با مطرح شدن موضوع حضور بهروز وثوقی در فیلم «آشغال های دوست داشتنی اصل» و عدم پذیرش نسخه فیلم توسط دبیرخانه جشنواره فجر و در پی آن انتشار نامه محسن امیریوسفی خطاب به اعضای هیات انتخاب و درخواست برای دیده شدن بهروز وثوقی پس از ۴۱ سال، به بازخوانی نظر رضا درستکار یکی از اعضای هیات انتخاب جشنواره فجر درباره بهروز وثوقی میپردازیم.به گزارش سینماسینما، درستکار در بخش هایی از مقاله ای درباره ناصر ملک مطیعی در کتاب «تصویرهای یک ذهن رویابین» (۱۳۹۶ انتشارات مکث نظر) نوشته بود:
آن ها سه تن بودند ناصر، فردین و بهروز؛ سه شمایل بازیگری سینما در سه دهه که سه سرنوشت متفاوت پیدا کردند؛ یکی را گنج قارون در دهه ۱۳۴۰ تثبیت کرد و شد مرد خوش نقش و نگار و شیرین فیلم های رویاپرداز آن دوران؛ مردم دوستش داشتند – در هزار آنونس دیدم که به خاطر مردم می گفتند؛ این، فردین است که می درخشد – و حفظش کردند. او شمایل بازیگری سینمای ایران در دهه ۱۳۴۰ بود.
بهروز اما در دهه ۱۳۵۰ گل کرد؛ درست بعد از بازی در قیصر و حضور در آثار کیمیایی و حاتمی؛ آن موقع بود که بهروز وثوقی بازیگر معمولی فیلم های ملودرام سینمای فارسی، شد بهروز سینمای ایران؛ قهرمانی برخاسته از کوچه و بازار و تنگ مشکلات مردم این دیار، و ماند.
بهروز شمایل بازیگری این سینما در دهه ۱۳۵۰ بود؛ که به دلیل تسری روح ستیز و خیز بلند روحیه استعلایی در مردمی که خودشان در تبلور تصویر قهرمان عصیان زده در خیابان های شهر نقش داشته و انقلاب کردند؛ مدتی فراموش شد و …
منصفانه نیست که تعدادی از سینماگران کشوری را فقط به عنوان این که در زمانی قبل تر مشغول به کار بوده اند، ممنوع از فعالیت های هنری کنیم؛ و دلیل هم این باشد که اینان در خدمت سینمای آن دوره بوده اند! سینمای ایران سال های پیش از انقلاب اشکال داشت، زیاد هم داشت، ناصر و فردین و بهروز و دیگران هم به قدری در شکل گیری آن، و ای بسا به سهمی در اشکالات آن نقش داشتند، اصلا بسیاری از فیلم های آن دوران نازل و حتی مبتذل بودند و … ؛ خب که چی!؟ مگر حالا فیلم های نازل نداریم!؟ مگر حالا … !
سینمای آن دوران هزار اشکال داشت و اما یک حسن بزرگ؛ این که در خدمت آن سیستم نبود …
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- برنامه نمایش آثار جشنواره فیلم فجر ۴۳ در سینمای رسانه مشخص شد
- معرفی آثار مستند راهیافته به چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- از «ناییجان» تا «هامون»؛ کاراکترهای ماندگار جشنواره فیلم فجر
- آیا حذف «پیرپسر» و «رکسانا» اشتباه دبیر جشنواره فیلم فجر بود؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی آثار راهیافته به بخش مسابقه سینمای ایران
- اجتماعی، جنگی، ملودرام/فهرست لورفته از هیأت انتخاب، چه چشماندازی از جشنواره فیلم فجر امسال ترسیم میکند
- تاکید بر اهمیت کپی رایت فیلمهای خارجی؛ طغیان تهیهکنندگان علیه پخش آگهی در پلتفرمهای نمایش خانگی
- اکران آنلاین «قیف» از سهشنبه
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- رکوردداران بازبینی فیلمهای راه یافته به فجر؛ روزگاری که شمقدری جوان فیلمهای کیمیایی، حاتمی و بیضایی را قضاوت کرد
- معرفی هیأت داوران فیلمهای مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تغییرات نادرست توسط گروهی دیگر انجام شده/ واکنش ابراهیم حقیقی به انتقادات درباره پوستر جشنواره فیلم فجر
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر وفاقخواهی مادرانه، تحولخواهی دخترانه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به بهانه برنامه «جعبه سیاه»؛ کفن و آگهی فوت لیاقت چه کسانی است؟
آخرین ها
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد
- انتشار فراخوان نخستین جشنواره نمای باران
- صیدِ کارگردان بزرگ
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا