بابک کریمی ضمن بیان اینکه پرداختن به موضوع قصاص در سینما همچنان یک تابو به شمار میآید، درباره فیلم «یلدا» گفت: اهمیت فیلمهایی این چنینی به دلیل آنکه جسارت انگشت گذاشتن روی تابوها را دارد، بسیار مهمتر از ارزش سینمایی آنها است.
به گزارش سینماسینما، فیلم «یلدا» به نویسندگی و کارگردانی مسعود بخشی و تهیهکنندگی علی مصفا، هفته سوم اکران خود در سینماها را سپری میکند. «یلدا» به موضوع قصاص میپردازد و داستان آن در مورد مریم کمیجانی، زن جوانی است که به دلیل قتل شوهرش به مرگ محکوم شده. او در شب یلدا به استودیوی یک برنامه زنده تلویزیونی آورده شده تا توسط تنها فرزند مقتول یعنی مونا ضیا بخشیده شود اما مجموعه اتفاقات در صحنه و پشت صحنه این برنامه هر دو زن جوان را در چالشی جدی برای تصمیمگیری قرار میدهد. بهناز جعفری، فرشته صدرعرفایی، بابک کریمی، صدف عسگری و فرشته حسینی ازجمله بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش پرداختند.
بابک کریمی (بازیگر سینماوتلویزیون) درباره این فیلم سینمایی گفت: «یلدا» دارای موضوعی است که به تمام اقشار جامعه ربط پیدا میکند. چراکه این اتفاق ممکن است برای همه پیش بیاید. مساله قصاص یکی از مسایلی است که همچنان یک نوع تابو است و نمیشود خیلی درباره آن صحبت کرد.
وی ادامه داد: حق قصاص دست کسی است که داغدار آن اتفاق است. بخشش موضوع «یلدا» است که میتواند به رشد جامعه و رسیدن به یک بلوغ اجتماعی کمک کند. اگرچه در این زمینه باید کارهای بسیار انجام شود اما ساخت فیلم درباره این موضوع نیز یکی از این کارها است.
بازیگر «یلدا» با اشاره به اینکه آقای آیت این فیلم ۱۰ سال بعد بازپرس فیلم «جدایی نادر از سیمین» است، عنوان کرد: آیت «یلدا» را میتوان کسی فرض کرد که در نقش خود بازنشسته شده است اما به دلیل تجربه کاری و دادگاهی که دارد و همچنین شناخت افرادی که درگیر این مساله هستند، دعوت شده است که به عنوان کارگردان محتوایی در خدمت برنامه باشد. پیشینه دادگاهی این فرد عمیق بوده و میتواند از پس این ماجرا بربیاید. نقشی که در «یلدا» ایفا کردم همان بازپرس «جدایی نادر از سیمین» است اما فرماندهتر و بالغتر که میتواند در روند ماجرا دخالت کند.
کریمی درباره اهمیت پرداختن به موضوع بخشش در حوزه هنر اظهار کرد: «یلدا» دارای موضوعی است که ما باید بسیار درباره آن صحبت و بحث کنیم. اینکه این موضوع چه قدر میتواند روی مخاطبان و یا در دنیای هنر تاثیرگذار باشد بستگی به توانایی کسی دارد که فیلم را میسازد و میزان دریافت و حساسیت مخاطبی که فیلم را میبیند. نمیشود درباره این موضوع به یک فرمول رسید.
وی افزود: سعی ما بر این است که این سنگ را در یک باتلاق بیندازیم و موجی در آن باتلاق ایجاد شود که بتوان درباره آن صحبت کرد. ما تنها میتوانیم با به نمایش گذاشتن این شرایط درباره آن بحث کنیم. فکر میکنم فیلمهایی مانند «یلدا»، «خانه دختر» و….فیلمهای بسیار مهمی هستند که اهمیت آنها فراتر از ارزش سینمایی آنها است.
بازیگر «یلدا» تاکید کرد: اینگونه فیلمهایی که با جسارت انگشت روی تابوها میگذارند فقط سینما نمیشود. میتوانم درک کنم کسی یک اثر سینمایی را نپسندد اما بعید میدانم کسی به موضوعی که این فیلم به آن اشاره میکند، بیتفاوت بماند.
کریمی درباره استقبال جشنوارههای خارجی از این فیلم سینمایی خاطرنشان کرد: نسخهای که از فیلم «یلدا» در جشنواره ملی فیلم فجر نمایش داده شد، ناکامل بود و هنوز تدوین نهایی نشده بود. خود من زمانی که فیلم را دیدم، نپسندیدم اما زمانی که نسخه جدید را دیدم بسیار خوشم آمد. یکی از دلایل میتواند این موضوع باشد.
وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه این اتفاق در زمان نئولیبرالیسم ایتالیا و سینمای نوین ایران نیز اتفاق افتاد. تماشاچی یا مخاطب که هر روز با مسایلی سروکار دارد زمانی که به سینما میرود، میخواهد فضای دیگری را تجربه کند و شاید دوست نداشته باشد همان شرایطی که صبح تا شب در آن زندگی میکند را در سینما هم ببیند.
بازیگر «جدایی نادر از سیمین» تصریح کرد: با اشاره به اینکه بسیار از افراد نمیدانند فیلمهایی مانند «رم شهر بیدفاع» و «دزد دوچرخه» در سینمای ایتالیا با رفتار بدی از سوی مردم و منتقدان روبه رو شدند. در صورتی که این فیلمها شاهکار تاریخ سینما هستند و بسیار در روند و شکلگیری سینمای مدرن تاثرگذار بودهاند، برنده جایزه اسکار نیز شدند.
کریمی تاکید کرد: اینکه فیلم «یلدا» در جشنوارههای خارجی مورد استقبال واقع شده نیز به همین دلیل است. از سویی دیگر مساله این است که ما زمانی که به موضوعی عادت میکنیم، یک پیش فرضی در ذهن خود داریم که باعث میشود با فیلمی که مثل آینه اتفاقات را پیش رویمان قرار میدهد مشکل پیدا کنیم اما مخاطب خارجی آن مشکل را ندارد.
وی درباره مسعود بخشی کارگردان کار نیز اظهار کرد: گروه بسیار خوبی در «یلدا» حضور داشتند. به دلیل آنکه یک بخش کار افراد خارجی حضور داشتند ممکن بود سوءتفاهمهایی پیش بیاید که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد. این فیلم برای من تجربه مثبت و صمیمانه بود. همچنین من مسعود بخشی را از زمانی که در ایتالیا دانشجو بود میشناختم. من کارگردانی به آرامی مسعود بخشی سر هیچ کاری ندیدهام. آرامشی که ایشان در کار داشت مثال زدنی است.
بازیگر «یلدا» با اشاره به اینکه تاکنون بازخوردهای مثبتی از مخاطبان دریافت کرده است، عنوان کرد: امیدوارم فیلم«یلدا» بتواند مخاطب بیشتری را جذب کند و بحثهایی را که باید راه بیندازد، ایجاد کند و مفید واقع شود.
کریمی در پایان گفت: برای من سینمای قشنگ و زشت وجود ندارد. برای من سینما یا مفید است یا نیست. هنر در این مقطع زمانی باید یک هنر مفید برای جامعه باشد. ما باید برای تماشاچی احترام قایل شویم و وقتش را تلف نکنیم. من به عنوان یک بازیگر عذاب وجدان دارم که خانوادهای برای دیدن فیلم به سینما میآید اما چیزی عایدش نمیشود. حتما باید یک اتفاقی رخ بدهد.
منبع: ایلنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- ۶ مستند از ایران به جشنواره ایدفا دعوت شدند
- اکران «شهر خاموش» در سینماهای فرانسه
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک کریمی/ همانهایی که امروز سنتی هستند در جوانی سنتشکن بودند
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- بررسی فیلم یلدا روی موج رادیو
- پاشنه آشیل؛ کار کردن با یک گروه ثابت/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- «مرد بازنده»، برنده است
- بازگشت به دوران اوج فیلمسازی/ نگاهی به فیلم «مرد بازنده»
- معرفی بازیگران فیلم تازه مهدویان/ «مرد بازنده» در راه فجر + عکس
- بابک کریمی بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلمهای ایرانی سانفرانسیسکو شد
- فیلمبرداری فیلم «احمد به تنهایی» به پایان رسید
- اکران مجدد «یلدا» با بازگشایی سینماها در فرانسه
- برندگان یازدهمین دوره آکادمی فیلم کوتاه ایران معرفی شدند
- بابک کریمی مراسم اهدای جوایز «ایسفا» را اجرا میکند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





