حبیب ایل بیگی در روزنامه جام جم نوشت :
دهمین ساخته مجید مجیدی که درباره کودکان کار ساخته شده یک فیلم شریف، پاک و انسانی است و به نوعی شاید مجیدی با این فیلم بازگشتی داشته به سینمای مورد علاقه اش. سینمایی که ما تماشاگران آن را بسیار دوست می داریم.
در تمام مدتی که به تماشای خورشید نشسته بودم این شعر رهی معیری در ذهنم می چرخید:
چشم فروبسته اگر وا کنی
درتو بود هر چه تمنا کنی
عافیت از غیر نصیب تو نیست
غیر تو ای خسته طبیب تونیست
از تو بود راحت بیمار تو
نیست به غیر از تو پرستار تو
همدم خود شو که حبیب خودی
چاره خود کن که طبیب خودی
غیر که غافل ز دل زار توست
بی خبر از مصلحت کار توست
چشم بصیرت نگشایی چرا؟
بی خبر از خویش چرایی چرا؟
تا ره غفلت سپرد پای تو
دام بود جای تو ای وای تو
از ره غفلت به گدایی رسی
ور به خود آیی به خدایی رسی…
به گمانم همه کلید واژه هایی که مجیدی در خورشید به مخاطبش ارائه می دهد در پی رسیدن به همین موضوع است. اینکه به توانایی های خودمان ایمان داشته باشیم و با داشته های خود زندگی و آینده مان را بسازیم و دست نیاز به سوی غیر دراز نکنیم.
چنین مضمون و موضوعی هرقدر که دارای بار محتوایی و ارزشی مثبت است قابل تعمیم به گستره بزرگتری در زندگی روزمره ما است و شاید به صورت غیر مستقیم اشاره ای دارد به وضعیت کنونی کشورمان و فشارهای ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا و تلاش بر روی داشته های خودمان و بی نیازی از سایر قدرتها و کشورها.
مجیدی در خورشید به سراغ قشر متفاوتی از جامعه رفته. قشر فرو دستی که وی شناخت بسیار خوبی از آنها دارد و از این طریق داستان خود را برای مخاطبش تعریف می کند. داستانی که به شدت انسانی است و مفهوم والای ایثار را نیز به خوبی معنا کرده است. از دیگر سو خورشید یک فیلم امروزی است و موضوعی را به تصویر کشیده که دغدغه افراد بسیار زیادی از جامعه کنونی است و ما به ازاهای بیرونی فراوانی دارد که هر یک از ما در طول روز حداقل چندین بار با این موارد روبرو می شویم.
ساختار خورشید نیز مولفه های متفاوتی دارد. از فیلمبرداری متفاوت هومن بهمنش گرفته که کاملا در خدمت موضوع و مضمون فیلم است و حس بسیار زیادی را به تماشاگر منتقل می کند تا بازی درخشان استاد بی بدیل بازیگری علی نصیریان و همچنین نقش آفرینی های رازشمند جواد عزتی و طناز طباطبایی و صد البته الحق و والانصاف باید به بازی بسیار درخشان بازیگر نوجوان فیلم اشاره کنم که یکی از شاهکارهای بازیگری در سینمای ایران است و یکبار دیگر قدرت مجیدی را در استفاده از چهره های ناشناخته و نابازیگر و بازی گرفتن بسیار تحسین برانگیز از ایشان را به اثبات می رساند.
به هر شکل خورشید را باید بازگشت مجدد مجید مجیدی به سینمای مورد علاقه اش دانست بازگشتی که سبب می شود تا خورشید را جزو یکی از آثار ماندگار سینمای ایران قلمداد و به سازنده اش بابت ساخت چنین اثری افتخار کنیم.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- صدور ۱۱۷ مجوز پروانه ساخت در سال گذشته توسط سازمان سینمایی
- توضیحات ایلبیگی درباره حمایت از باشگاه فیلم اولیها
- ادامه روند پخش تیزر فیلمها در تلویزیون/ چرا تیزر برخی فیلمها از تلویزیون پخش نمیشود؟
- در نکوداشت زندهیاد وحید اسلامی مطرح شد؛ از یک فیلم میلیاردی فقط سه میلیون به کارگردانش رسید
- معرفی آثار ایرانی راه یافته به بخش بینالملل جشنواره فیلم شهر
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی: صلاحیت حرفهای کارگردانان فیلم اولی توسط فارابی تایید میشود
- واکنش مجید مجیدی به فیلم بهروز شعیبی
- به بهانه یادداشت روزنامه جام جم درباره حضور فیلم سعید روستایی در جشنواره کن
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- سومین دوره جایزه همراه اول برای رسالههای برتر مهندسی برق و فناوری ارتباطات برگزار میشود
- یادداشت کیوان کثیریان/ نامهای به ساترا؛ جهانِ تصویر، تحت کنترل شماست
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ درسهایی که نویسندگان از جدال ترامپ و زلنسکی میآموزند
- زمان همه چیز را درست میکند؟/ «۱۰۰۱» جای خود را باز کرد
- جایزه بهترین مستند جشنواره زوم لهستان به مستند ایرانی رسید
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- «ساعت ۶ صبح» و «خرچنگ» آنلاین اکران میشوند
- فوت نویسنده سیاسی اهل آفریقای جنوبی؛ آثول فوگارد درگذشت
- نگاهی به فیلم «کندو»/ جهانی بدون ترحم
- اکران نوروزی ۱۴۰۴؛ ترکیب ژانری متنوع و رقابت برای جلب نظر مخاطبان
- گزارش از برلیناله ۲۰۲۵؛ بازتاب چهرهی زنان در سینمای معاصر/ برلیناله، آینهای برای زنان در سینما
- پس از چند سال تعطیلی؛ سینما پارس به فروش گذاشته شد
- آتش و خاکستر؛ توضیحات جیمز کامرون درباره جزئیات «آواتار ۳»
- دریافت اسکار شوقبرانگیز بود/ تصور مردم نسبت به انیمیشن ایران تغییر کرد
- نمایش فیلمهایی به مناسبت ۸ مارس در فرانسه
- وحید آگاه، وکیل دادگستری: اخذ مجوز تولید و پخش از ساترا مبنای قانونی ندارد
- معمای پیچیده یک سریال؛ قسمت چهارم «تاسیان» بدون مجوز، منتشر شده است
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- پس از ۱۵۰ سال؛ نخستین بزرگداشت جناب دماوندی برگزار میشود
- گزارشی از فروش فیلمهای روی پرده؛ یک فیلم کمدی پیشتاز گیشه سینماها/ برنده سیمرغ مردمی ۱۴۰۳ در رده هفتم
- «رها»؛ بازگشت شکوهمند سینمای مستقل اجتماعی
- پس از کسب جایزه بهترین بازیگر زن در اسکار ۲۰۲۵/ پیام مایکی مدیسون ستاره «آنورا»، به دمی مور: «عاشقشم»
- داستان کوتاه/ غلط انداز
- آیا «تاسیان» رفع توقیف شد؟
- نقد «ژن زامبی»، زندگیِ از دسترفته
- ایدههای تازه برای فیلمسازی با بودجههای کم
- سعید آقاخانی و مهدی حسینینیا مقابل دوربین بهنام بهزادی میروند
- در آستانه اکران؛ تیزر و پوستر «کوکتل مولوتف» رونمایی شد
- تاثیر جالب برنامه اکنون سروش صحت بر رونق بازار کتاب