شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با نمایش فیلم «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی آغاز شد.
به گزارش سینماسینما، از ساعت ۱۶ جمعه سوم اسفند ۱۳۹۷، نمایشگاه بزرگ جشن تصویر سال که تمام گالریهای خانه هنرمندان ایران را در بر گرفته است با ۹۱۱ قاب روی دیوار آغاز شد.
جشن تصویر سال به رسم معمول هر سال با روشن شدن چراغ گالریها آغاز شد؛ اما در مراسمی که در ۲ تالار شهناز و ناصری برگزار شد، جشنواره فیلم تصویر کلید خورد.
سیفاله صمدیان دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در آیین آغاز جشنواره فیلم تصویر در خانه هنرمندان ایران عنوان کرد: وقتی خستگی ۱۶ سال از تن به در میرود مراسم افتتاحیه آن هم، همچون همه دورهها فارغ از تشریفات و تعارفات معمول و رسمی باشد.
وی در ادامه با اشاره به نمایش فیلم «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی، از این فیلم به عنوان شیرینترین فیلم جشنواره فجر یاد کرد و میرکریمی را کارگردان بالفطره، خلاق و هنریساز دانست.
وی از بدعت تهیه عکس از آرشیو فیلمهای تاریخ سینما هم گفت و یادآوری کرد، با مرمت فیلمهایی از تاریخ سینمای ایران که امکان عکاسی به شیوههای امروزی نداشتند، ایده مجموعه «عکسهای عکاسی نشده» از سی و چهارمین دوره جشنواره جهانی فجر شکل گرفت و بدون حمایت حسی و همراهی رضا میرکریمی نه به صورت نمایشگاه جنبی جشنواره جهانی فجر ارایه می شد و نه در قالب مجموعه ۳ جلدی کتاب عکس منتشر میشد. این مجموعه در گام نخست با فیلمهای «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی و «باد صبا» به کارگردانی آلبر لاموریس در دسترس است.
صمدیان توضیح داد: تصاویر انتخاب شده در این مجموعه برای هر فیلم از حدود یکصد و پنجاه تا دویست هزار فریم با نگاهی عکاسانه انتخاب شده که در هر کتاب حدود ۷۰ تصویر آمده است. آثار موجود در این مجموعه به صورت نمایشگاه عکس در دورههای سی و پنجم و سی و ششم جشنواره جهانی فجر در پردیس چارسو و سینما فلسطین به نمایش درآمده بود.
رضا میرکریمی کارگردان سینما و دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر نیز روی سن آمد و گفت: فقط یک ترک [آذری] میتواند یک جشنواره را با حفظ چنین کیفیتی ۱۶ دوره برگزار کند تا جایی که هر سال ما مشتاقانه در انتظار برگزاری جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر هستیم.
وی در سخنانی کوتاه با اشاره به ایده ناب نمایش عکسهای عکاسی نشده از فیلمهای مرمت شده قدیمی از جمله «گاو»، «ناخداخورشید» و «بادصبا» تاکید کرد: انتشار مجموعه ۳ جلدی تصاویر منتخب فیلمهای ماندگار تاریخ سینمای ایران، باعث ماندگاری تصاویری ناب و در دسترس در تاریخ معاصر سینمای ایران شد که صمدیان تنها کسی است که از پس این کار بر میآمد و ارزش لحظه را در عکاسی و سینما میداند.
میرکریمی اضافه کرد: وقتی داریوش مهرجویی تصاویر منتخب از فیلم «گاو» را دید، بسیار شگفتزده شد و گفت خودم هرگز تصوری از چنین مجموعه ارزشمندی نداشتم.
در ادامه این مراسم پس از رونمایی از مجموعه ۳ جلدی تصاویر منتخب فیلمهای ماندگار تاریخ سینمای ایران، این کتاب بهعنوان هدیه نمادین سی و هفتمین جشنواره جهانی فجر از سوی شانزدهمین جشن تصویر سال به ۲ نوجوان شانزده ساله حاضر در آیین افتتاحیه اهدا شد و حاضران در تالار ناصری به تماشای فیلم «قصر شیرین» نشستند.
در این دوره آثار هنرمندان راهیافته در بخش جوان به صورت مستقل در طبقه نخست خانه هنرمندان ارایه شدهاند.
در گالری پاییز، عکسهای خبری، ورزشی و مستند اجتماعی بخش جوانان زیر ۲۵ سال ارایه شدهاند و گالری زمستان در راهروی غربی خانه، میزبان عکسهای جوانان زیر ۲۵ سال در بخش نگاهی دیگر و هنر و هنرمندان است. تصاویر بخش آزاد هنر و هنرمندان هم در همین گالری روی دیوار رفته است.
در طبقه دوم خانه، گالری تابستان به منتخبی از رویدادها مهم سیاسی، اجتماعی و ورزشی ایران و جهان با عکسهای بخش خبری و ورزشی سال اختصاص داده شده است.
به رسم همیشه نمایشگاههای جشن تصویر سال گالری ممیز به کاریکاتور و پوسترهای مدعوین و راهیافتگان بخش مسابقه جوانان زیر ۲۵ سال و آزاد دربر گرفته است.
همچنین در بخش گزیده کارتون و کاریکاتورهای مطبوعاتی سال ایران ۱۴۰ اثر از ۶۹ کاریکاتوریست ۱۳ رسانه فعال که همچون ۳ سال گذشته، به کوشش آروین گردآوری شده است، به صورت مالتیمدیا از طریق ویدئو پروژکشن روی دیوار است.
تصاویر بخش مسابقه عکس «ایران ما» در پنجمین سال برگزاری که همچون ۴ دوره گذشته با آهنگسازی اختصاصی فردین خلعتبری همراه است، در کنار نمایش گزیدهای از کاریکاتور و کارتونهای مطبوعاتی در همین گالری از روز دوشنبه ۶ اسفند آماده تماشا است.
گالری میرمیران، با ۸۰ قاب به «تصویر محرومیت» اختصاص داده شده و ۲۷۵ قاب تصویرهای موبایلی بر دیوار گالری نامی آماده تماشا است.
«تصویر محرومیت» دربرگیرنده گزیدهای از چندین سفر گروهی عکاسان ایرانی به مناطق دور افتاده و محروم است. که با هدف ایجاد بستر حرفهای برای ارتقاء دانش و تجربه عملی عکاسان در ارتباط مستقیم با شرایط زیستی و اقلیمی زندگی اقشار مختلف مردم ایران به ویژه در مناطق محروم طراحی و با همراهی و حمایت مالی و معنوی کمیته امداد از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است. مدیریت گروه عکاسان این پروژه در دومین سال برگزاری هم با حیدر رضایی بوده است.
تصاویر راه یافته در بخش مالتی مدیای شانزدهمین جشن تصویر سال نیز در ۲ نمایشگر مستقر در طبقه دوم در ۲ بخش آزاد و جوان نمایش داده میشوند.
۱۵ مجموعه از پروژههای شانزدهمین جشن تصویر سال به صورت مالتی مدیا از روز دوشنبه ۶ اسفند ماه ۱۳۹۷ در گالری نامی ارایه خواهند شد.
جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر تا ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۷ ادامه دارد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی راه یافتگان به بخش رقابتی دومین دورهی جشنواره مهر دوبی
- داوران نهمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- معرفی اعضای شورای سیاستگذاری جشن عکاسان سینمای ایران
- نشست خبری با اهالی رسانه همزمان با گشایش بیستویکمین نمایشگاه تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر
- انتشار فراخوان جشن «تصویر سال» و جشنواره «فیلم تصویر»
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- اولین دوره جشنواره آسمان در ایستگاه پایانی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- گزارشِ بدون گزارش «چهارم» از جشنواره کن ۲۰۲۴/ یادداشتی از سیفالله صمدیان
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- سیفالله صمدیان: با وجدانتان به «تصویر سال» بیایید
- آغاز «جشن تصویر سال» با نمایش مستند «کیارستمی مشغول کار است»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





