جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان در سال جاری به دلیل کاهش تولید در این گونه سینمایی، به صورت یک رویداد و بدون نمایش فیلم جدید برگزار میشود.
به گزارش سینماسینما، تیرماه سال جاری سید مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی از سوی محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی بهعنوان دبیر سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد. این در حالی است که پیش از این بنیاد سینمایی فارابی با ایجاد کارگروه ارزیابی جشنواره فیلم کودک این زمزمه را ایجاد کرده بود که احتمال برگزاری جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان که از جمله جشنوارههای شناخته شده سینمای ایران در سطح بینالمللی است به صورت دوسالانه وجود دارد.
در همین راستا، کارگروه ارزیابی جشنواره فیلم کودک با پیش فرض برگزاری این جشنواره به صورت دوسالانه شکل گرفت، طی ۲ ماه گذشته نیز مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی جلسات هماندیشی را با فعالان عرصه سینمای کودک و نوجوان برگزار کرد تا تصمیم مناسبی در زمینه چگونگی برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان گرفته شود.
اما اینکه چرا بعد از برگزاری سی و چهار دوره از جشنواره فیلم کودک، مدیران دولتی به این نتیجه میرسند تا احتمال برگزاری این جشنواره را بهصورت دوسالانه مورد بررسی قرار دهند، میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که یکی از مهمترین دلایل مورد نظر بحث تولید فیلم در حوزه سینمای کودک و نوجوان است.
در واقع میتوان گفت تولیدات در سینمای کودک و نوجوان باید در حدی باشد که بتوان حداقل بخش رقابتی یک جشنواره را تأمین کند، این در حالی است که از ابتدای سال جاری تاکنون تنها یک پروانه ساخت سینمای کودک و نوجوان صادر شده و با توجه به شنیدهها، هیچ تقاضایی برای تولید در این حوزه از سینما وجود ندارد.
آنچه که مشخص است، بسیاری از فعالان و هنرمندان عرصه سینمای کودک و نوجوان، بر این باور هستند که برگزاری یک جشنواره بینالمللی با چنین سابقهای به صورت دوسالانه میتواند باعث تغییر ماهیت آن شود و نباید تحت هیچ شرایطی جشنواره فیلم کودک و نوجوان به دوسالانه تغییر کند.
با توجه به پیگیریهای صورت گرفته، متولیان برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان به این نتیجه رسیدهاند برای اینکه بتوانند چراغ جشنواره را در سالی که تولید مناسبی برای حضور در جشنواره وجود ندارد تا بخش رقابتی این جشنواره شکل بگیرد، روشن نگه دارند، در سال جاری این جشنواره را به صورت یک رویداد چند روزه برگزار کنند، رویدادی که برعکس دورههای گذشته با نمایش فیلم همراه نبوده و بیشتر میتوان شاهد برگزاری مراسمهای جانبی از جمله برگزاری بزرگداشتها در قالب آن بود.
یادآوری میکنیم که بنیاد سینمایی فارابی بهعنوان متولی برگزاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان، از ابتدای سال جاری به دنبال تغییر در سیاستهای حمایتی از جشنواره فیلم کودک و نوجوان بودهاست. در همین راستا شرایط مشارکت در برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان تغییر کرده و شهر میزبان نباید تنها نقش میزبان را در برگزاری این جشنواره داشته باشد و باید در زمینه تولید در این گروه سینمایی فعالیت داشته باشد.
به عبارتی موضوع مهمتر از انتخاب میزبان برای جشنواره کودک، موضوع همافزایی تمامی نهادهای فرهنگی و البته اشتیاق آموزش و پرورش به کمک روند احیای سینمای کودک و نوجوان است. در باور عمومی فارابی متولی برگزاری جشنواره کودک و حمایت از سینمای کودک و نوجوان است اما اگر واقعبینانه به موضوع نگاه شود در کشوری که نزدیک به ۱۸ میلیون دانشآموز دارد، فعالیت یک نهاد فرهنگی به تنهایی برای احیای یک گونه مهم سینمایی کافی نیست و نهادهایی مانند سازمان اوج، حوزه هنری و کانون پرورش فکری کودکان نیز باید نقشی ویژه برای خود در این مساله قائل شوند تا سال آینده ابتدا بتوان بخش رقابتی جشنواره کودک را با حضور چند فیلم شاخص برگزار کرد و سپس احیای واقعی سینمای کودک و نوجوان را شاهد باشیم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خبرهایی از جشنوارههای فیلم کودک، کوتاه و جهانی فجر
- «بعد از رفتن» و «روایت ناتمام سیما» مسافر مسکو شدند
- داوران بخش ملی و بینالملل جشنواره۳۵ فیلم کودک معرفی شدند
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- افتتاح جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان همزمان با روز جهانی کودک
- سی و پنجمین جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان فراخوان داد
- وعده سینمایی وزیر ارشاد محقق میشود؟/ سکوت فارابی و مهلت هشت ماهه برای ساخت پنج فیلم فاخر
- انتقاد بهروز نشان از وضعیت ناعادلانه اکران/ «پسران دریا» متعلق به فارابی است اما در سینمای خودش هم اکران نمیشود
- معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی: فارابی ۳۳ هزار یورو برای شرکت در بازار جشنواره کن هزینه کرده است
- حمید فرخنژاد و احسان عبدیپور نامزد جایزه «سپتیمیوس» شدند
- ابراهیم فروزش پاسخ داد؛ طرح حمایت فارابی از فیلمهای اقتباسی لغو میشود؟
- ابلاغ برنامه پنج ساله بنیاد سینمایی فارابی/ سیاستگذاری و خطوط کلی دوره جدید فعالیتهای بنیاد سینمایی فارابی اعلام شد
- مرضیه برومند «شهر موشها ۳» را مینویسد
- سینماسینما/ گزارشی از آن چه طی دو روز گذشته بر فیلم «خرس» ساخته خسرو معصومی رفت
- گلایه یک تهیهکننده از نحوه اکران فیلم کودک و نوجوان/ سهم بچهها از سینما در تابستان چیست؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





