آیتالله حائری شیرازی امام جمعه شیراز امروز در گذشت .
به گزارش سینما سینما ، مصاحبه ای که می خوانید بخشهایی از یک مصاحبه بلند با آیت الله حاءری شیرازی است که در سایت رسمی او منتشر شده و نظرات جالبی درباره سینما و موسیقی داده است .
+ برای اینکه مردم از شما بیشتر بدانند سؤالاتی می پرسم آیا شما به سینما رفته اید ؟ اهل دیدن فیلم هم هستید نظرتان راجع به سینمای ما و وضعیت آن به طور کلی چه می باشد ؟ اصلاً آیا با سینما آشنایی دارید ؟
آیت اله حائری :من همیشه این حرف امام راحل را گفته ام که ما با سینما مخالف نیستیم ما با فحشا مخالفیم . یعنی اینکه سینما را قبول داریم . روزی خواهرم به من گفت که علیرضا پسرش ( در دوره شاه بود ) می خواهد در کارهای هنری و سینما برود به او گفتم اسلام همه چیز می خواهد و هیچ چیز هم مانند هنر نمی شود . علیرضا شجاع نوری که فیلم روز واقعه را بازی کرد همان خواهر زاده من است و این موضوع را که تعریف کردم مربوط به ۲۰ سال قبل از پیروزی انقلاب است .
+ حاصل آن هم شد فیلم روز واقعه که به اندازه چندین مرثیه انسان را منقلب می کند .
آیت اله حائری : خودم هم به سینما رفته و آن را نگاه کردم ؛ فیلم به قول یک روحانی ؛ محصول ۲۰۰ روز کار ۲۰۰ نفر است و کار زیادی در یک فیلم فشرده شده است .
+ آیا فیلم مارمولک را دیده اید ؟
آیت اله حائری : در این فیلم ظلمی شد به روحانیت ، مخصوصاً با حساسیتی هم که خودشان نشان دادند بدتر شد یعنی قبل ترها ما کسانی که می خواستند به روحانیت سنگ بزنند ، سنگی نداشتند این فیلم مثل سنگی در اختیار شان قرار گرفت ؛ حساسیت خودشان و روش فیلم ؛ پس از این فیلم اگر کسی بخواهد روحانی را اذیت کند به او می گوید مارمولک . وقتی می داند آنها حساس می شوند ، این موضوع تشدید می شود . این یک فیلم جامع نبود .
+ فیلم های دیگری هم در خصوص روحانیت ساخته شده فکر می کنید تصویر روحانیت در تلویزیون ، سینما و سایر هنر ما واقعی است و تصویر واقعی زندگی آنها است ؟
آیت اله حائری : علت دارد که نمی شود ما هنر سینما را دست کم گرفتیم و به جای اینکه فعال به آن برخورد کنیم ، منفعل بودیم . اگر ما فعال برخورد کرده بودیم با سینما اینگونه نمی شد یعنی چی ؟! پس از تحصیلات در زمینه روحانیت ، عده ای می روند پیش نماز می شوند و عده ای منبری و عده ای قاضی می شوند خلاصه هر کسی در رشته ای می رود یکی هم برود در رشته های سینما ، کارگردان ، فیلم نامه نویس ، نمایش نامه نویس و بازیگر شود کار کند ، بعد که کار کردند خودشان بلد می شوند چگونه از خودشان دفاع کنند ،کارگردان فیلم مارمولک می خواسته از روحانیت دفاع کند اما دفاع احمقانه ای کرده نه که مقرضانه ، سواد او و تقوایش خوب بوده اما مشکل در عقلش بود امام راحل فرمود که سه صفت برای کسی که می خواهی برایت کار کند در نظر بگیر با سواد باشد ، با تقوا باشد و عاقل باشد ؛ اگر این یک موضوع میسر نیست باسواد نیست اما عاقل باشد نویسنده این فیلم هم در قسمت سوم مشکل داشته او هم با سواد و هم با تقوا بوده اما عاقل نبود .
+ شما گفتید قبل از انقلاب گفته اید که ما به سینما گر مسلمان هم احتیاج داریم ، حال نظر شما در رابطه با یکی از مسائل چالش برانگیز ودینی و فقهی چون موسیقی چیست ؟ این تعارض تاریخی گویا هنوز برجا مانده و اهالی دین چندان میانه خوبی با موسیقی که می تواند تبدیل به ابزاری برای اهل باطل درآید ندارند در صورتی که ما معتقدیم هر چیز حلال حتماً علمی و عقلانی هم هست و هر چیز حرام حتماً غیر عقلانی و غیر علمی است . با مجموع این شرایط بررسی شده که موسیقی روی خیلی مسائل حتی رشد گل و حیوانات تأثیر گذار است انسان نیز که جای خود دارد . شما حد و مرر موسیقی را چه می شناسید و آیا موسیقی گوش می کنید ؟
آیت اله حائری : وقتی می گویید موسیقی ، موسیقی را باید اول تعریف کرد خودتان از موسیقی چه می دانید ؟
+ قطعاً هر موسیقی جاری در طبیعت و هر موسیقی ساخته شده انسان . موسیقی طبیعت همه می توانند از آن استفاده کنند و در ذات زندگی نهفته است اما موسیقی چالش برانگیز است، موسیقی مصنوعی که فقها با آن مشکل داشته اند در دوره های مختلف تا زمانی که رسید به صدا و سیما .
آیت اله حائری : حالا من از شما سؤال می کنم آیا برای این چیزی که از من تصویرش را می خواهید خودتان تصور کرده اید؟ شما از موسیقی چه فهمیده اید؟
+ موسیقی را در دو وجه دیده ام یک وجه آن موسیقی طبیعی و جاری است که در طبیعت وجود دارد مثل صدای شرشر آب.
آیت اله حائری : این موسیقی ای است که همه دوستش دارند و هیچ کس هم با آن مشکلی ندارد .
+ ساده تر بگویم میانه تان با ساز و آواز و آنچه تحت عنوان موسیقی عوام رایج است را می خواهم بدانم و حد و حدود موسیقی ای که در صدا و سیما شنیده می شود را می خواهم بدانم ؟
آیت اله حائری :شما می دانید پیغمبر ما (ص) یتلوا علیهم آیاته او چنان زیبا بود که مردم وقتی می دیدند ، مسحور او می شدند . یا امام سجاد (ع) وقتی قرآن خواندنش را می شنیدند سقاها نمی توانستند حرکت کنند ، توقف می کردند .
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- انتشار تصاویری از گریم بازیگران در سریال «سلمان فارسی» + ویدئو
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با علیرضا شجاعنوری درباره ادغام ۲ جشنواره جهانی و ملی/ درخت را از ساقه نبرید
- داوران ایرانی بخش بینالملل جشنواره کودک معرفی شدند
- علی تبریزی: حجم کمدی «این گروه مارمولک» از فیلم «مارمولک» بیشتر است/ امید به اکران در گروه هنروتجربه
- در ستایش انسانیت/ نگاهی به «بنفشه آفریقایی»
- انتشار نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی بنفشه آفریقایی با صدای علیرضا شجاعنوری + تیزر
- تعالی روح در عصر مدرنیته
- «چتر گُلی، کفش گِلی، عصر جمعه و سیگار»/ نگاهی به فیلم «بنفشه آفریقایی»
- گزارشی از چالشهای پیش روی جشنواره فیلم فجر/ اتاق فکر خلاق تشکیل شود، اهمیت جوانگرایی در انتخاب مدیران
- سینماسینما/ گفتوگو با رضا بابک بازیگر «بنفشه آفریقایی»/ عشق میتواند مرده را زنده کند
- پوستر «بنفشه آفریقایی» منتشر شد/ ۶ روز تا آغاز اکران آنلاین
- در آستانه اکران آنلاین در ایران؛ نمایش «بنفشه آفریقایی» در آمریکا و کانادا
- خاطرهای از خسرو سینایی که عزیزالله حمیدنژاد در اینستاگرام منتشر کرد + عکس
- بیابانهای دمشق در شاهرود تصویربرداری میشود/ پروژه «سلمان فارسی» به زودی پی گرفته میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





