شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با نمایش فیلم «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی آغاز شد.
به گزارش سینماسینما، از ساعت ۱۶ جمعه سوم اسفند ۱۳۹۷، نمایشگاه بزرگ جشن تصویر سال که تمام گالریهای خانه هنرمندان ایران را در بر گرفته است با ۹۱۱ قاب روی دیوار آغاز شد.
جشن تصویر سال به رسم معمول هر سال با روشن شدن چراغ گالریها آغاز شد؛ اما در مراسمی که در ۲ تالار شهناز و ناصری برگزار شد، جشنواره فیلم تصویر کلید خورد.
سیفاله صمدیان دبیر جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر در آیین آغاز جشنواره فیلم تصویر در خانه هنرمندان ایران عنوان کرد: وقتی خستگی ۱۶ سال از تن به در میرود مراسم افتتاحیه آن هم، همچون همه دورهها فارغ از تشریفات و تعارفات معمول و رسمی باشد.
وی در ادامه با اشاره به نمایش فیلم «قصر شیرین» به کارگردانی رضا میرکریمی، از این فیلم به عنوان شیرینترین فیلم جشنواره فجر یاد کرد و میرکریمی را کارگردان بالفطره، خلاق و هنریساز دانست.
وی از بدعت تهیه عکس از آرشیو فیلمهای تاریخ سینما هم گفت و یادآوری کرد، با مرمت فیلمهایی از تاریخ سینمای ایران که امکان عکاسی به شیوههای امروزی نداشتند، ایده مجموعه «عکسهای عکاسی نشده» از سی و چهارمین دوره جشنواره جهانی فجر شکل گرفت و بدون حمایت حسی و همراهی رضا میرکریمی نه به صورت نمایشگاه جنبی جشنواره جهانی فجر ارایه می شد و نه در قالب مجموعه ۳ جلدی کتاب عکس منتشر میشد. این مجموعه در گام نخست با فیلمهای «گاو» به کارگردانی داریوش مهرجویی، «ناخدا خورشید» به کارگردانی ناصر تقوایی و «باد صبا» به کارگردانی آلبر لاموریس در دسترس است.
صمدیان توضیح داد: تصاویر انتخاب شده در این مجموعه برای هر فیلم از حدود یکصد و پنجاه تا دویست هزار فریم با نگاهی عکاسانه انتخاب شده که در هر کتاب حدود ۷۰ تصویر آمده است. آثار موجود در این مجموعه به صورت نمایشگاه عکس در دورههای سی و پنجم و سی و ششم جشنواره جهانی فجر در پردیس چارسو و سینما فلسطین به نمایش درآمده بود.
رضا میرکریمی کارگردان سینما و دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر نیز روی سن آمد و گفت: فقط یک ترک [آذری] میتواند یک جشنواره را با حفظ چنین کیفیتی ۱۶ دوره برگزار کند تا جایی که هر سال ما مشتاقانه در انتظار برگزاری جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر هستیم.
وی در سخنانی کوتاه با اشاره به ایده ناب نمایش عکسهای عکاسی نشده از فیلمهای مرمت شده قدیمی از جمله «گاو»، «ناخداخورشید» و «بادصبا» تاکید کرد: انتشار مجموعه ۳ جلدی تصاویر منتخب فیلمهای ماندگار تاریخ سینمای ایران، باعث ماندگاری تصاویری ناب و در دسترس در تاریخ معاصر سینمای ایران شد که صمدیان تنها کسی است که از پس این کار بر میآمد و ارزش لحظه را در عکاسی و سینما میداند.
میرکریمی اضافه کرد: وقتی داریوش مهرجویی تصاویر منتخب از فیلم «گاو» را دید، بسیار شگفتزده شد و گفت خودم هرگز تصوری از چنین مجموعه ارزشمندی نداشتم.
در ادامه این مراسم پس از رونمایی از مجموعه ۳ جلدی تصاویر منتخب فیلمهای ماندگار تاریخ سینمای ایران، این کتاب بهعنوان هدیه نمادین سی و هفتمین جشنواره جهانی فجر از سوی شانزدهمین جشن تصویر سال به ۲ نوجوان شانزده ساله حاضر در آیین افتتاحیه اهدا شد و حاضران در تالار ناصری به تماشای فیلم «قصر شیرین» نشستند.
در این دوره آثار هنرمندان راهیافته در بخش جوان به صورت مستقل در طبقه نخست خانه هنرمندان ارایه شدهاند.
در گالری پاییز، عکسهای خبری، ورزشی و مستند اجتماعی بخش جوانان زیر ۲۵ سال ارایه شدهاند و گالری زمستان در راهروی غربی خانه، میزبان عکسهای جوانان زیر ۲۵ سال در بخش نگاهی دیگر و هنر و هنرمندان است. تصاویر بخش آزاد هنر و هنرمندان هم در همین گالری روی دیوار رفته است.
در طبقه دوم خانه، گالری تابستان به منتخبی از رویدادها مهم سیاسی، اجتماعی و ورزشی ایران و جهان با عکسهای بخش خبری و ورزشی سال اختصاص داده شده است.
به رسم همیشه نمایشگاههای جشن تصویر سال گالری ممیز به کاریکاتور و پوسترهای مدعوین و راهیافتگان بخش مسابقه جوانان زیر ۲۵ سال و آزاد دربر گرفته است.
همچنین در بخش گزیده کارتون و کاریکاتورهای مطبوعاتی سال ایران ۱۴۰ اثر از ۶۹ کاریکاتوریست ۱۳ رسانه فعال که همچون ۳ سال گذشته، به کوشش آروین گردآوری شده است، به صورت مالتیمدیا از طریق ویدئو پروژکشن روی دیوار است.
تصاویر بخش مسابقه عکس «ایران ما» در پنجمین سال برگزاری که همچون ۴ دوره گذشته با آهنگسازی اختصاصی فردین خلعتبری همراه است، در کنار نمایش گزیدهای از کاریکاتور و کارتونهای مطبوعاتی در همین گالری از روز دوشنبه ۶ اسفند آماده تماشا است.
گالری میرمیران، با ۸۰ قاب به «تصویر محرومیت» اختصاص داده شده و ۲۷۵ قاب تصویرهای موبایلی بر دیوار گالری نامی آماده تماشا است.
«تصویر محرومیت» دربرگیرنده گزیدهای از چندین سفر گروهی عکاسان ایرانی به مناطق دور افتاده و محروم است. که با هدف ایجاد بستر حرفهای برای ارتقاء دانش و تجربه عملی عکاسان در ارتباط مستقیم با شرایط زیستی و اقلیمی زندگی اقشار مختلف مردم ایران به ویژه در مناطق محروم طراحی و با همراهی و حمایت مالی و معنوی کمیته امداد از سال ۱۳۹۴ آغاز شده است. مدیریت گروه عکاسان این پروژه در دومین سال برگزاری هم با حیدر رضایی بوده است.
تصاویر راه یافته در بخش مالتی مدیای شانزدهمین جشن تصویر سال نیز در ۲ نمایشگر مستقر در طبقه دوم در ۲ بخش آزاد و جوان نمایش داده میشوند.
۱۵ مجموعه از پروژههای شانزدهمین جشن تصویر سال به صورت مالتی مدیا از روز دوشنبه ۶ اسفند ماه ۱۳۹۷ در گالری نامی ارایه خواهند شد.
جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر تا ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۷ ادامه دارد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برنامه کارگاههای جشنواره «سینماحقیقت» اعلام شد
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- اولین دوره جشنواره آسمان در ایستگاه پایانی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- گزارشِ بدون گزارش «چهارم» از جشنواره کن ۲۰۲۴/ یادداشتی از سیفالله صمدیان
- اختتامیه بیستمین جشن تصویر سال برگزار شد؛ مرور ۲۰ سال رویایی/ نیاز به پوست اندازی داریم!
- سیفالله صمدیان: با وجدانتان به «تصویر سال» بیایید
- آغاز «جشن تصویر سال» با نمایش مستند «کیارستمی مشغول کار است»
- انتشار فراخوان بیستمین جشن تصویر سال
- درخواست از وزیر ارشاد برای تعطیل نکردن انجمن صنفی عکاسان تئاتر ایران/ حمید جبلی: ما در حال زندگی با مرگ هستیم!
- صمدیان: نزدیک شدن به دنیای هنرمند ایرانی بسیار دشوار است/ متیندفتری: متاسفانه مردم ما هنوز با عکس بیگانه هستند!
- داوران هشتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- نوزدهمین جشن تصویرسال و جشنواره فیلم تصویر پایان یافت/ از وصیت رخشان بنیاعتماد تا جایزه جهانی کیارستمی
- شب محمد صیاد برگزار شد/ شرف شاتر را نگهدارید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه