مازیار میری مدیر بخش «دارالفنون» سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در گفتگویی با اشاره به دوره قبلی برگزاری این بخش در جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: هنرجویان دوره «دارالفنون» در سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از طریق یک کانال تلگرامی و در یکی از صفحه های سایت جشنواره با یکدیگر در ارتباط بودند و تبادل اطلاعات می کردند. این فرصت باعث شد برخی از هنرجویان در طول این مدت آثاری را تولید و برای ما ارسال کنند تا مورد بررسی قرار گیرد، اما متاسفانه تعداد زیادی اثر به دست ما نرسید.
وی ادامه داد: این آثار بعد از ارسال به دبیرخانه دائمی جشنواره مورد بازبینی قرار گرفت و متاسفانه فیلم هایی نبود که سازندگان آنها بخواهند مورد حمایت جشنواره قرار گیرند.
مدیر بخش «دارالفنون» سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح داد: همین مساله باعث شد که به فکر برخی تغییرات در این بخش در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر باشیم که فکر میکنم نتایج خوبی به همراه داشته باشد. در این دوره برای تمامی متقاضیان حضور در بخش «دارالفنون»، یک درس از پیش تعیین شده طراحی کردیم که متقاضیان این درس را پشت سر گذاشتند و حال با یک طرح، فیلمنامه و یا ایده در جشنواره حضور خواهند داشت.
وی بیان کرد: هنرجویان این دوره در چهار گروه تقسیم می شوند و بعد از اینکه طرح و ایده آنها از طریق هیات علمی مورد بررسی قرار گیرد، بهترین طرح از سوی جشنواره در زمینه تولید مورد حمایت قرار می گیرد.
میری درباره دیگر تغییری که در بخش «دارالفنون» جشنواره جهانی فیلم فجر ایجاد شده است، گفت: تغییر دیگر این دوره از «دارالفنون» این است که تمام کسانی که در کلاس ها شرکت می کنند یک فیلم کوتاه ساخته اند که این آثار از سوی هیات علمی مورد بررسی قرار گرفته است. البته این را هم بگویم در این دوره به هنرجویان شهرستانی توجه بیشتری داریم، اما در نهایت همه متقاضیان داخلی و خارجی باید هم فیلمساز خوبی باشند و هم تحصیلات لازم را داشته باشند.
وی تاکید کرد: سال گذشته برای کسانی که حضور مستمر و فعال داشتند گواهی حضور در کلاس های «دارالفنون» صادر شد که جزو گواهی های معتبر به شمار می رفت. امسال نیز همین منوال ادامه دارد و با توجه به اینکه در این دوره از جشنواره از استادان معتبر خارجی هم استفاده خواهیم کرد این گواهینامه از اعتبار بیشتری برخوردار خواهد بود.
میری در پایان گفت: تاکید می کنم که در این دوره حتما از استادان ایرانی نیز در کلاس های «دارالفنون» استفاده خواهیم کرد و اسامی استادان حاضر در این دوره از «دارالفنون» چه ایرانی و چه خارجی به محض نهایی شدن از طریق ستاد خبری اعلام می شود. کلاس های این دوره از ۹:۳۰ صبح آغاز و تا پایان شب ادامه دارد.
تاکنون اسامی فیلمنامهنویسان ایرانی از جمله نغمه ثمینی، فرهاد توحیدی، فریدون جیرانی و مهران کاشانی برای برگزاری کارگاههای فیلمنامهنویسی اعلام شده است.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- فریدون جیرانی رئیس کانون کارگردانان شد
- گنجینه امین تارخ و مازیار میری رونمایی میشود
- در نشست «بررسی سینمای اجتماعی» مطرح شد؛ سینمای اجتماعی زاییده تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه است
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- پیام کانون کارگردانان به مناسبت اولین سالگرد درگذشت کیومرث پور احمد
- گزارش مراسم رونمائی از کتاب «دندان گرگ»/ یک داستان حماسی شهری
- پخش سریال جدید مازیار میری از امروز آغاز شد
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- فیلمساز کاشتنی نیست، نسل انقلابی هم ساختنی نیست/ گفت و گوی جیرانی با میرکریمی درباره فیلم «نگهبان شب»
- مازیار میری: برای ساخت فیلم مبتذل رقابت وجود دارد!/ فروش این فیلمها بیلان مدیرها میشود
- انتقاد شدید مازیار میری از فیلمهای مبتذل/ آدم خجالت میکشد که حتی فیلمنامه آن را بخواند
- سینمای ایران؛ دگرگونی یا ویرانی؟/ جیرانی، عسگرپور، کثیریان و فرشباف از آینده فیلمسازی میگویند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد