در واپسین روزهای سال ۱۳۹۹ نویسندگان سایت سینماسینما برترینها در حوزه سینما در صد سال اخیر را معرفی کردند.
به گزارش سینماسینما، در بخش اول، برترین های سینما در صد سال اخیر را به انتخاب امیرعلی نصیری میخوانید:
ده کارگردان تاثیرگذار یک قرن اخیر سینمای ایران
بهرام بیضائی، داریوش مهرجویی، ساموئل خاچیکیان، عباس کیارستمی، اصغر فرهادی، ناصر تقوایی، سهراب شهید ثالث، علی حاتمی، پرویز صیاد، فریدون گله، مسعود کیمایی.
ده بازیگر برجسته قرن سینمای ایران
علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، داود رشیدی، عزتالله انتظامی، جمشید مشایخی. سپس خسرو شکیبایی، بهروز وثوقی و محمدعلی فردین. از بانوان: حمیده خیرآبادی، سوسن تسلیمی.
ده سریال ایرانی برتر قرن
سربداران، هزاردستان، دایی جان ناپلئون، روزگار قریب، شهرزاد، شهر قصه، امام علی(ع)، مدرسه موشها، سلطان و شبان، روزی روزگاری.
ده چهره تاثیرگذار سینمای ایران در قرن اخیر(مدیران، منتقدان، سینماگران به جز بازیگر، کارگردان و…)
استاد اکبر عالمی (امور لابراتوار)، خسرو سینایی (از اولین اساتید سینما در دانشگاه)، نورالدین زرینکلک (پیشگام پویانمایی در ایران)، دکتر امیرهوشنگ کاووسی (از پیشگامان نقد فیلم)، حمید سمندریان (پرورش تعداد زیادی بازیگر)، مهران مدیری (تربیت نسل جدیدی از طنزپردازان)، بهرام زند (دوبلور و مدیر دوبلاژ)، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (در دهه پنجاه و شصت)، محمود کلاری (عکاس و فیلمبردار).
نقاط عطف و طلایی در یک قرن سینمای ایران
(به ترتیب تاریخ) ورود سینما به ایران، ناطق شدن فیلمهای فارسی، شکلگیری سینمای نوین ایران در ابتدای دهه شصت (با هدایت فخرالدین انوار، سیدمحمد بهشتی و محمدمهدی حیدریان)، آزاد شدن ویدئو در دهه هفتاد، گذار از آنالوگ به دیجیتال در اوایل دهه هشتاد، پیدایش سینهپلکسها (پردیسهای سینمایی) از اواسط دهه هشتاد، ریلگذاری سینمای ایران در اواخر دهه هشتاد از سینمای اجتماعی به کمدی، ورود پاندمی کرونا، تعطیلی سینماها در انتهای قرن و رواج نمایش آنلاین (VOD).
توقعات از سینمای ایران در قرن جدید
بهبود مدیریت؛ بهقول مهندس شهرام جعفرینژاد (منتقد و مدیرمسئول ماهنامه صنعت سینما) مدیریت مهمترین و یگانه مشکل سینمای ایران است.
اصلاح اقتصاد سینما و کنده شدن شرّ پولهای آلوده از سینما (و بهطور کلی هنر).
نگارش فیلمنامههای اقتباسی بیشتر (با استفاده از منابع غنی ادبیات فارسی).
نمایش فیلمهای روز سینمای جهان (با در نظر داشتن حق نشر).
توجه به سینمای مستقل، فیلمهای تجربی (هنر و تجربه) و جوانان مستعد.
اهتمام بیشتر در زمینه سینمای دیجیتال (بهویژه جلوههای تصویری رایانهای یا همان سیجیآی) و نمایش آنلاین.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- یادداشتی بر کتاب «سینماگر متفکر: گفتوگو با داریوش مهرجویی»/ فراتر از تصویر؛ از جهان فلسفه تا زبان سینما
- محسن امیریوسفی: روزی در این مملکت دادگاه رسیدگی به جنایات فرهنگی تشکیل میشود
- به یاد دو استاد موج نو سینمای ایران؛ آرامش در درود بیکران
- از خانه تا شهر؛ تداوم فلسفهی زیستن در سینمای مهرجویی
- اولیای دم مرحوم مهرجویی و محمدیفر از حکم قصاص گذشت کردند
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- همصدایی چهرههای مهم فرهنگی و اجتماعی با فرزندان مهرجویی
- واکنش مونا مهرجویی به حکم پرونده قتل والدینش؛ ما درخواست اعدام نداریم
- رییس کل دادگستری استان البرز اعلام کرد: تایید حکم قصاص برای قاتل مهرجویی و محمدیفر
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- وکیل مادر وحیده محمدیفر: پرونده قتل مهرجویی و محمدیفر بسته نشده/ حکم صادره قطعی نیست
- دیوان عالی کشور تایید کرد؛ حکم قصاص و زندان عاملان قتلِ داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





