
حبیب ایل بیگی در روزنامه جام جم نوشت :
دهمین ساخته مجید مجیدی که درباره کودکان کار ساخته شده یک فیلم شریف، پاک و انسانی است و به نوعی شاید مجیدی با این فیلم بازگشتی داشته به سینمای مورد علاقه اش. سینمایی که ما تماشاگران آن را بسیار دوست می داریم.
در تمام مدتی که به تماشای خورشید نشسته بودم این شعر رهی معیری در ذهنم می چرخید:
چشم فروبسته اگر وا کنی
درتو بود هر چه تمنا کنی
عافیت از غیر نصیب تو نیست
غیر تو ای خسته طبیب تونیست
از تو بود راحت بیمار تو
نیست به غیر از تو پرستار تو
همدم خود شو که حبیب خودی
چاره خود کن که طبیب خودی
غیر که غافل ز دل زار توست
بی خبر از مصلحت کار توست
چشم بصیرت نگشایی چرا؟
بی خبر از خویش چرایی چرا؟
تا ره غفلت سپرد پای تو
دام بود جای تو ای وای تو
از ره غفلت به گدایی رسی
ور به خود آیی به خدایی رسی…
به گمانم همه کلید واژه هایی که مجیدی در خورشید به مخاطبش ارائه می دهد در پی رسیدن به همین موضوع است. اینکه به توانایی های خودمان ایمان داشته باشیم و با داشته های خود زندگی و آینده مان را بسازیم و دست نیاز به سوی غیر دراز نکنیم.
چنین مضمون و موضوعی هرقدر که دارای بار محتوایی و ارزشی مثبت است قابل تعمیم به گستره بزرگتری در زندگی روزمره ما است و شاید به صورت غیر مستقیم اشاره ای دارد به وضعیت کنونی کشورمان و فشارهای ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا و تلاش بر روی داشته های خودمان و بی نیازی از سایر قدرتها و کشورها.
مجیدی در خورشید به سراغ قشر متفاوتی از جامعه رفته. قشر فرو دستی که وی شناخت بسیار خوبی از آنها دارد و از این طریق داستان خود را برای مخاطبش تعریف می کند. داستانی که به شدت انسانی است و مفهوم والای ایثار را نیز به خوبی معنا کرده است. از دیگر سو خورشید یک فیلم امروزی است و موضوعی را به تصویر کشیده که دغدغه افراد بسیار زیادی از جامعه کنونی است و ما به ازاهای بیرونی فراوانی دارد که هر یک از ما در طول روز حداقل چندین بار با این موارد روبرو می شویم.
ساختار خورشید نیز مولفه های متفاوتی دارد. از فیلمبرداری متفاوت هومن بهمنش گرفته که کاملا در خدمت موضوع و مضمون فیلم است و حس بسیار زیادی را به تماشاگر منتقل می کند تا بازی درخشان استاد بی بدیل بازیگری علی نصیریان و همچنین نقش آفرینی های رازشمند جواد عزتی و طناز طباطبایی و صد البته الحق و والانصاف باید به بازی بسیار درخشان بازیگر نوجوان فیلم اشاره کنم که یکی از شاهکارهای بازیگری در سینمای ایران است و یکبار دیگر قدرت مجیدی را در استفاده از چهره های ناشناخته و نابازیگر و بازی گرفتن بسیار تحسین برانگیز از ایشان را به اثبات می رساند.
به هر شکل خورشید را باید بازگشت مجدد مجید مجیدی به سینمای مورد علاقه اش دانست بازگشتی که سبب می شود تا خورشید را جزو یکی از آثار ماندگار سینمای ایران قلمداد و به سازنده اش بابت ساخت چنین اثری افتخار کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- صدور ۱۱۷ مجوز پروانه ساخت در سال گذشته توسط سازمان سینمایی
- توضیحات ایلبیگی درباره حمایت از باشگاه فیلم اولیها
- ادامه روند پخش تیزر فیلمها در تلویزیون/ چرا تیزر برخی فیلمها از تلویزیون پخش نمیشود؟
- در نکوداشت زندهیاد وحید اسلامی مطرح شد؛ از یک فیلم میلیاردی فقط سه میلیون به کارگردانش رسید
- معرفی آثار ایرانی راه یافته به بخش بینالملل جشنواره فیلم شهر
- بازدید مجیدی و میرکریمی از پشتصحنه «در آغوش درخت»
- معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی: صلاحیت حرفهای کارگردانان فیلم اولی توسط فارابی تایید میشود
- واکنش مجید مجیدی به فیلم بهروز شعیبی
- به بهانه یادداشت روزنامه جام جم درباره حضور فیلم سعید روستایی در جشنواره کن
- سینماسینما/ آمار تماشاگران فیلمهای خارجی و ایرانی در فرانسه در سال ۲۰۲۱/ صدرنشینی «اسپایدرمن، راهی به خانه نیست»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





