مازیار میری مدیر بخش «دارالفنون» سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفتگویی با اشاره به دوره قبلی برگزاری این بخش در جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: هنرجویان دوره «دارالفنون» در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از طریق یک کانال تلگرامی و در یکی از صفحه های سایت جشنواره با یکدیگر در ارتباط بودند و تبادل اطلاعات می کردند. این فرصت باعث شد برخی از هنرجویان در طول این مدت آثاری را تولید و برای ما ارسال کنند تا مورد بررسی قرار گیرد، اما متاسفانه تعداد زیادی اثر به دست ما نرسید.
وی ادامه داد: این آثار بعد از ارسال به دبیرخانه دائمی جشنواره مورد بازبینی قرار گرفت و متاسفانه فیلم هایی نبود که سازندگان آنها بخواهند مورد حمایت جشنواره قرار گیرند.
مدیر بخش «دارالفنون» سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح داد: همین مساله باعث شد که به فکر برخی تغییرات در این بخش در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر باشیم که فکر میکنم نتایج خوبی به همراه داشته باشد. در این دوره برای تمامی متقاضیان حضور در بخش «دارالفنون»، یک درس از پیش تعیین شده طراحی کردیم که متقاضیان این درس را پشت سر گذاشتند و حال با یک طرح، فیلمنامه و یا ایده در جشنواره حضور خواهند داشت.
وی بیان کرد: هنرجویان این دوره در چهار گروه تقسیم می شوند و بعد از اینکه طرح و ایده آنها از طریق هیات علمی مورد بررسی قرار گیرد، بهترین طرح از سوی جشنواره در زمینه تولید مورد حمایت قرار می گیرد.
میری درباره دیگر تغییری که در بخش «دارالفنون» جشنواره جهانی فیلم فجر ایجاد شده است، گفت: تغییر دیگر این دوره از «دارالفنون» این است که تمام کسانی که در کلاس ها شرکت می کنند یک فیلم کوتاه ساخته اند که این آثار از سوی هیات علمی مورد بررسی قرار گرفته است. البته این را هم بگویم در این دوره به هنرجویان شهرستانی توجه بیشتری داریم، اما در نهایت همه متقاضیان داخلی و خارجی باید هم فیلمساز خوبی باشند و هم تحصیلات لازم را داشته باشند.
وی تاکید کرد: سال گذشته برای کسانی که حضور مستمر و فعال داشتند گواهی حضور در کلاس های «دارالفنون» صادر شد که جزو گواهی های معتبر به شمار می رفت. امسال نیز همین منوال ادامه دارد و با توجه به اینکه در این دوره از جشنواره از استادان معتبر خارجی هم استفاده خواهیم کرد این گواهینامه از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود.
میری در پایان گفت: تاکید می کنم که در این دوره حتما از استادان ایرانی نیز در کلاس های «دارالفنون» استفاده خواهیم کرد و اسامی استادان حاضر در این دوره از «دارالفنون» چه ایرانی و چه خارجی به محض نهایی شدن از طریق ستاد خبری اعلام می شود. کلاس های این دوره از ۹:۳۰ صبح آغاز و تا پایان شب ادامه دارد.
تاکنون اسامی فیلمنامهنویسان ایرانی از جمله نغمه ثمینی، فرهاد توحیدی، فریدون جیرانی و مهران کاشانی برای برگزاری کارگاههای فیلمنامهنویسی اعلام شده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- گنجینه امین تارخ و مازیار میری رونمایی میشود
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- مازیار میری: برای ساخت فیلم مبتذل رقابت وجود دارد!/ فروش این فیلمها بیلان مدیرها میشود
- انتقاد شدید مازیار میری از فیلمهای مبتذل/ آدم خجالت میکشد که حتی فیلمنامه آن را بخواند
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
- همزمان با آخرین پاتوق فیلم کوتاه در تابستان ۱۴۰۱؛ پوستر سیونهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران رونمایی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش