صادق زیبا کلام _ کم نیستند کسانی که معتقدند اهدای دو جایزه در کن برای ایران، بیارتباط با برجام نیست. دستکم برخی از آنها این نظر را با طعنه میگویند. اینکه آن جوایز به انگیزههای سیاسی به اصغر فرهادی و شهاب حسینی داده شده است. به نظر آنها اگر برجامی در کار نمیبود، ایبسا جوایزی هم اهدا نمیشد. در مقابل کسانی هستند که چندان ارتباطی میان «کن» و «برجام» نمیبینند. آنان برعکس گروه «شکاکان» معتقدند کن سیاسی نیست و دو جایزهای که به «فروشنده» داده شد، مبین ارزش هنری و سینمایی است که ازنظر داوران کن، اصغر فرهادی و شهاب حسینی استحقاق دریافت آن را داشتهاند.
✅ حقیقت کدام است؟ آیا جوایز ایران و اساساً مکانیسم انتخاب بهترینها در جشنوارههای بینالمللی ازجمله کن صرفاً بر مبنای سینما انجام میشود و هیچ رگهای از «سیاست» در آن وجود ندارد؟ یا اینکه آنگونه که شکاکان و مخالفان جشنوارههای بینالمللی در ایران میگویند، اهدای اینگونه جوایز کاملاً با انگیزههای سیاسی صورت میگیرد؟
✅ احتمالاً حقیقت یک جایی در این میانه است. نه میتوان گفت تصویری که از ایران در اذهان بینالمللی است، مطلقاً تأثیری روی هیئتداوران در کن نمیگذارد و نه میتوان گفت اگر بهجای «فروشنده»، هر فیلم دیگری از ایران به جشنواره میرفت، بهواسطه انگیزههای سیاسی در رابطه با برجام یا حاضر میشد «سیاهنمایی» کند، بههرحال جایزهای به آن داده میشد. تصویر مثبتی که درنتیجه برجام از ایران در عرصه بینالمللی به وجود آمده و رفتار مؤدب، متین و حاکی از احترام وزیر امور خارجه ایران، دکتر ظریف در طول سه سال گذشته نسبت به همتایان غربی و غیرغربیاش، یقیناً بر تصمیمگیری داوران کن بیتأثیر نبوده است. اما نمیتوان درخشش شهاب حسینی و استعداد شگرف اصغر فرهادی را نادیده گرفت.
✅جدایی نادر از سیمین فرهادی اتفاقاً در اوج رویاروییهای هستهای به وی اهدا شد؛ بنابراین هرقدر هم که انگیزههای سیاسی را به اسکار، کن و سایر جوایز بینالمللی نسبت دهیم (آنگونه که بسیاری از سینماگران دولتی نسبت میدهند) نمیتوان عنصر هنر و سینما را نادیده گرفت. کافی است سریال «شهرزاد» را با «معمای شاه» مقایسه کنید. استقبال اقشار فرهیخته و تحصیلکرده جامعه از آثار غیردولتی ازجمله شهرزاد و عدم استقبال آنان از سینمای دولتی در قالب معمای شاه، مبین آن است که هنر غیردولتی با استقبال بسیار گستردهتری از جانب مخاطبان روبهرو میشود. دقیقاً به این خاطر است که سینمای فرهادی، کیارستمی یا جعفر پناهی هم در کن، هالیوود یا برلین با استقبال بیشتری مواجه میشود تا سینمای دولتی ایران.
منبع : شرق
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- مروری بر واکنشهای مطبوعات جهانی به «یک تصادف ساده»
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- سناریوی «یک تصادف ساده» چگونه شکل گرفت؟
- جایزهای فراتر از پناهی و فیلمش
- جعفر پناهی و عوامل فیلم «یک تصادف ساده» به کشور بازگشتند
- زمان بازگشت جعفر پناهی و گروهش به ایران مشخص شد
- فردای نخل طلا
- پیامهای تبریکی که برای نخل طلای «یک تصادف ساده» مخابره شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





