سه فیلم ایرانی «همچنان که میمُردم»، «راه پله» و «خشت و آینه» در مجموع ۱۵ نمایش عمومی و ویژه اهالی سینما و رسانه در هفتادوپنجمین جشنواره بینالمللی فیلم ونیز خواهند داشت.
به گزارش سینماسینما، فیلم «همچنان که میمُردم» به کارگردانی مصطفی سیاری، نماینده سینمای ایران در بخش افقهای جشنواره ونیز، دو نمایش عمومی خود را روزهای شش و هفتم سپتامبر (۱۵ , ۱۶ شهریور) تجربه خواهد کرد و چهار نمایش ویژه اهالی سینما و رسانه نیز هم در روز پنجم، ششم و هفتم سپتامبر (۱۴، ۱۵ و ۱۶ شهریور) خواهد داشت.
نادر فلاح، الهام کردا، مجید آقاکریمی، وحید راد، محمد ربانی، علی مولایی و… بازیگران اصلی فیلم «همچنان که میمُردم»هستند و داستان فیلم درباره خانواده چهار نفرهای است که برای خاکسپاری پدر خود، طبق وصیت او راهی روستایی ناشناس می شوند و هیچکدام از اعضای خانواده تا به حال چیزی از روستا نشنیدهاند.
مصطفی سیاری کارگردان این فیلم در معرفی فیلمش در سایت جشنواره ونیز آورده است: “با در نظرگرفتن مخطبان فیلم به عنوان افرادی هوشمند، ما میخواهیم این فیلم به زبان خود حرف بزند و راوی باشد. بر این اساس و برای اجتناب از یک سبک روایی طولانی تصمییم گرفتیم در این فیلم اطلاعات را به گونهای در اختیار مخاطب قرار دهیم که ساختار و حال و هوای دراماتیک فیلم را به مخاطره نیاندازد. ما همچنین تلاش کردیم تحت تاثیر لایههای زیرین فیلم نباشیم و تدوین و میزانسن اثر را نیز به خوبی با فیلمنامه و اتمسفر فیلم هماهنگ کردهایم. رو ی هم رفته تلاش ما این بوده که موضوعی کلاسیک را از نگاه یک کارگردان و نویسنده که در سال ۲۰۱۸ زندگی میکنند به تصویر بکشیم. نکته مهم دیگر تلاش ما برای ایجاد لحظاتی جادویی و نه سورئال در بخشهایی از فیلم بود و به همین دلیل و با توجه به ایجاد یک فضای ماورائی، بهینهترین استفاده را از ویژگیهایی چون شخصیتها، درام، میزانسن، تدوین، نور، زمان وگرافیک بردیم.مفهوم اصلی فیلمنامه حول محور رابطه میان شرایط و رویدادهای کودکی وتاثیر آن در دوران بزرگسالی است و تلاش در این راستابوده که داستان را براساس فرهنگ و مناسبات ایرانی روایت کنیم تا مخحاطب بتواند به راحتی آنها را ذهنش سازماندهی و در ناخودآگاهش با آن احساس همدردی کند”.
اما «پاگرد» دیگر نماینده ایران در ونیز ۲۰۱۸ که در بخش کوتاه افقها حضور دارد نیز روزهای هفتم و هشتم سپتامبر (۱۶ و ۱۷ شهریور) در مجموع دو نمایش عمومی و سه نمایش ویژه اهلی سینما و رسانه خواهد در ونیز خواهد داشت.
در توصیف این فیلم کوتاه «پاگرد» از زبان محسن بنیهاشمی کارگردان اثر در وبسایت جشنواره ونیز آمده است:”موضع فیلم «پاگرد» همواره برای من جذاب بوده است و شما میتوانیو نوعی عدم اطمینان و تعلیق را در آن احساس کنید درست شبیه زمانی که در خوابید و رویا میبینید. زمانی که چشمهایتان را باز میکنید و مطمئن نیستید که باید پالا بروید و یا پائین. من مصمم به کارکردن روی این داستان بودم، چیزی میان واقعیت و تخیل”.
در فیلم کوتاه «پاگرد» بازیگرانی همچون: سارا بهرامی، توماج دانش بهزادی، فائزه یوسفی، کاملیا غزلی، غلام نیازی، بهراد زارعی نژاد، صدف عمویی و مصطفی زیرک ایفای نقش کردهاند.
همچنین فیلم «خشت و آینه» محصول سال ۱۹۶۴ (۱۳۴۳) به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم گلستان که امسال نسخه ترمیمشده آن در بخش کلاسیک جشنواره ونیز حضور خواهد داشت، چهاد نمایش در روزهای سوم و چهارم سپتامبر (۱۲ و ۱۳ شهریور) خواهد داشت.
هفتادوپنجمین دوره جشنواره فیلم ونیز از ۲۹ اوت (۷ شهریور) در ایتالیا آغاز شده و تا تا ۸ سپتامبر (۱۷ شهریور) ادامه خواهد داشت و امسال «گیرمو دل تورو» فیلمساز مشهور مکزیکی رئیس داوران بخش رقابتی است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- در حاشیه جشنواره فیلم ونیز؛ چهارمین دوره Cinema&Arts به دو هنرمند ایرانی جایزه داد
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- «درون امیر» حضور کسی را که نیست، رقم میزند
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
- تظاهرات گسترده در جشنواره ونیز برای حمایت از مردم غزه
- مسترکلاس گروهی از نخبگان سینمای جهان در جشنواره ونیز
- برگزارکنندگان جشنواره اعلام کردند؛ جشنواره فیلم ونیز هک شد
- پس از اولین اکران در جشنواره ونیز؛ فیلم جیم جارموش به جشنواره فیلم نیویورک ۲۰۲۵ میرود
- جشنواره ونیز در حمایت از مردم غزه سنگ تمام گذاشت/ حضور دو فیلم از سینماگران ایرانی در بخش روزهای ونیز
- سهم سینماگران ایرانی از جشنواره ونیز
- آثار جشنواره ونیز ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم علی عسگری در بخش افقها
- نمایش آثار برگزیده مدرسه جین کمپیون در جشنواره ونیز
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
آخرین ها
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت





