با مطرح شدن موضوع حضور بهروز وثوقی در فیلم «آشغال های دوست داشتنی اصل» و عدم پذیرش نسخه فیلم توسط دبیرخانه جشنواره فجر و در پی آن انتشار نامه محسن امیریوسفی خطاب به اعضای هیات انتخاب و درخواست برای دیده شدن بهروز وثوقی پس از ۴۱ سال، به بازخوانی نظر رضا درستکار یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره فجر درباره بهروز وثوقی میپردازیم.به گزارش سینماسینما، درستکار در بخش هایی از مقاله ای درباره ناصر ملک مطیعی در کتاب «تصویرهای یک ذهن رویابین» (۱۳۹۶ انتشارات مکث نظر) نوشته بود:
آن ها سه تن بودند ناصر، فردین و بهروز؛ سه شمایل بازیگری سینما در سه دهه که سه سرنوشت متفاوت پیدا کردند؛ یکی را گنج قارون در دهه ۱۳۴۰ تثبیت کرد و شد مرد خوش نقش و نگار و شیرین فیلم های رویاپرداز آن دوران؛ مردم دوستش داشتند – در هزار آنونس دیدم که به خاطر مردم می گفتند؛ این، فردین است که می درخشد – و حفظش کردند. او شمایل بازیگری سینمای ایران در دهه ۱۳۴۰ بود.
بهروز اما در دهه ۱۳۵۰ گل کرد؛ درست بعد از بازی در قیصر و حضور در آثار کیمیایی و حاتمی؛ آن موقع بود که بهروز وثوقی بازیگر معمولی فیلم های ملودرام سینمای فارسی، شد بهروز سینمای ایران؛ قهرمانی برخاسته از کوچه و بازار و تنگ مشکلات مردم این دیار، و ماند.
بهروز شمایل بازیگری این سینما در دهه ۱۳۵۰ بود؛ که به دلیل تسری روح ستیز و خیز بلند روحیه استعلایی در مردمی که خودشان در تبلور تصویر قهرمان عصیان زده در خیابان های شهر نقش داشته و انقلاب کردند؛ مدتی فراموش شد و …
منصفانه نیست که تعدادی از سینماگران کشوری را فقط به عنوان این که در زمانی قبل تر مشغول به کار بوده اند، ممنوع از فعالیت های هنری کنیم؛ و دلیل هم این باشد که اینان در خدمت سینمای آن دوره بوده اند! سینمای ایران سال های پیش از انقلاب اشکال داشت، زیاد هم داشت، ناصر و فردین و بهروز و دیگران هم به قدری در شکل گیری آن، و ای بسا به سهمی در اشکالات آن نقش داشتند، اصلا بسیاری از فیلم های آن دوران نازل و حتی مبتذل بودند و … ؛ خب که چی!؟ مگر حالا فیلم های نازل نداریم!؟ مگر حالا … !
سینمای آن دوران هزار اشکال داشت و اما یک حسن بزرگ؛ این که در خدمت آن سیستم نبود …
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- به خاطر یک نقد طنزآمیز؛ شورایعالی تهیهکنندگان از محسن امیریوسفی شکایت کرد
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- فراخوان جشنواره فیلم فجر ۴۴ منتشر شد
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- بازگشت آقااسفندیار با واکنش به بیانیه هیات انتخاب کمیته اسکار
- با صدور احکامی از سوی رائد فریدزاده؛ دبیران جشنوارههای ملی و جهانی فیلم فجر معرفی شدند
- مهدی مسعودشاهی درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- جشنواره علیه جشنواره
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





