
حبیب ایل بیگی در روزنامه جام جم نوشت :
دهمین ساخته مجید مجیدی که درباره کودکان کار ساخته شده یک فیلم شریف، پاک و انسانی است و به نوعی شاید مجیدی با این فیلم بازگشتی داشته به سینمای مورد علاقه اش. سینمایی که ما تماشاگران آن را بسیار دوست می داریم.
در تمام مدتی که به تماشای خورشید نشسته بودم این شعر رهی معیری در ذهنم می چرخید:
چشم فروبسته اگر وا کنی
درتو بود هر چه تمنا کنی
عافیت از غیر نصیب تو نیست
غیر تو ای خسته طبیب تونیست
از تو بود راحت بیمار تو
نیست به غیر از تو پرستار تو
همدم خود شو که حبیب خودی
چاره خود کن که طبیب خودی
غیر که غافل ز دل زار توست
بی خبر از مصلحت کار توست
چشم بصیرت نگشایی چرا؟
بی خبر از خویش چرایی چرا؟
تا ره غفلت سپرد پای تو
دام بود جای تو ای وای تو
از ره غفلت به گدایی رسی
ور به خود آیی به خدایی رسی…
به گمانم همه کلید واژه هایی که مجیدی در خورشید به مخاطبش ارائه می دهد در پی رسیدن به همین موضوع است. اینکه به توانایی های خودمان ایمان داشته باشیم و با داشته های خود زندگی و آینده مان را بسازیم و دست نیاز به سوی غیر دراز نکنیم.
چنین مضمون و موضوعی هرقدر که دارای بار محتوایی و ارزشی مثبت است قابل تعمیم به گستره بزرگتری در زندگی روزمره ما است و شاید به صورت غیر مستقیم اشاره ای دارد به وضعیت کنونی کشورمان و فشارهای ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا و تلاش بر روی داشته های خودمان و بی نیازی از سایر قدرتها و کشورها.
مجیدی در خورشید به سراغ قشر متفاوتی از جامعه رفته. قشر فرو دستی که وی شناخت بسیار خوبی از آنها دارد و از این طریق داستان خود را برای مخاطبش تعریف می کند. داستانی که به شدت انسانی است و مفهوم والای ایثار را نیز به خوبی معنا کرده است. از دیگر سو خورشید یک فیلم امروزی است و موضوعی را به تصویر کشیده که دغدغه افراد بسیار زیادی از جامعه کنونی است و ما به ازاهای بیرونی فراوانی دارد که هر یک از ما در طول روز حداقل چندین بار با این موارد روبرو می شویم.
ساختار خورشید نیز مولفه های متفاوتی دارد. از فیلمبرداری متفاوت هومن بهمنش گرفته که کاملا در خدمت موضوع و مضمون فیلم است و حس بسیار زیادی را به تماشاگر منتقل می کند تا بازی درخشان استاد بی بدیل بازیگری علی نصیریان و همچنین نقش آفرینی های رازشمند جواد عزتی و طناز طباطبایی و صد البته الحق و والانصاف باید به بازی بسیار درخشان بازیگر نوجوان فیلم اشاره کنم که یکی از شاهکارهای بازیگری در سینمای ایران است و یکبار دیگر قدرت مجیدی را در استفاده از چهره های ناشناخته و نابازیگر و بازی گرفتن بسیار تحسین برانگیز از ایشان را به اثبات می رساند.
به هر شکل خورشید را باید بازگشت مجدد مجید مجیدی به سینمای مورد علاقه اش دانست بازگشتی که سبب می شود تا خورشید را جزو یکی از آثار ماندگار سینمای ایران قلمداد و به سازنده اش بابت ساخت چنین اثری افتخار کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- صدور ۱۱۷ مجوز پروانه ساخت در سال گذشته توسط سازمان سینمایی
- توضیحات ایلبیگی درباره حمایت از باشگاه فیلم اولیها
- ادامه روند پخش تیزر فیلمها در تلویزیون/ چرا تیزر برخی فیلمها از تلویزیون پخش نمیشود؟
- در نکوداشت زندهیاد وحید اسلامی مطرح شد؛ از یک فیلم میلیاردی فقط سه میلیون به کارگردانش رسید
- معرفی آثار ایرانی راه یافته به بخش بینالملل جشنواره فیلم شهر
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی: صلاحیت حرفهای کارگردانان فیلم اولی توسط فارابی تایید میشود
- واکنش مجید مجیدی به فیلم بهروز شعیبی
- به بهانه یادداشت روزنامه جام جم درباره حضور فیلم سعید روستایی در جشنواره کن
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





