اگر خبری بخوانید مبنی بر این که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون اقتصادی مجلس حضور پیدا کرده و با نمایندگان این کمیسیون نشستی برگزار کرده است، احتمالا فکر می کنید در تنظیم خبر ایرادی وجود دارد، چراکه وزیر ارشاد معمولا در کمیسیون فرهنگی مجلس حاضر می شود و با نمایندگان عضو این کمیسیون نشست برگزار می کند. اما واقعیت این است که خبر درست است و وزیر به کمیسیون اقتصادی رفته است.
اما دلیل این کار چیست؟ این که وزیر به همراهی معاونان خود و گروهی از اعضای موثر صنوف سینمایی به مجلس و کمیسیون اقتصادی رفته تا درخصوص راهکارهای رفع مشکلات اقتصاد فرهنگ و هنر رایزنی کند. با اطمینان می شود گفت هیچ کدام از وزیران ارشاد به اندازه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فعلی، دغدغه اقتصاد هنر و فرهنگ را نداشته اند. او از زمانی که در وزارتخانه مستقر شده است، در جلسات مختلف بر راهبرد اصلی خود در این حوزه تاکید کرده و به نظر می رسد عزم خود را جزم کرده است در این حوزه کاری کند.
واقعیت این است که کشور ما به خصوص در منطقه خودمان، ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به یک قطب فرهنگی در عرصه های مختلف دارد. در حوزه فیلمسازی و تولیدات سینمایی و تلویزیونی، در حوزه نشر و ادبیات، در حوزه بازی های رایانه ای و تولیدات مرتبط با صنایع فرهنگی، شاید ما در منطقه خود یک رقیب قابل توجه داشته باشیم (ترکیه) و باز ظرفیت هایی داریم که ترکیه آنها را به اندازه ما ندارد. برای مثال تنوع فرهنگی، پیشینه ادبی، نفوذ معنوی زبان و ادبیات فارسی و نیز هنرمندان و تولیدکنندگان خلاق در کشور ما، شاید نه تنها در منطقه؛ بلکه در سطح جهان کمتر رقیبی دارند. اما واقعیت این است که میان این ظرفیت بالا و آنچه در واقعیت تحقق یافته، فاصله بسیار بعیدی وجود دارد. مهم ترین مشکلی که ما در این حوزه داریم، ضعف شدید در زیرساخت هاست. جالب است بدانید کشور ما با وجود این که یکی از کشورهای موثر در حوزه تولید آثار سینمایی در سطح جهان است و سینماگران ما به افتخاراتی در سطح جهان دست یافته اند که برای سینماگران بسیاری از کشورها آرزوی تحقق نیافتنی است، از نظر تعداد سالن های سینما یکی از کشورهای کم برخوردار جهان محسوب می شود.
نبود سرمایه گذاری قابل توجه و هدایت نادرست سرمایه های موجود، باعث شده است شاهد شکافی شدید در توزیع امکانات فرهنگی و هنری در کشور باشیم. دولت هم اکنون تمام تلاش خود را به کار گرفته تا با تکمیل ده ها پروژه در این حوزه، تا پایان سال آینده تعداد سالن های سینمایی موجود در کشور را صددرصد افزایش دهد اما سالن سینما تنها یک نمونه از ضعف های زیرساختی ماست. ما در بخش قوانین و مقررات حمایتی هم دچار ایراداتی هستیم که باعث می شود حقوق معنوی آثار فرهنگی و هنری به راحتی نقض شود و تا زمانی که با همفکری و همکاری دستگاه های مختلف حاکمیتی، در این خصوص اقدام جدی و موثری انجام نشود، رسیدن به آرزوی تبدیل ایران به قطب تولید محصولات فرهنگی، هنری و رسانه ای در حد یک آرزوی زیبا باقی خواهد ماند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- رامتین شهبازی: فیلمسازی در ایران هنوز هم سنتی است/ به اقتصاد پژوهش بیتوجه هستیم
- وزیر ارشاد: اقتصاد هنر زمینه تقویت دیپلماسی هنر است
- اقتصاد سینمای ایران
- کرونا با جان نحیف اقتصاد فرهنگ و هنر ایران چه میکند؟
- «فرامتن»/ تاثیر افزایش قیمت بنزین بر صنعت سینما/ سینمای بنزینی!
- گزارش اختصاصی سینماسینما/ آسیب گرانی نصیب فیلمسازان شد نه گیشه
- گفتوگوی سینماسینما با امیرحسین علمالهدی/ وقتی پولی در جیب مردم نیست نباید انتظار سینما رفتن داشت
- علی سرتیپی در گفتوگو با سینماسینما/ افزایش قیمتها، تولید و پخش را در سینما دچار بحران کرده است
- غلامرضا موسوی در گفتوگو با سینماسینما/ تاثیر روانی گرانی بر فروش سینماها محسوس است
- اقتصاد سینمای ایران در سالهای اخیر بررسی میشود
- شایسته: مافیای پخش در سینمای ایران وجود ندارد
- نشست بررسی«اقتصاد سینمای ایران در سالهای اخیر»
- گلایه مسعود کیمیایی از وضع بد اقتصاد فرهنگ/ میل به اعتراض در جامعه نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





