آربی اوانسیان در پیامی به مراسم اهدای دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران و اهدای نشان ایسفا گفت: با شروع هر فیلم سعی میکنم خودم را بشناسم. هر کدام از فیلمها نوعی تمرین برای شناخت خود است.
به گزارش سینماسینما به نقل از روابط عمومی دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران؛ مراسم معرفی برگزیدگان دوازدهمین دوره جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران و اهدای نشان ایسفا شامگاه ۳۱ اردیبهشتماه در پردیس سینمایی صبامال برگزار شد.
در ابتدای این مراسم شادی کرمرودی که مسئولیت اجرای برنامه را برعهده داشت، روی صحنه آمد و بیان کرد: خوشحالیم از اینکه بعد از دو سال این فرصت فراهم شده تا دور هم جمع شویم؛ فرصتی که کرونا از ما گرفته بود اما حالا میتوانیم دور هم جمع شویم، فیلم ببینیم و جایزه بگیریم. فکر میکنم حالا که دور هم جمع هستیم بهتر است از درگذشتگان یادی کنیم، از شما میخواهم برای منصور چمنی، داوود امیری، بکتاش آبتین، بابک خرمدین، سعید رضویان و … یک دقیقه سکوت کنید.
مرجان اشرفی زاده دبیر این رویداد هم در ادامه بیان کرد: از هیات مدیره قبلی و فعلی انجمن فیلم کوتاه ایران که این لطف را به من داشتند و من را برای دبیری انتخاب کردند، تشکر کنم. وقتی دوستان این پیشنهاد را به من دادند فکر کردم بعد از مدتها کاری را انجام میدهم که دوست دارم، از همه کسانی که به باور ما باور داشتند و به فیلم کوتاه احترام گذاشتند، همچون مهدی دوایی، رکسانا قهقرایی، آزاده فضلی، پویان صدقی و… تشکر میکنم. ما جمع کوچکی بودیم اما سعی کردیم کارها را درست پیش ببریم.
بعداز پخش کلیپی از هیات انتخاب، داوران و معرفی آنها که با صدای پانتهآ پناهیها آماده شده بود، کرمرودی از راهاندازی سینماتک ایسفا خبر داد.
سپس کاوه مظاهری، سعید نجاتی و حسام فرهمند روی صحنه آمدند و از پوستر سینماتک ایسفا رونمایی کردند.
کاوه مظاهری بیان کرد: ایده سینماتک به عنوان یک پاتوق فرهنگی یک ایده سیال بود و در هیات مدیره جدید استارت آن زده شد و به نتیجه رسید. خوشبختانه مجموعه صبامال، خانه فیلم و ایسفا با یکدیگر همکاری کردند تا راه اندازی این سینماتک رقم بخورد، جایش هم اتفاقا در همین صبا مال است، سیستم عضو گیری دارد، برنامههایی که قرار است در این سینماتک انجام شود تحت ده عنوان تعریف شده که شامل نمایش فیلمهای اول و بلند، نمایش فیلمهای جوایز سالانه ایسفا، نمایش فیلمهای خارجی، نمایش افتتاحیه فیلمهای کوتاه، آرشیو و ضبط فیلمهای کوتاه و… میشود. طراح پوستر سینماتک هم هاتف جعفری است.
در ادامه برگزیدگان جوایز آکادمی ایسفا معرفی شدند.
در بخش بهترین طراحی صحنه سیامک احصایی و الهام حسین زاده روی صحنه آمدند و این جایزه را به کیوان مقدم برای «آخرین لالایی در تهران» اهدا کردند.
حسینزاده هم بیان کرد: در چند روز گذشته دو نفر از دوستان مستندساز را ما گرفتند و خدارا شکر آزاد شدند. اتفاق خوب در این باره حرکت صنفی بود. تک تک ما باید از هم حمایت کنیم تا کمترین آسیب را ببینیم.
در بخش بهترین موسیقی تالیفی حامد ثابت، ابراهیم ایرج راد و مسعود مددی روی صحنه آمدند و این جایزه را به اشکان فخاری و سهیل بهنام برای «آخرین لالایی در تهران» اهدا کردند.
در بخش بهترین صدای فیلم بهمن اردلان و امیرعلی علایی روی صحنه آمدند و این جایزه را به رامین ابوالصدق برای «هپروت» تقدیم کردند.
وی پس از دریافت جایزه گفت: انتظار دریافت این جایزه را نداشتم ممنونم از اعضای آکادمی که صدای این فیلم را شنیدند، از محمد روحبخش کارگردان این فیلم تشکر میکنم چون فیلمهایی میسازد که صدای آنها شنیده میشود.
در بخش بهترین تدوین مستانه مهاجر، کیارش اسدی زاده و امیر سیاح روی صحنه آمدند و این جایزه را به عماد خدابخش برای «ارفاق» تقدیم کردند.
در بخش بهترین فیلمنامه اقتباسی ناهید طباطبایی، آرمان خوانساریان و مهدی قربانپور روی صحنه آمدند و این جایزه را به محمد وحدانی برای «آخرین لالایی در تهران» اهدا کردند.
در بخش بهترین فیلمبرداری ساعد نیک ذات و علی قاضی برای اهدای جایزه روی صحنه آمدند و این جایزه به پویان آقابابایی برای «آخرین لالایی در تهران» رسید.
در بخش بهترین بازیگر گلاب آدینه و مهدی حسینی نیا برای اهدای جایزه روی صحنه آمدند و این جایزه به شبنم دادخواه برای «برای بار دوم» تعلق گرفت.
در ادامه نشان ایسفا به آربی اوانسیان کارگردان سینما و تئاتر، طراح صحنه و مترجم رسید. این هنرمند برجسته بخشی از تاریخ زنده سینما و تئاتر ایران است که سالهای متمادی است دور از ایران زندگی میکند. او که از حدود سالهای ۱۳۴۰ فعالیت خود را در تئاتر و سینما آغاز کرده، تاثیری شگرف بر سینمای پیشرو و متفکر ایران داشته و زمینه ساز شکلگیری جریانهای مستقل در سینما بوده است.
آربی اوانسیان علاوه بر فعالیت گسترده در تئاتر، ساخت تعدادی فیلم کوتاه و فیلم بلند «چشمه» را در کارنامه کاری خود دارد.
مجید لشگری که به نمایندگی از آربی اوانسیان در مراسم اهدای دوازدهمین دوره جوایز آکادمی و نشان ایسفا حضور داشت، نشان ایسفا را به پاس تاثیرگذاری و اهمیت این هنرمند پیشکسوت از مسعود امینی تیرانی رئیس هیات مدیره انجمن فیلم کوتاه ایران دریافت کرد.
مسعود امینی تیرانی بیان کرد: آربی آوانسیان برای اینکه مستقل بماند رنجها و مرارتها را به جان پذیرفت و بر سر این موضوع ماند، او سالهاست که در ایران زندگی نمیکند. آقای لشکری هم کتابی جامع درباره ایشان دارند.
همچنین متن پیام آربی آوانسیان به این دوره از جوایز در مراسم قرائت شد.
در این پیام آمده بود: «هستی و جوهر بیان سینما برای افراد محدودی به وجود و مفهوم نور وابسته است؛ نوری که با قدرت خود به کمک ذرهبین از روزنه به درون رسوخ میکند و آنچه به چشم دیده نمیشود روی فیلم دیده میشود.
جام جم نشان ایسفا ما را به چه هدایت میکند؟ در تصمیم اهدای این نشان امروز چه حکمتی نهفته است؟ تصاویر و مفاهیم پنهان از طریق نور به ما منتقل میشود. در جوانی در مصاحبهای گفته بودم من با شروع هر فیلم سعی میکنم خودم را بشناسم از همین رو فکر میکنم هر کدام از فیلمها نوعی تمرین برای شناخت خود است هدف من از ساخت فیلم شناختن صورت درون است. امروز هنوز حیرانم. تردید نداشتم باید بردبار بود»
قبل از اهدای نشان نیز سعید عقیقی در پیامی ویدئویی درباره آربی اوانسیان و جایگاه او در سینمای ایران صحبت کرد و فیلم کوتاه «پاروانا» از ساختههای آربی آوانسیان به نمایش درآمد.
در بخش بهترین کارگردانی فیلم تجربی احمد بهرامی، کاظم ملایی و محمد اسماعیلی برای اهدای جایزه روی صحنه آمدند و این جایزه به کمال کچوییان برای «آداپت» تعلق گرفت.
کچوییان در این بخش گفت: از اعضای آکادمی تشکر میکنم، امروز تولد مادرم است. همینجا میخواهم بگویم از مادرم بابت پیش تولید، تولید و پس تولید بنده تشکر کنم(باخنده). ضمن اینکه از همه عوامل فیلمم سپاسگزارم.
برای اهدای جایزه بهترین فیلمنامه تالیفی مهدی جعفری و ارسلان امیری روی صحنه آمدند و این جایزه به رضا نجاتی برای «ارفاق» رسید.
برای اهدای جایزه بهترین کارگردانی داستانی محسن امیر یوسفی، حمید قطبی، امید شمس و پرویز آبنار روی صحنه آمدند و این جایزه به رضا نجاتی برای «ارفاق» تعلق گرفت.
برای اهدای جایزه بهترین فیلم بهمن اردلان، امیرشهاب رضویان و مجید برزگر روی صحنه آمدند و این جایزه به سولماز وزیر زاده برای «ارفاق» رسید و رضا نجاتی جایزه را دریافت کرد.
در پایان برزگر گفت: ضرورت بازنگری در مقررات آکادمی بیشتر از پیش دیده میشود. به هیات مدیره ایسفا برای انتخاب چهره نشان ایسفا تبریک میگویم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پس از ۶ ماه داوری آثار؛ ایسفا برگزیدگانش را شناخت
- نامزدهای جوایز ایسفا اعلام شد
- اعلام اسامی فیلمهای مرحله نهایی داوری جایزه ایسفا
- درخواست ایسفا از خانه سینما درباره پیگیری علت فوت بهاره للهی، فیلمساز
- فراخوان چهاردهمین دورهی جوایز ایسفا منتشر شد
- معرفی برندگان سیزدهمین دوره جوایز ایسفا
- تمدید مهلت شرکت در سیزدهمین دوره جوایز ایسفا
- رونمایی از پوستر سیزدهمین دوره جوایز ایسفا/ نشان ایسفا به سوسن تسلیمی تقدیم شد
- اعلام آخرین مهلت ثبتنام در سیزدهمین دوره جوایز ایسفا
- اعلام جزئیات مراسم پایانی جوایز آکادمی ایسفا
- اعلام اسامی فیلمهای راهیافته به دوازدهمین دوره جوایز آکادمی ایسفا
- معرفی اعضای هیات انتخاب جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران
- برندگان یازدهمین دوره آکادمی فیلم کوتاه ایران معرفی شدند
- بابک کریمی مراسم اهدای جوایز «ایسفا» را اجرا میکند
- پایان داوری مرحله دوم جوایز آکادمی فیلم کوتاه ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه