سینماسینما، یاسمن خلیلی فرد
«در جستوجوی فریده» فیلمی است به کارگردانی مشترک کوروش عطایی و آزاده موسوی که در گروه هنر و تجربه به اکران درآمده است.
فیلم را در جشنواره جهانی فیلم فجر تماشا کردم و بی اغراق متحیرم کرد. پیش تر فیلم های مستند دیگری را با محوریت مسئله فرزندخواندگی و تلاش فرزندخوانده برای پیدا کردن والدین اصلی اش دیده بودم و بی شک نمی توانم به لحاظ موضوعی این فیلم را اثری ساختارشکن بنامم، اما آن چه «در جستوجوی فریده» را از دیگر مستندهایی با موضوع مشابه متمایز می کند، پیچوخم هایی هستند که در مسیر فریده قرار می گیرند و موانعی که او را در یافتن گم شده هایش با مشکلات بیشتری مواجه می کنند و همین تعلیق ها و بحران ها آن قدر غافلگیرکننده اند که فضای اثر را به درامی پرکشش و پرتعلیق بدل می کنند و با این که نمی توان «در جستوجوی فریده» را یک داکیودرام نامید، به زعم من همین عناصر نمایشی و داستانی به نحوی فیلم را به حالوهوای داکیودرام نزدیک میکنند.
از دیگر نکاتی که «در جستوجوی فریده» را به فیلمی متفاوت تبدیل کرده است، دگردیسی عمیقی ا ست که شخصیت اصلی فیلم پس از سفرش به ایران آن را تجربه می کند. در ابتدای فیلم، فریده به رغم ظاهر شرقی اش، به لحاظ کردار و خلقوخو کوچکترین شباهتی به شرقی ها ندارد؛ او زنی ا ست مجرد که در آستانه میانسالی در جامعه ای اروپایی مانند همه اروپایی های دیگر زندگی می کند و نوعی سردی و میل به انزوا، تک افتادگی و خودمحوری در او دیده می شود. طی سفرش به ایران، او به مرور و به واسطه آشنایی با خانواده های مختلف که هر یک از آن ها احتمال دارد خانواده واقعی او باشند، دچار تغییر می شود. این تغییر البته یک جانبه نیست و دوجانبه است؛ در واقع خانواده ها نیز که گمان می کنند فرزند گم شده شان را پیدا کرده اند، دچار احساسات متفاوت و متناقضی می شوند که در فیلم بهزیبایی به تصویر درآمده است. مهمتر از همه این که مستندسازان کوشیده اند تا حد امکان از ایجاد فرصت قضاوت درباره این افراد پرهیز کنند. در واقع مخاطب بی آنکه انگشت اتهام خود را به سمت اعضای این خانواده ها بگیرد، تنها به نظاره موقعیت حال و گذشته آن ها بسنده می کند و در تلاش است تا بیش از قضاوت، سر از رازهای سربهمهر آن ها درآورد؛ رازهایی که احتمالا منجر به سر راه گذاشتن فرزند از سوی آن ها شده است. فریده نیز طی سفر خود گویا هویت گم شده خویش را بازمی یابد و حتی اگر هیچکدام از خانواده ها، خانواده واقعی اش نباشند، اما بازگشتش به موطن، او را از انزوای همیشگی اش بیرون می کشد و در عین حال جهان بینی او را نیز دچار تغییر میکند.
نمی خواهم موقعیت کاراکتر و روند پیشرفت فیلم را در نظر مخاطب بیش از اندازه تراژیک یا اغراق آمیز جلوه دهم، اما شاید فریده در آغوش اعضای هر سه خانواده ایرانی که عمدتا هم از طبقه اجتماعی ضعیف و فرودست هستند، بسیار بیشتر از خانواده ای که او را بزرگ کرده اند، احساس امنیت، آرامش و خوشحالی می کند و دقیقا به همین دلیل است که مخاطب نیز از تماشای این سیر وقوع رخدادها- که بیشتر هم شامل تحولات درونی او هستند- هیجان زده می شود. در واقع فریده وطن خود را به مثابه خانواده واقعی اش می بیند؛ خانواده ای که همواره آن را به شکل عاریه ای و نصفه و نیمه تجربه کرده است و حالا به بودنشان می تواند دل گرم باشد.
از دیگر نقاط قوت «در جستوجوی فریده» این است که فیلم عاری از زواید است و هرگز وارد حواشی نمی شود. در بخش های ورود فریده به جمع خانواده ها، بسیاری از مشکلات و فلاکت های زندگی آن ها مقابل دوربین نمایش داده می شود؛ آن ها از معضلاتی چون اعتیاد، بی پولی، ازدواج های چندباره والدین و… حرف می زنند که قطعا همه این مشکلاتِ قدیمی زمینه ساز بر سر راه گذاشتن فرزندان در هر سه خانواده بوده است، اما مستندسازان می کوشند دوربین به اندازه و نه بیش از حد لزوم وارد این مسائل شود و مشکل فریده، تنها گره اصلی اثر باقی بماند. در واقع در فیلم «در جستوجوی فریده» با مجموعه درستی از انتخاب ها مواجهیم که منجر به تاثیرگذاری هرچه بیشتر فیلم بر مخاطب می شوند. نباید فراموش کرد که در یک فیلم مستند، تدوین و انتخاب درست بخش های محدودی از خیل تصاویر ثبتشده بزرگ ترین هنر مستندساز است و می تواند کیفیت کار را نیز تعیین کند. در نظر بگیرید اگر مدت زمان «در جستوجوی فریده» بیشتر می شد، یا فیلمساز به مسائل مربوط به خانواده ها بیشتر ورود می کرد، فیلم تا چه اندازه خسته کننده، بی ربط و بی کشش می شد. اما با همین تدوین فعلی و همین بخش های انتخابشده از زندگیِ فریده با فیلم جمع و جور و خوش ریتمی سروکار داریم که نه سراسر تراژدی و نمایش مطلق بدبختی و سیاهی ا ست و نه سانسورشده و قیچی خورده، بلکه «در جستوجوی فریده» دقیقا همان چیزی است که باید باشد. چیزی که مایل بودم بیشتر به آن پرداخته می شد، جزئیات کامل تری از خانواده هلندی او بود. شاید تنها در این بخش، مستندساز کمی محافظه کارانه به این خانواده پرداخته است و با این که می کوشد تصویری معمولی- همانطور که در واقعیت هستند- از آن ها به نمایش بگذارد، اما نگاه و پرداختنِ سربسته به آن ها تا حدودی به قصد قوی تر نشان دادن انگیزه فریده برای پیدا کردن والدین واقعی اش اتفاق افتاده است. در واقع مستندساز با دوری گزیدن از پرداختن بیشتر به خانواده هلندی زن نوعی حس الزام و نیاز به پیدا کردن خانواده واقعی از سوی فریده را به مخاطب القا می کند.
درنهایت «در جستوجوی فریده» همچون یک درام پرکشش، با فراز و فرودهای بسیار و عناصر دراماتیک قابلیت این را دارد که حتی آن دسته از مخاطبانی را که از سینمای مستند گریزاناند، روی صندلی هایشان میخکوب کند، و این اتفاق فرخنده حاصل هوشمندی دو کارگردانش است.
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «علت مرگ: نامعلوم» پرسش اخلاقی جدیای دارد
- سفر، وطن و مادر/ نگاهی به مستند «در جستجوی فریده»
- تقدیر ویژه پالم اسپرینگز از فیلم کوتاه ایرانی
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
- یک هشدار زیبا / مستند «سالی که جهان تغییر کرد»؛ حال خوش طبیعت وقتی انسان در قرنطینه بود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری