مصطفی رزاق کریمی میگوید «بانو قدس ایران» پاسخی است به این سوال که رهبری که در دنیا شناخته شده است با چه کسی زندگی میکرده و آن خانم چه ویژگیهایی داشته که سالها با چنین مرد بزرگی زندگی کرده است.
به گزارش سینماسینما، مصطفی رزاقکریمی، کارگردان «بانو قدس ایران» درباره ویژگیهای این فیلم توضیح داد: «این فیلم، فیلمی شعاری و تبلیغاتی نیست و برای ساختش سه سال پژوهش و تلاش کردیم و با افراد زیادی صحبت شد تا فراز و نشیبهای زندگی مشترک امام (ره) و همسرش را براساس اسناد روایت کنیم.»
کارگردان «بانو قدس ایران» درباره چگونگی روایت این مستند توضیح داد: «ما قصد نداشتیم درباره امام (ره) و ابعاد سیاسی زندگی ایشان صحبت کنیم. قرار بود زندگی زن و شوهری را به تصویر بکشیم که همدیگر را بسیار دوست داشتند و هر چند که از خانوادههای بسیار متفاوتی بودند اما به شدت به یکدیگر احترام میگذاشتند. مستند «بانو قدس ایران» درباره زندگی بانو خدیجه ثقفی است که بالای ۶۰ سال با امام خمینی (ره) زندگی کرد.»
کارگردان «پرواز هدهد» با تاکید بر این که خدیجه ثقفی یک زن مستقل و قوی بود، تصریح کرد: «ایشان شخصیت واحد و مستقل خود را تا آخرین لحظات زندگی حتی روی تخت بیمارستان حفظ کرد چون هر کسی که پیش امام (ره) میرفت در شخصیت والای ایشان ذوب میشد اما خانم شخصیت مستقل خود را داشت و او را همراهی کرد. از یک جایی به بعد آنها یکی شده بودند و عشق واقعی بینشان جریان پیدا کرده بود که قابل تفکیک شدن از خودشان نبود.»
رزاقکریمی در مورد فاکتورهایی که این فیلم برای حضور در یک جشنواره جهانی دارد، توضیح داد: «این فیلم درباره همسر رهبر انقلاب است و فکر میکنم برای بسیاری از مردم جای سوال است که رهبری که در دنیا شناخته شده است با چه کسی زندگی میکرده و آن خانم چه ویژگیهایی داشته که سالها با چنین مرد بزرگی زندگی کرده است.»
این مستندساز با اشاره به اهمیت حضور آثار مستند در جشنوارههای جهانی از جمله جشنواره جهانی فیلم فجر بیان کرد: «با توجه به تجربههایی که طی این سالها داشتم معتقدم مستند آوردههای بسیاری برای معرفی یک کشور و افراد خاص آن مملکت برای مخاطبان دارد و میتوان از طریق این آثار به خوبی با یک مرز و بوم و مردم آن آشنا شد.»
این مستند ۸۰ دقیقهای برای نخستین بار در یازدهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» نمایش داده شد.
منبع: مهر

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مستند مرکز گسترش در اکران نوروزی یک پلتفرم/ از کیارستمی تا رزاقکریمی
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- امر قدسی در بطن تقدسزدایی: تنهاییِ روحِ جهان بیروح/ یادداشت احمد میراحسان بر مستند «بانو قدس ایران» (بخش دوم)
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- تقدسزداییِ مقدس/ یادداشت احمد میراحسان دربارهی مستند «بانو قدس ایران» (بخش اول)
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- خبرهایی از پانزدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
آخرین ها
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- نگرانی خانواده از تصمیم کیت بلانشت/ آیا برنده دو اسکار از بازیگری خداحافظی میکند؟