سینماسینما، بهرنگ ملکمحمدی:
*روزی که میرزا ابراهیمخان عکاسباشی به دستور شاه ناخوشاحوال قاجار دستگاه سینماتوگراف را به ایران میآورد، هرگز تصور نمیکرد صد و اندی سال بعد به عنوان اولین مستندساز تاریخ ایران از او یاد شود. فیلمی درباره روز جشن گل و پس از آن درباره اتفاقاتی در تهران آن روز که ملک سلطنتی بود و باید در تاریخ ثبت و ضبط میشد. همین اتفاق بهسادگی نشان میدهد سینمای مستند از همان اولین روز تا کنون به دو اصل اساسی نیاز دارد؛ نخست سفارشدهنده و پس از آن جایی برای نمایش.
اگر ابراهیمخان عکاسباشی، روسیخان و خانبابا معتضدی فیلمهایشان را برای دربار و اوامر ملوکانه میساختند و به نمایش درمیآوردند، در روزگار معاصر فیلمساز مستند ایرانی باید به دنبال ارگان یا شخصی برای سرمایهگذاری و از همه مهمتر محلی برای نمایش فیلمهایش باشد؛ اتفاقی که تا امروز میتوان گفت قسمت اولش به شکل قابل اعتنایی رخ نداده و مستندسازی در ایران یکی از نامطمئنترین گونههای فیلمسازی از نظر امنیت شغلی است.
*به گمانم تعداد جشنوارههای فیلم در ایران بیش از توان مدیریتی و تولید سینمای ایران است و توازنی میان جشنوارهها و موضوعات هم در سینمای ایران وجود ندارد و به همین دلیل تنها یک جشنواره مهم و ملی در حوزه سینمای مستند برگزار میشود؛ جشنوارهای با نام سینما حقیقت که نامش را از نظریه ژیگا ورتوف وام گرفته است. فیلمسازی که با مستند «مردی با دوربین فیلمبرداری» در سال ۱۹۲۹ و نمایش زندگی و کار کارگران شوروی پس از انقلاب بلشویکی نظریه سینما چشم یا سینما حقیقت را ارائه میکند و هنوز هم این شیوه مستندسازی بیواسطه با تکنیک چشم به مثابه دوربین فیلمبرداری یکی از تکنیکهای بسیار مهم و تاثیرگذار در فیلمسازی مستند است؛ سینمایی که قرار است به دنبال حقیقت محض در جهان واقع باشد، حال آنکه از نظر تکنیکی دیگر مستندسازی صرفا تصویری از حقیقت نیست و میتواند با درام و موقعیتافزایی دراماتیک همراه باشد، بیآنکه به ذات مستندگونهاش خدشهای وارد شود.
به نظر، بسیاری از فیلمسازان مستند در ابتدای ورود سینما به ایران همان راهی را رفتهاند که ژیگا ورتوف در شوروی تجربه میکند و شاید اولین گرایشات چپگرایانه در ایران را بتوان ناشی از تماشای همین فیلمها دانست؛ گرایشاتی که توجه به جنبشهای کارگری در آن یکی از مهمترین ایدههاست.
*گروه سینمایی هنر و تجربه در کنار تلویزیون، در حال حاضر مهمترین فضای نمایش آثار مستند در ایران را فراهم کردهاند؛ فضایی که همیشه برای سینمای مستند ایران رویا بوده و حالا میتوان بسیاری از فیلمهای مستند سینمای ایران را مانند همتای داستانی در سینماها و با همان کیفیت دید؛ کیفیتی که بسیار به رونق اقتصادی سینمای مستند کمک میکند. البته در چند سال گذشته هم در اکران فیلمهای مستند در سینماهای هنر و تجربه اتفاقات بیبدیلی رخ داده است؛ سالنهای مملو از تماشاگر برای فیلمهایی که روزگاری با یک تصور غلط از اکران محروم میماندند و به نظر حالا این فرضیه مطلقا اشتباه دیگر استنادی در بحثهای کلان سینمای ایران ندارد.
«بزم رزم»، «سفر سهراب»، «فرشاد آقای گل»، «در جستوجوی فریده»، «رزم آرا؛ یک دوسیه مسکوت» و مستندهایی مانند این در زمان اکران در گروه سینمایی هنر و تجربه گاه به نمایش فوقالعاده رسیدهاند؛ اتفاقی که به باور بسیاری در یک دهه پیش غیرممکن مینمود، اما نسل جدید مستندسازان ایرانی با دنبال کردن ایدههایی که دغدغه آن را دارند، به بخش مهمی از سینمای آلترناتیو و تجربی ایران تبدیل شدهاند.
*اشکال جدی جشنوارههای فیلم در ایران تغییر کاربری آنها از امکانی برای کشف استعداد و معرفی فیلمسازان جوان به محلی برای نمایش آثار مختلف فیلمسازانی است که به واسطه سابقه و احتمالا لابیهای مختلف فضاهای متفاوت و گستردهای را در اختیار دارند. این اتفاق عموما به این دلیل رخ میدهد که تعداد سالنهای خوب برای فیلمهای تجربی و مستند بسیار کمتر از چیزی است که باید باشد و حیرتانگیز اینجاست که همین تعداد اندک هم داد سینمای تجاری و منتفعان آن را درآورده است.
جشنواره سینما حقیقت به عنوان مهمترین جشنواره سینمای مستند در ایران به نظر باید از یک جشنواره مانند دیگر جشنوارههای فیلم در ایران به امکانی برای تولید و ارائه فیلمهای مستندی تبدیل شود که حالا یک گروه سینمایی را به عنوان اکرانکننده در اختیار دارد؛ اتفاقی که باید بسیار پیش از این رخ میداد، اما هنوز هم میتوان امیدوار بود این فضا به کل سینمای مستند کمک کرده و نمایش فیلمهای مستند را از انحصار تلویزیون خارج کند.
*سینمای مستند امروز بیش از آنکه به نظریهپردازی و بازی با کلماتی مانند حقیقت نیاز داشته باشد، به کار اجرایی احتیاج دارد. کاری از جنس حمایت از نسل جدیدی از فیلمسازان مستند که به کلی با نسلهای قبل از خود متفاوتاند. اینها حالا به موضوعاتی میپردازند که
شاید برای اساتید کنونی این حوزه در روزگاران دور اهمیتی نداشته و عموما زاویه دید منحصر به خود را دارند. نگاهی متفاوت با سرعتی بسیار به دنیای پیرامون که به ذات سینما بسیار وفادار است.
* چند سال قبل و در راه بازگشت از جشنوارهای در مشهد با مهرداد اسکویی همسفر شدم. طبیعتا من بهخوبی او را میشناختم و این مستندساز گیلانی هم بزرگوارانه با من همکلام شد. پس از چند دقیقه از اسکویی سوالی پرسیدم که بهانهای شد برای درددلهای بسیار در حوزه سینمای مستند ایران…
پرسیدم چرا شما این همه در تمام جشنوارهها و ورکشاپها و موقعیتهایی از این دست حضور پیدا میکنید؟ مگر شما فیلمساز نیستید؟ مگر شما چهره فرهنگی سال یونسکو نیستید؟ به نظرم کار و رسالت اصلی شما فیلمسازی است، نه داوری در جشنوارههای مختلف. و اسکویی با همان مهربانی و صمیمیت ذاتیاش برایم توضیح داد که چرا این اتفاق در سینمای مستند ایران میافتد. چرا سرمایههای سینمای مستند مجبورند برای تداوم فیلمسازی رو به فعالیتهایی اینچنینی بیاورند و در جشنوارهها و حتی مراکز مدیریتی و تصمیمگیری حضور داشته باشند؛ اتفاقی که در میانههای دهه ۸۰ به واسطه ارتباطم با بسیاری از مستندسازان از نزدیک شاهد آن بودم و صحبتهای مهرداد اسکویی مهر تاییدی بر مشاهداتم بود. یک ساختار خردهمافیایی که حتی به درون تنها نهاد حمایتکننده از سینمای مستند و تجربی هم نفوذ کرده بود و بسیاری از فیلمسازان مستعد و جویای نام شهرستانی نمیتوانستند وارد فضای جدی فیلمسازی مستند شوند. اتفاقی که خود گاه سوژه میشود و نمونه آن فیلمی به نام «راننده و روباه» ساخته آرش لاهوتی است که اتفاقا امسال یکی از داوران جشنواره بوده و امیدوارم به آدمهایی مانند راننده فیلم کمک کرده باشد؛ کاری که میتواند مسیر زندگی یک فیلمساز گمنام را بهکلی دگرگون کند.
*در میانههای اعتراضات مردمی سال ۱۳۵۷ جوانی ایلیاتی با دوربینی در دست وقایع را بیآنکه کسی از او بخواهد و بر اساس قریحه ذاتیاش بدون هر گونه دخل و تصرفی ثبت میکند. حاصل این کنش هوشمندانه فیلمی میشود به نام «برای آزادی» ساخته حسین ترابی که در یک نظرسنجی معتبر به عنوان یکی از ۱۰ مستند تاثیرگذار قرن از آن نام برده میشود؛ مستندی که جشنواره امسال با آن افتتاح شده است؛ جشنوارهای که حالا جوانهای شرکتکننده در آن میتوانند امیدوار باشند جایی برای دیده شدن فیلمهایشان وجود دارد؛ سالنهایی که هنر و تجربهگرایی در آن همه چیز است…
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چهار مستند ایرانی در جشنواره هات داکس
- بازگشایی سامانه ثبت طرح مرکز گسترش از اردیبهشت ۱۴۰۳
- معرفی نامزدهای بخش مستند جشنواره فیلم فجر
- چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام اسامی آثار راه یافته به بخش کوتاه و مستند
- معرفی فیلمهای ۳ بخش از جشنواره «سینماحقیقت»
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار مستند راهیافته به چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران اعلام شد
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- یک ایرانی نامزد دریافت پاندای طلایی چین شد
- در یک نشست رسانهای مطرح شد؛ دغدغه کارگردان باید فقط ساخت یک فیلم خوب باشد/ ما در قبال این فرهنگ مسئولیم
- فصل تازه «مستندات یکشنبه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- کتاب «حاشیه همان متن است» منتشر شد
- با معرفی هیات انتخاب و داوری؛ آثار راهیافته به بخش مستند بلند جشنواره چهل و یکم فیلم فجر اعلام شد
- آغاز نمایش فیلمهای مستند در سینماتک/ ماجراهای میدان التحریر در خانه هنرمندان ایران مرور میشود
- «قورقوشوم» در میان پنج فیلم برتر یک جشنواره لهستانی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- پوستر جشنواره اصلاح میشود/ عقبنشینی قابل تقدیر جشنواره فیلم فجر
- ناکامیهای گیشه؛ ۱۰ شکست بزرگ سینما در سال ۲۰۲۴
- فوت بازیگر جوان تئاتر؛ میلاد افواج درگذشت
- فوت یک خبرنگار تئاتر؛ حسین محمدیانی درگذشت
- معرفی داوران و راه یافتگان نهایی دو بخش از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- عکسی قدیمی که شبنم مقدمی منتشر کرد/ تنابنده، اصلانی و مقدمی؛ ۲۱ سال پیش
- عکس مهرداد اسکویی، مدال طلا گرفت
- هیچی ازش نمونده جز یه سایه*
- آیین، آینهای رو به فرهنگ
- آرای یک منتقد به برترینهای سینما در سال ۲۰۲۴
- رونمایی از سامانه مصاحبه آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی توسط همراه اول در تلکام ۲۰۲۴
- همراه اول در سه بخش مجزا، غرفه برتر نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴ شد
- رضا رویگری: بهترین حضور من در سینما «بوتیک» است
- انعقاد قرارداد سهجانبه همراه اول در حوزه زنجیره تأمین محصولات کشاورزی صادراتی
- همکاری اپلیکیشن «اوانو» و «ازکیوام» در همپذیرندگی کیف پول
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است