبی را فراهم کرد. نکته جالب اینکه وزیر ارشاد و حسین نوشآبادی، هر دو در اظهارات جداگانهای موفقیتهای مسافران کن و جایزه سینمای ایران را در رسانهها به طور دقیق تبیین و شادمانی خود را اعلام کردند. ولی ظاهرا باز پاشنه بر همان در میچرخد و چهبسا اگر هم قسم جلاله بخورند که از موفقیتهای سینمای ایران خرسندیم، دوباره بهانهجویان روی تحلیلهای خود پافشاری میکنند، لابد چون حرف مرد، یکی است! حتی اگر فرض کنیم فرهادی و ایوبی با هم قهر کردهاند، باید پرسید این مسئله چه ربطی به سینمای ایران دارد؟ مگر آقایان سینما را پشت قباله خود زدهاند یا ملک شخصیشان دانستهاند که هر چه میانشان پیش آید، به کلیت سینما تسری دهند؟! گذشت آن زمان که بهاصطلاح «لابی»ها و «لابیکنندگان» همچون جنگ کازرون و ممسنی «دایی جان ناپلئون» خود را مرکز مدار میدانستند و اعتبار جوایز را به نام خود ثبت میکردند. بااینحال عقل حکم میکند، حرف کوچک بدخواهان را کوچک نشماریم و در پی حقیقت باشیم. با رئیس سازمان سینمایی تماس گرفتیم و از او علت «قهر» و «جدایی» راهش از اصغر فرهادی را پرسیدیم که با تعجب پاسخ داد: «کدام جدایی؟ کدام قهر؟ امروز من و آقای فرهادی در تماس بودیم. این سخنان را چه کسانی مطرح کردهاند؟» ایوبی در برابر این پرسش که چرا سفر گروه سازنده «فروشنده» در کن به تعویق افتاد و با شما همزمان به تهران نیامدند، پاسخ داد: «چون روز قبل از اختتامیه، آنها نمیدانستند که جایزه میگیرند؛ بنابراین بلیتشان را با زمان برگشت من رزرو کرده بودند. هرچند خط هواپیمایی من نیز با آنها تفاوت داشت؛ اما وقتی خوشبختانه موفق به دریافت جایزه شدند، باید روز بعد هم در کن میماندند. چون جشنواره برای برندگان مراسم برنامهریزی کرده بود». این مدیر دولتی نظر خود را درباره این تحلیل که برخی از دلواپسان معتقدند به دلیل جدایی شما از آقای فرهادی، دیگر نمیتوان جوایز کن را به نام دوره صدارت شما منسوب کرد، گفت: «به قول شمس تبریزی «من کو مرا دیدی سلام برسان». هرگز در تمام عمر خدمتم به فرهنگ درصدد نبودهام افتخاری را به نام خود ثبت کنم. افتخار سینماگران از آن سینمای ایران است». بعد از آن هم با حسین نوشآبادی، سخنگوی وزارت ارشاد تماس گرفتیم تا نظر او را درباره حرکت جداییطلبانهاش میان ایوبی و فرهادی جویا شویم که البته پاسخی نداد. این سؤال مطرح میشود که آیا شما هم جای نوشآبادی بودید به چنین سؤالاتی فراواقعی پاسخ میدادید؟!
منبع : روزنامه شرق / فرانک آرتا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- پایان مهلت ثبتنام بخش رسمی جشنواره کن/ فیلمهایی که شیفتگان سینما را مشتاق جشنواره فرانسوی میکند
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- برنده اسکار در داوری نخل طلا؛ ژولیت بینوش رئیس هیات داوران جشنواره کن ۲۰۲۵ شد
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- کدام فیلمها برای جشنواره کن ۲۰۲۵ شانس دارند؟
- پیشنهاد مدیر جشنواره کن به عربستانیها
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- تازههایی از هفتاد و هشتمین جشنواره کن
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم