رئیس سازمان سینمایی گفت: همه فیلم ها به جشنواره فیلم فجر راه پیدا نمی کنند طبیعی است که در چنین شرایطی اعتراض هایی به دنبال خواهد داشت و این اعتراض ها نشان از اهمیت جشنواره فیلم فجر است.
به گزارش روابط عمومی سازمان سینمایی، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما دوشنبه ۱۲ بهمن حضور پیدا کرد.
حجت الله ایوبی با اشاره به استقبال سینماگران از جشنواره فیلم فجر امسال گفت: جشنواره فیلم فجر مسابقه سینمای ایران است که امسال ۱۹۵ فیلم به بخش های مختلف ارسال شد و از این تعداد فیلم تنها عده محدودی می توانند بر اساس آیین نامه در جشنواره به نمایش درآیند.
وی ادامه داد: امروز بعد از سی و چهار دوره، جشنواره فیلم فجر به شکل و قوام خوبی رسیده است و اینکه توقع داشته باشیم هر سال مقررات جشنواره متفاوت باشد درست نیست و ما امسال سعی کردیم که در حد مقدورات مقررات را کاملا رعایت کنیم.
ایوبی با تاکید بر اینکه کسانیکه فیلمشان راه پیدا نکرده حق دارند ناراحت باشند، گفت: جشنواره فرصت استثنایی برای همه اهالی سینما است تا آثارشان را به نمایش بگذارند به همین دلیل کسانیکه فیلمشان راه پیدا نکرده حق دارند ناراحت باشند.
وی ادامه داد: اینکه در ۳۴ سال گذشته انتظار داشته باشیم مقررات جشنواره تغییر نکند انتظار بی جایی است زیرا همانطور که می دانید امروز در طول سال ها سینما تغییر کرده و ما شاهد حضور فناوری دیجیتال در سینما هستیم که تحولاتی با خود به همراه داشته است به همین دلیل جشنواره نیز باید خودش را با تغییرات همراه کند.
رئیس سازمان سینمایی همچنین گفت: ما برای انتخاب اعضای هیات انتخاب محدودیت داریم به طور مثال، باید کسی را انتخاب کنیم که در جشنواره فیلم نداشته باشد.
وی ادامه داد: امسال از نوادر سال هایی است که هیات انتخاب کاملا از اهالی سینما انتخاب شده است. البته ما باید همه نتایج را بپذیریم هرچند اعتراض ها نیز وجود دارد و طبیعی است اما این اعتراض ها در همه جای دنیا حتی مراسم اسکار نیز وجود دارد.
ایوبی تاکید کرد: اگر اعتراضی وجود نداشته باشد و سینماگران بی تفاوت باشند یعنی ما جشنواره بی خاصیتی را برگزار می کنیم درحالیکه اینگونه نیست.
رئیس سازمان سینمایی گفت: سعی کردیم قوانین را رعایت کنیم و امسال را سال نظم می دانیم اما طبیعی است که بهرحال از میان فیلم های رسیده تعدادی فیلم بیرون ماندند .
ایوبی درباره نمایش انیمیشن ها در جشنواره فیلم فجر نیز گفت: در بحث انیمیشن در آغاز راه هستیم اما آینده را روشن می بینیم زیرا جوانان خوبی در این بخش فعالیت می کنند و ما به سال های آینده برای ساخت انیمیشن و تولید آن امیدوار هستیم و در آینده سینمای انیمیشن توسعه خوبی پیدا خواهد کرد.
وی با تاکید بر اینکه جشنواره امسال ترکیبی از سه نسل سینماگران است، گفت: دست سینمای ایران امسال در گونه و ژانرهای مختلف پر است و سال آینده سال پرفروشی را در سینما شاهد خواهیم بود.
رئیس سازمان سینمایی درباره بلیط فروش نیز گفت: مردم استقبال خوبی از پیش فروش بلیط ها در سینما کردند و علاوه بر استقبال از پی فروش شاهد هستیم که در جلوی سالن های سینما نیز استقبال خوبی از فیلم ها شده است.
وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۷ میلیارد نفر در جهان به سینما رفتند و در کشور ما نیز مانند دنیا استقبال خوبی از سینما شده و باید آنرا به عنوان دستاورد در سینما قبول کنیم.
- باید مهربانانه نگاه کنیم و طلبکار نباشیم
پرویز پرستویی بازیگر سینمای ایران با اشاره به اینکه از سال ۶۱ جشنواره فیلم فجر به یک مراسم مهم در کشور تبدیل شده گفت: ۱۰ روزی که جشنواره برگزار می شود عید سینمای ایران است و همانطور که در نوروز به دید و بازدید اقوام می رویم یک سال تلاش سینمای ایران نیز در ۱۰ روز جشنواره به نمایش درمی آید و ما یکدیگر را می بینیم و ارزیابی می کنیم.
وی با اشاره به اینکه اگر جشنواره فقط جشن باشد لطفی ندارد گفت: شاید در این ۱۰ روز نتوان همه تولیدات رانمایش داد اما وقتی در قالب جشنواره رقابتی صورت می گیرد باعث می شود حتی در نگرش مخاطبان سینما نیز تاثیر بگذارد.
پرستویی ادامه داد: هیات انتخاب جشنواره از اهالی سینما است و در طول این سال ها در دوره ای خود من نیز داور جشنواره بوده ام و می دانم که این ۷ نفر باید به شکلی تخصصی آثار را ارزیابی می کنند اما رای آنها نظر ۷ نفر است و قطعا نظر ۷۰ میلیون نفر نیست اما باید به نظر این ۷ نفر احترام بگذاریم.
وی ادامه داد: همیشه نگاه به جشنواره فیلم فجر دولتی نبوده است هرچند از سال ۶۲ تا به امسال شکل اجرایی جشنواره مشخص بوده و تنها مدیر جشنواره عوض شده است.
پرستویی با تاکید بر اینکه لطف رقابت به این است که ما با دقت قضاوت کنیم گفت: دبیران دوره های گذشته همیشه به دوره قبل از خود نگاه می کردند و با استفاده از تجربیات برنامه ریزی می کردند به همین دلیل امروز شاهدیم که به یک پختگی رسیده ایم و باید مهربانانه نگاه کنیم و طلبکار نباشیم و به هم احترام بگذاریم و اجازه دهیم جشنواره به خوبی برگزار شود.
- باید حضور مردم در جشنواره فیلم فجر پر رنگ تر شود
کیوان کثیریان منتقد سینما نیز گفت: امسال تنوع در فیلم ها وجود دارد البته باید این حرف را باید در آخر جشنواره و بعد از تماشای همه فیلم ها بیان کرد و مورد بررسی قرار داد.
وی با بیان اینکه هرچند در طول سال ها این جشنواره به یک قواعدی رسیده است ادامه داد: مشکل جشنواره فیلم فجر این است که تلفیقی از چند نگاه متفاوت است یعنی همزمان می خواهد هم جشن و هم جشنواره باشد.
کثیریان تاکید کرد: اگر می گوییم باید آیین نامه درستی تدوین شود معنی اش این نیست که نگاهمان را درباره جشنواره روشن کنیم و بگوییم که می خواهیم شکل جشن داشته باشد یا جشنواره.
این منتقد سینما با یادآوری این مطلب که جشنواره فیلم فجر در دوره ای تاسیس شد که به نوعی بزرگداشت و جشن های انقلاب بود گفت: باید حضور مردم در جشنواره فیلم فجر پر رنگ تر شود و این حضور از کاخ مردمی به جلوی سینماها کشیده شود تا مردم با هنرمندان دیدار کنند و به نوعی شاهد آشتی بیشتر مردم و سینما باشیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چند کلمه دربارهی فساد و فحشا و ابتذال و «کیک محبوب من»
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- جشنواره اسپانیایی به «دوربین فرانسوی» جایزه طلایی داد
- «شامیر» به سیبری میرود
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- ضرورت توجه به سینما مستقل در ایران بررسی میشود
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- صدداستان ۳؛ انتشار ۳ داستان کوتاه با صدای طوفان مهردادیان
- فرهنگ کجای زندگی نامزدهای انتخابات است؟
- دیپلم افتخار جشنواره ارمنستانی برای «دوربین فرانسوی»
- یک خروجِ تاریخی، رهایی بخش و ناگزیر/ درباره سینما پس از شهریور ۱۴۰۱
- در برنامه خط فرضی مطرح شد؛ سیاست و جنسیت، دوایر ممنوعه اصلی در فیلمهای کمدی
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- راهیابی مستند «دوربین فرانسوی» به جشنواره ارمنستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز