سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد
«در جستوجوی فریده» فیلمی است به کارگردانی مشترک کوروش عطایی و آزاده موسوی که در گروه هنر و تجربه به اکران درآمده است.
فیلم را در جشنواره جهانی فیلم فجر تماشا کردم و بی اغراق متحیرم کرد. پیش تر فیلم های مستند دیگری را با محوریت مسئله فرزندخواندگی و تلاش فرزندخوانده برای پیدا کردن والدین اصلی اش دیده بودم و بی شک نمی توانم به لحاظ موضوعی این فیلم را اثری ساختارشکن بنامم، اما آن چه «در جستوجوی فریده» را از دیگر مستندهایی با موضوع مشابه متمایز می کند، پیچوخم هایی هستند که در مسیر فریده قرار می گیرند و موانعی که او را در یافتن گم شده هایش با مشکلات بیشتری مواجه می کنند و همین تعلیق ها و بحران ها آن قدر غافلگیرکننده اند که فضای اثر را به درامی پرکشش و پرتعلیق بدل می کنند و با این که نمی توان «در جستوجوی فریده» را یک داکیودرام نامید، به زعم من همین عناصر نمایشی و داستانی به نحوی فیلم را به حالوهوای داکیودرام نزدیک میکنند.
از دیگر نکاتی که «در جستوجوی فریده» را به فیلمی متفاوت تبدیل کرده است، دگردیسی عمیقی ا ست که شخصیت اصلی فیلم پس از سفرش به ایران آن را تجربه می کند. در ابتدای فیلم، فریده به رغم ظاهر شرقی اش، به لحاظ کردار و خلقوخو کوچکترین شباهتی به شرقی ها ندارد؛ او زنی ا ست مجرد که در آستانه میانسالی در جامعه ای اروپایی مانند همه اروپایی های دیگر زندگی می کند و نوعی سردی و میل به انزوا، تک افتادگی و خودمحوری در او دیده می شود. طی سفرش به ایران، او به مرور و به واسطه آشنایی با خانواده های مختلف که هر یک از آن ها احتمال دارد خانواده واقعی او باشند، دچار تغییر می شود. این تغییر البته یک جانبه نیست و دوجانبه است؛ در واقع خانواده ها نیز که گمان می کنند فرزند گم شده شان را پیدا کرده اند، دچار احساسات متفاوت و متناقضی می شوند که در فیلم بهزیبایی به تصویر درآمده است. مهمتر از همه این که مستندسازان کوشیده اند تا حد امکان از ایجاد فرصت قضاوت درباره این افراد پرهیز کنند. در واقع مخاطب بی آنکه انگشت اتهام خود را به سمت اعضای این خانواده ها بگیرد، تنها به نظاره موقعیت حال و گذشته آن ها بسنده می کند و در تلاش است تا بیش از قضاوت، سر از رازهای سربهمهر آن ها درآورد؛ رازهایی که احتمالا منجر به سر راه گذاشتن فرزند از سوی آن ها شده است. فریده نیز طی سفر خود گویا هویت گم شده خویش را بازمی یابد و حتی اگر هیچکدام از خانواده ها، خانواده واقعی اش نباشند، اما بازگشتش به موطن، او را از انزوای همیشگی اش بیرون می کشد و در عین حال جهان بینی او را نیز دچار تغییر میکند.
نمی خواهم موقعیت کاراکتر و روند پیشرفت فیلم را در نظر مخاطب بیش از اندازه تراژیک یا اغراق آمیز جلوه دهم، اما شاید فریده در آغوش اعضای هر سه خانواده ایرانی که عمدتا هم از طبقه اجتماعی ضعیف و فرودست هستند، بسیار بیشتر از خانواده ای که او را بزرگ کرده اند، احساس امنیت، آرامش و خوشحالی می کند و دقیقا به همین دلیل است که مخاطب نیز از تماشای این سیر وقوع رخدادها- که بیشتر هم شامل تحولات درونی او هستند- هیجان زده می شود. در واقع فریده وطن خود را به مثابه خانواده واقعی اش می بیند؛ خانواده ای که همواره آن را به شکل عاریه ای و نصفه و نیمه تجربه کرده است و حالا به بودنشان می تواند دل گرم باشد.
از دیگر نقاط قوت «در جستوجوی فریده» این است که فیلم عاری از زواید است و هرگز وارد حواشی نمی شود. در بخش های ورود فریده به جمع خانواده ها، بسیاری از مشکلات و فلاکت های زندگی آن ها مقابل دوربین نمایش داده می شود؛ آن ها از معضلاتی چون اعتیاد، بی پولی، ازدواج های چندباره والدین و… حرف می زنند که قطعا همه این مشکلاتِ قدیمی زمینه ساز بر سر راه گذاشتن فرزندان در هر سه خانواده بوده است، اما مستندسازان می کوشند دوربین به اندازه و نه بیش از حد لزوم وارد این مسائل شود و مشکل فریده، تنها گره اصلی اثر باقی بماند. در واقع در فیلم «در جستوجوی فریده» با مجموعه درستی از انتخاب ها مواجهیم که منجر به تاثیرگذاری هرچه بیشتر فیلم بر مخاطب می شوند. نباید فراموش کرد که در یک فیلم مستند، تدوین و انتخاب درست بخش های محدودی از خیل تصاویر ثبتشده بزرگ ترین هنر مستندساز است و می تواند کیفیت کار را نیز تعیین کند. در نظر بگیرید اگر مدت زمان «در جستوجوی فریده» بیشتر می شد، یا فیلمساز به مسائل مربوط به خانواده ها بیشتر ورود می کرد، فیلم تا چه اندازه خسته کننده، بی ربط و بی کشش می شد. اما با همین تدوین فعلی و همین بخش های انتخابشده از زندگیِ فریده با فیلم جمع و جور و خوش ریتمی سروکار داریم که نه سراسر تراژدی و نمایش مطلق بدبختی و سیاهی ا ست و نه سانسورشده و قیچی خورده، بلکه «در جستوجوی فریده» دقیقا همان چیزی است که باید باشد. چیزی که مایل بودم بیشتر به آن پرداخته می شد، جزئیات کامل تری از خانواده هلندی او بود. شاید تنها در این بخش، مستندساز کمی محافظه کارانه به این خانواده پرداخته است و با این که می کوشد تصویری معمولی- همانطور که در واقعیت هستند- از آن ها به نمایش بگذارد، اما نگاه و پرداختنِ سربسته به آن ها تا حدودی به قصد قوی تر نشان دادن انگیزه فریده برای پیدا کردن والدین واقعی اش اتفاق افتاده است. در واقع مستندساز با دوری گزیدن از پرداختن بیشتر به خانواده هلندی زن نوعی حس الزام و نیاز به پیدا کردن خانواده واقعی از سوی فریده را به مخاطب القا می کند.
درنهایت «در جستوجوی فریده» همچون یک درام پرکشش، با فراز و فرودهای بسیار و عناصر دراماتیک قابلیت این را دارد که حتی آن دسته از مخاطبانی را که از سینمای مستند گریزاناند، روی صندلی هایشان میخکوب کند، و این اتفاق فرخنده حاصل هوشمندی دو کارگردانش است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم» پرسش اخلاقی جدیای دارد
- سفر، وطن و مادر/ نگاهی به مستند «در جستجوی فریده»
- تقدیر ویژه پالم اسپرینگز از فیلم کوتاه ایرانی
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





