حبیب ایل بیگی در روزنامه جام جم نوشت :
دهمین ساخته مجید مجیدی که درباره کودکان کار ساخته شده یک فیلم شریف، پاک و انسانی است و به نوعی شاید مجیدی با این فیلم بازگشتی داشته به سینمای مورد علاقه اش. سینمایی که ما تماشاگران آن را بسیار دوست می داریم.
در تمام مدتی که به تماشای خورشید نشسته بودم این شعر رهی معیری در ذهنم می چرخید:
چشم فروبسته اگر وا کنی
درتو بود هر چه تمنا کنی
عافیت از غیر نصیب تو نیست
غیر تو ای خسته طبیب تونیست
از تو بود راحت بیمار تو
نیست به غیر از تو پرستار تو
همدم خود شو که حبیب خودی
چاره خود کن که طبیب خودی
غیر که غافل ز دل زار توست
بی خبر از مصلحت کار توست
چشم بصیرت نگشایی چرا؟
بی خبر از خویش چرایی چرا؟
تا ره غفلت سپرد پای تو
دام بود جای تو ای وای تو
از ره غفلت به گدایی رسی
ور به خود آیی به خدایی رسی…
به گمانم همه کلید واژه هایی که مجیدی در خورشید به مخاطبش ارائه می دهد در پی رسیدن به همین موضوع است. اینکه به توانایی های خودمان ایمان داشته باشیم و با داشته های خود زندگی و آینده مان را بسازیم و دست نیاز به سوی غیر دراز نکنیم.
چنین مضمون و موضوعی هرقدر که دارای بار محتوایی و ارزشی مثبت است قابل تعمیم به گستره بزرگتری در زندگی روزمره ما است و شاید به صورت غیر مستقیم اشاره ای دارد به وضعیت کنونی کشورمان و فشارهای ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا و تلاش بر روی داشته های خودمان و بی نیازی از سایر قدرتها و کشورها.
مجیدی در خورشید به سراغ قشر متفاوتی از جامعه رفته. قشر فرو دستی که وی شناخت بسیار خوبی از آنها دارد و از این طریق داستان خود را برای مخاطبش تعریف می کند. داستانی که به شدت انسانی است و مفهوم والای ایثار را نیز به خوبی معنا کرده است. از دیگر سو خورشید یک فیلم امروزی است و موضوعی را به تصویر کشیده که دغدغه افراد بسیار زیادی از جامعه کنونی است و ما به ازاهای بیرونی فراوانی دارد که هر یک از ما در طول روز حداقل چندین بار با این موارد روبرو می شویم.
ساختار خورشید نیز مولفه های متفاوتی دارد. از فیلمبرداری متفاوت هومن بهمنش گرفته که کاملا در خدمت موضوع و مضمون فیلم است و حس بسیار زیادی را به تماشاگر منتقل می کند تا بازی درخشان استاد بی بدیل بازیگری علی نصیریان و همچنین نقش آفرینی های رازشمند جواد عزتی و طناز طباطبایی و صد البته الحق و والانصاف باید به بازی بسیار درخشان بازیگر نوجوان فیلم اشاره کنم که یکی از شاهکارهای بازیگری در سینمای ایران است و یکبار دیگر قدرت مجیدی را در استفاده از چهره های ناشناخته و نابازیگر و بازی گرفتن بسیار تحسین برانگیز از ایشان را به اثبات می رساند.
به هر شکل خورشید را باید بازگشت مجدد مجید مجیدی به سینمای مورد علاقه اش دانست بازگشتی که سبب می شود تا خورشید را جزو یکی از آثار ماندگار سینمای ایران قلمداد و به سازنده اش بابت ساخت چنین اثری افتخار کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- صدور ۱۱۷ مجوز پروانه ساخت در سال گذشته توسط سازمان سینمایی
- توضیحات ایلبیگی درباره حمایت از باشگاه فیلم اولیها
- ادامه روند پخش تیزر فیلمها در تلویزیون/ چرا تیزر برخی فیلمها از تلویزیون پخش نمیشود؟
- در نکوداشت زندهیاد وحید اسلامی مطرح شد؛ از یک فیلم میلیاردی فقط سه میلیون به کارگردانش رسید
- معرفی آثار ایرانی راه یافته به بخش بینالملل جشنواره فیلم شهر
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی: صلاحیت حرفهای کارگردانان فیلم اولی توسط فارابی تایید میشود
- واکنش مجید مجیدی به فیلم بهروز شعیبی
- به بهانه یادداشت روزنامه جام جم درباره حضور فیلم سعید روستایی در جشنواره کن
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش