نهمین جشن مستقل سینمای مستند که ریاست آن را سام کلانتری برعهده دارد، برگزار شد و برترین های سینمای مستند در بخش های مختلف معرفی شدند.
به گزارش سینماسینما، نهمین جشن مستقل سینمای مستند به ریاست سام کلانتری عصر امروز شنبه ۱۸ شهریور ماه در تالار مرکزی همایش کتابخانه ملی برگزار شد.
رویا نونهالی و رامین حیدری فاروقی اجرای این مراسم را برعهده داشتند.
هارون یشایایی رییس نوزدهمین جشن بزرگ سینمای ایران به عنوان یکی از سخنرانان مراسم گفت: امسال با علاقه و اطمینان بیشتری کار را شروع کردیم و همه عوامل خانه سینما صادقانه تمام تلاش خود را برای برپایی بهتر این جشن ها کردند.
وی با اشاره به اینکه چند سالی است که به عرصه سینمای مستند آمده و این حوزه برایش معنای دیگر پیدا کرده است، بیان کرد: از گذشته های دور به این سینما توجه می شد اما این روزها جوانان با استعداد بیشتری وارد سینما شده اند و از تکنولوژی روز استفاده می کنند. به این جوانان یادآور می شوم سینمای مستند ما پیشینه درخشانی در ثبت تاریخ ایران داشته است.
به گفته وی، مستندسازان می توانند از نمایش آثار خود با توجه به کیفیت آثار کسب درآمد کنند.
در ادامه مراسم حسن نقاشی و مینا مشهدی روی صحنه آمدند تا جایزه بخش صدا را اهدا کنند که تندیس شیر ایرانی بخش بهترین صدا به حسن شبانکاره صادق داوری برای فیلم آقای هرتز اهدا شد.
کریستف رضاعی تندیس شیر ایرانی بهترین موسیقی را به امید فتح الهی برای فیلم آلاله اهدا کرد.
تندیس شیر ایرانی بهترین تدوین به مهدی جبین شناس برای فیلم متهمین دایره بیستم اهدا شد.
محمد جعفری و آذر مهرابی تندیس شیر ایرانی بهترین فیلمبرداری را به صادق سوری برای فیلم همجا تقدیم کردند.
ارد عطارپور تجلیل شد
بزرگداشت ارد عطارپور بخش بعدی این جشن بود که به همین مناسبت فیلم کوتاهی به نمایش گذاشته شد. با حضور ارد عطارپور روی صحنه قطعه ای موسیقی به صورت زنده اجرا شد. همچنین خسرو سینایی روی صحنه آمد تا تندیس شیر ایرانی را به ارد عطارپور تقدیم کرد.
خسرو سینایی در سخنانی گفت: چند شب پیش انجمن فیلم کوتاه از من دعوت کرد تا در جشن شان صحبت کنم و در آن مراسم خطاب به مدیران حاضر در جشن مواردی را تاکید کردم. آن شب تندیس ایسفا را به امیر نادری که دور از وطن است اهدا کردیم و یادآور می شوم که نادری جزو بهترین فیلمسازان ما بود که متاسفانه در ایران نیست. می خواهم به جوانان بگویم خارج از ایران چیزی نیست، فرهنگ و وطن ما به شما جوانان نیاز دارد.
وی افزود: من دانشجویان بسیاری داشتم اما اگر بگویند نام چند نفر از شاگردانت را بگو حتما یکی از آنها ارد عطارپور است.
عطارپور نیز بیان کرد: از همه شما به خاطر این مراسم تشکر می کنم و خوشحالم که این تندیس را از استاد و معلم خود خسرو سینایی دریافت می کنم.
محمد تهامی نژاد تندیس شیر ایرانی بهترین پژوهش را به مازیار مشتاق گوهری برای فیلم زیمل بلوچستان اهدا کرد.
در ادامه مراسم حیدری فاروقی مجری مراسم تاکید کرد: هیات داوران اعلام کردند که فیلم های کوتاه مستند شایسته دریافت تندیس شیر ایرانی نبودند و در این بخش تنها دیپلم افتخار اهدا می شود.
منوچهر طیاب در این بخش روی صحنه آمد و گفت: این جشن مانند یک رویای خوش است که بعد از ۴۰ سال به واقعیت پیوسته است. کارگردانان مستند در آن سال ها به سختی و سماجت این سینما را جلو بردند.
او دیپلم افتخار بهترین کارگردانی فیلم کوتاه مستند را به فاطمه موسوی برای فیلن میراث من آواز اهدا کرد.
موسوی گفت: من تلاش بسیاری برای این مستند کردم اما لالایی مادربزرگ ها بیش از هر چیز به من کمک کرد.
همچنین دیپلم افتخار بهترین فیلم کوتاه مستند به معصومه نورمحمدی برای مستند سوزنگرد اهدا شد.
تجلیل از رضا تیموری فیلمبردار سینمای مستند
در بخش بزرگداشت رضا تیموری از جمله فیلمبرداران حوزه مستند، ارد عطارپور روی صحنه آمد و تندیس شیر ایرانی به این فیلمبردار اهدا شد.
عطارپود گفت: سال هاست با رضا تیموری همکاری می کنم. وی یکی از پرکارترین، شریف ترین و چیره دست ترین فیلمبرداران سینمای مستند است.
فرشته طائرپور و هارون یشایایی تندیس شیر ایرانی بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند را به مهدی قنواتی برای فیلم همجا تقدیم کردند.
قنواتی بیان کرد: من از ۸۰۰ شیرسنگی عکس گرفته ام و امسال احساس غرور می کنم که این تندیس را گرفتم.
تندیس شیر ایرانی بهترین فیلم نیمه بلند مستند به محمد کاظم بیات تهیه کننده فیلم همجا تقدیم شد. وی در سخنانی توضیح داد: تهیه کنندگان مستند نیاز به حمایت دارند و امیدوارم شرایطی پیش آید که دیگر دغدغه ای در این زمینه نداشته باشیم.
جایزه ویژه هیات داوران توسط مرتضی رزاق کریمی شامل تندیس شیر ایرانی به محسن استادعلی برای فیلم زنانگی اهدا شد.
مهوش شیخ الاسلامی که برای اهدای جایزه ویژه روی سن حاضر شده بود نیز گفت: زمانی که مستندسازی را شروع کردم سال ۱۳۵۱ بود و می خواستم فیلمی در جزیره کیش بسازم و بسیاری از اینکه یک زن فیلم می سازد متعجب شدند و من خوشحالم که امروز خانم های بسیاری در این حوزه فعالیت می کنند.
منوچهر شاهسواری و همایون اسعدیان تندیس شیر ایرانی بهترین کارگردانی مستند بلند را به حسام اسلامی برای فیلم متهمین دایره بیستم اهدا کردند.
منوچهر شاهسواری بیان کرد در آغوش گرفتن شیر ایرانی برای کسانی که آن را به خانه می برند افتخارآمیز است. همه ما به تلاش ها و صبوری اعتقاد داریم. سینمای مستند ایران پرافتخار است و افتخارات بیشتری در انتطار آن است و این سینما را آلوده نظرات خارج از سینمای مستند نکنید.
همچنین تندیس بهترین فیلم مستند بلند به حسام اسلامی برای متهمین دایره بیستم تقدیم شد.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی





